محققان دانشگاه آکسفورد مطرح کردند فشار خون بالا و دیابت در میانسالی ساختار مغز را تغییر می دهد

طب اصیل: مطالعه جدیدی که توسط دانشمندان علوم مغز و اعصاب ˮدانشگاه آکسفوردˮ انجام شده نشان می دهد، فشار خون بالا و دیابت در میانسالی بطور قابل توجهی عملکرد شناختی مغز خصوصاً عملکرد سرعت تفکر و حافظه کوتاه مدت را مختل می کنند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا و به نقل از تک اکسپلوریست، بنظر می رسد این تأثیرات در ساختار مغز با بهره گیری از روش های جدید ام.آر.آی و بررسی اسکن مغز قابل شناسایی باشند. در مطالعات گذشته، دانشمندان دریافتند که فشار خون و دیابت در میانسالی می تواند توسعه زوال عقل را در مراحل بعدی زندگی افزایش دهد. این مطالعه جدید نشان میدهد که این عوامل همین طور می توانند تأثیر مستقیمی بر عملکرد شناختی در میانسالی داشته باشند.
“مسعود حسین”(Masud Husain)، استاد مغز و اعصاب در بخش علوم اعصاب بالینی دانشگاه و محقق اصلی مطالعه اظهار داشت: در فشار خون، هر میلی متر فشار در شریان های افراد حتی در افرادی که تحت هیچ درمانی نیستند، مهم می باشد. برای افرادی که تحت درمان هستند، فشار خون سیستولیک بالای ۱۴۰ میلی متر با عملکرد شناختی پایین تری هم راه است. هرچه فشارخون بیشتر باشد، این مساله بدتر می شود.

دانشمندان با مشاهده داده های پزشکی ۲۲ هزار داوطلب در بانک اطلاعات پزشکی انگلستان که تحت اسکن مغزی قرار گرفته بودند، دریافتند که توانایی های شناختی بطور مخربی تحت تأثیر عوامل خطرناک بیماری های مغزی-عروقی قرار دارند.
دکتر “میشل ولدسمن”(Michele Veldsman)، دانشمند فوق دکترای مغز و اعصاب شناختی و یکی از پژوهشگران این مطالعه اظهار داشت: اسکن ام.آر.آی نشان میدهد که فشار خون و گلوکز بالا بنظر می رسد هم ماده خاکستری و هم ماده سفید در مغز را تغییر می دهند. بنظر می رسد این تغییرات مستقیماً بر سرعت تفکر و حافظه کوتاه مدت تأثیر می گذارند.
پروفسور “حسین” در آخر اظهار داشت: کنترل و درمان فشار خون حتی به میزان متوسط ممکنست در ساختار مغز و سرعت تفکر در میانسالی تفاوتی ایجاد کند، همین طور کنترل این مساله سبب کاهش خطر مبتلاشدن به زوال عقل می شود.

منبع: