مشاوره آنلاین چیست

شاید در گذشته اغلب مردم تمایل چندانی به مراجعه به مطب های روانشناسی و شرکت در کلاس های مشاوره نداشتند. دلایل اصلی این موضوع را می توان در دو عامل درونی و فرهنگی انسان ها جست و جو کرد.

مشاوره آنلاین چه تفاوتی با مشاوره حضوری دارد؟ هدف از مشاوره روانشناسی آنلاین چیست و در کجا ارائه می شود؟ آیا استفاده از این روش مشاوره می تواند تصمیم درست و سنجیده ای باشد؟ این نوع از مشاوره برای چه کسانی مناسب است. این سؤالات و نمونه های مشابه آن همگی از جمله چالش هایی هستند که به هنگام انتخاب این شیوه درمانی با آن مواجه می شویم. شاید در گذشته اغلب مردم تمایل چندانی به مراجعه به مطب های روانشناسی و شرکت در کلاس های مشاوره نداشتند. دلایل اصلی این موضوع را می توان در دو عامل درونی و فرهنگی انسان ها جست و جو کرد. عوامل درونی که فقر، عدم اعتماد به نفس، نداشتن اطمینان کافی به قشر روانشناس و مشاوران و در نتیجه عدم توانایی مالی در صورت نیاز به مراجعه را به دنبال داشت. عوامل فرهنگی نفوذ بیشتری در عدم مراجعه به این دسته اماکن در زندگی انسان ها داشت. از جمله آن ها می توان به عواملی همچون خجالت کشیدن در نزد دیگران، واهمه داشتن از یک سری برچسب خوردن‌ها، امکان دسترسی داشتن از نظر جغرافیایی و زمانی و… اشاره کرد.

 

مشاوره آنلاین

اما امروزه باز شدن پای فضای مجازی در زندگی خیلی از ما انسان ها و قرار گرفتن در فضای آنلاین ما را وادار نموده تا بدون خجالت و ترس از قضاوت شدن تنها با یک کلیک در کامپیوتر یا برنامه نصب شده در گوشی های موبایل خود می توانیم در سریع ترین زمان ممکن به بهترین درمانگر و مشاور آنلاین دسترسی داشته باشیم.

مزیت های استفاده از مشاوره آنلاین

 

مشاوره روانشناسی آنلاین

به جرات می توان مشاوره آنلاین را یک پیشرفت قابل ملاحظه در حوزه سلامت و بهداشت روان دانست که در آن درمانگر یا پزشکی که درمان روان‌شناختی فرد را بر عهده دارد به صورت آنلاین و بدون نیاز به مراجعه حضوری خدمات مبنی بر مشاوره، درمان، حمایت و تست روانشناسی را انجام می دهد. در این شیوه از مشاوره، روانشناسان و مشاوران از طریق راه های ارتباطی همچون تماس ویدئویی، چت آنلاین صوتی، چت نوشتاری و چت آفلاین تمامی خدمات درمانی خود را ارائه می دهند. حال سؤال اینجا است که چه مزیت هایی سبب شده تا قریب به اکثریت مراجعه کنندگان مشاوره آنلاین را بر سایر شیوه های سنتی ترجیح دهند؟ اگرچه روانشناسان بسیاری همواره مضرات دنیای پر رمز و راز اینترنت و آسیب های مخربی که این تکنولوژی بر سبک زندگی ما می گذارد را گوشزد می کنند اما مزیت های استفاده از مشاوره روانشناسی آنلاین این امکان را برای ما فراهم آورده تا به همین تکنولوژی و فضای مجازی ایجاد شده در آن به عنوان یک تحول سازنده در زندگی‌مان نگاه کنیم. در ادامه نگاه عمیق تری به مزیت های این نوع مشاوره خواهیم انداخت:

  • عدم علاقه افراد به جلسات حضوری
  • عدم توانایی افراد به حضور در جلسات مشاوره
  • ارتباط آنلاین برای افراد بسیار راحت تر از سایر شیوه های ارتباطی است
  • در مقایسه با سایر شیوه های مشاوره سنتی، روان درمانی آنلاین نیاز به پرداخت هزینه کمتری است
  • بیان مشکلات فردی از سوی بیمار در روانشناسی آنلاین راحت تر است
  • سرعت و تسهیل در میزان دسترسی به مشاوره تلفنی برای تمامی افراد بیشتر است
  • انتخاب چنین روشی از مشاوره روانشناسی فرصت ایده آلی را در جهت نظم دهی به ذهن در اختیار فرد قرار می دهد تا بتواند مشکل خود را به بهترین نحوه با مشاور در ارتباط بگذارد
  • این روش گزینه مناسبی است برای حل آن دسته از مشکلات که به یکباره به وجود آمده و زمان بسیار کمی برای فکر و تصمیم گیری دارند
  • با انتخاب این روش از مشاوره روانشناسی تحقیق درباره مشاور و مشاهده رزومه کاری وی در سریع ترین زمان ممکن صورت می گیرد
  • رزرو آنلاین در کمترین زمان ممکن

زمینه های مشاور تلفنی روانشناسی

باید گفت زمینه های متعددی از مشاوره تلفنی با الهام گرفتن از تمامی رویکردهای درمانی و روان‌شناختی برای روان درمانی آنلاین به بیماران ارائه شده اند. شاید به همین خاطر است که همگام با گسترش و محبوبیت اینترنت در زندگی افراد، این شیوه درمانی نیز بسیار مورد استقبال و توجه قرار گرفت. در این شیوه مدرن از مشاوره احتمال دارد به فراخور موضوعات، تعداد جلسات مختلفی برای فرد در نظر گرفته شود. از جمله موضوعاتی که در مشاور تلفنی به آن ها پرداخته می شود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مشاوره ازدواج تلفنی
  • مشاوره تلفنی تحصیلی
  • مشاوره تلفنی کودک و نوجوان
  • مشاوره تلفنی فردی
  • مشاوره انگیزشی
  • مشاوره جنسی آنلاین
  • مشاوره خانواده تلفنی

مشاوره تلفنی آنلاین برای چه کسانی مناسب است؟

 

مشاوره تلفنی آنلاین

برای پاسخ یابی به سؤالی که در فوق مطرح است چنین تصور کنید که مشاهده علائم و مشکلات روانشناختی خود در صدد درمان و رفع آن ها است. اما به دلیل مشغله کاری زیاد یا کمبود توانایی مالی نمی تواند مراجعه حضوری در مراکز مشاوره و روانکاوی داشته باشد. یا اینکه احتمال یافتن یک مشاور مجرب و کار بلد برایش بسیار کم باشد. آیا در چنین حالتی مشاوره تلفنی آنلاین نمی تواند گزینه ایده آلی باشد؟ در رابطه با این مقوله هم باید گفت هر یک از ما انسان ها حتی قدرتمند ترین آن در زندگی خود دچار بحران ها و مشکلاتی می شویم که حل کردن آن ها از توان و اراده مان ساقط است. در این‌گونه شرایط یاری از یک مشاور و روانشناس می تواند گامی بزرگ در راستای حل این بحران ها باشد. افزون بر اینکه مشاور تلفنی موجبات پیشرفت سریع و حل هرچه آسان تر آن ها را برایمان نیز فراهم می آورد.

آزمون یا تست روانشناسی چیست؟

تست روانشناسی

آزمون یا همان تست روانشناسی به شیوه های استاندارد در جمع آوری داده و اطلاعات درباره افراد گفته می شود که بیشتر به صورت پرسش نامه از سوی مشاوران در اختیار آنان قرار داده می شود. نکته حائز اهمیت درباره این مقوله که لازم است در اینجای رپورتاژ به آن توجه گردد این است که به غیر مشاوران و کسانی که در حیطه روانشناسی تحصیل نموده اند افراد دیگری اجازه دسترسی به این تست ها را ندارند. چرا که اگر نمونه هایی از انواع تست روانشناسی به طور عام در اختیار افراد قرار گرفته و نتایج آن ها بر عموم مردم آشکار شود چنین آزمونی ارزش علمی خود را برای مدت زمان طولانی از دست می دهد. بنابراین دیگر نمی توان به آن ها به عنوان یک تست روانشناسی اعتماد کرد.

چگونه می توان تست روانشناسی را به صورت آنلاین انجام داد؟

یقیناً انتخاب صحیح مسیر زندگی و رشد و پیشرفت در تمامی حوزه های آن نیازمند شناخت صحیح فرد از خود بر مبنای پتانسیل های فرد و اجتماعی و همچنین بهبود سلامت روانی وی است. بنابراین برای به انجام رساندن این کار نیاز است تا از آزمون ها و تست های مناسب روان‌شناختی در جهت شناسایی بهتر و هوشمندانه خود استفاده کنیم. تست های استاندارد متعدد بی‌شماری در دنیا وجود دارند. اعم از تست هوش، تست تحصیلی، تست افسردگی، تست سلامت روان، تست هوش هیجانی و… که تمامی آن ها در مجموعه تست روانشناسی قرار دارند. امروزه ضرورت این آزمون برای توسعه و ارتقا شرکت ها، سازمان و بسیاری ارگان های دیگر جوامع پیشرفته به وضوح دیده می شود. با تمامی این اوصاف ارائه آن ها با یک سری مشکلات عدیده ای از قبیل هزینه بر بودنشان همراه است. به همین منظور برخی شرکت های نوظهور که به کمک فناوری اطلاعات روز دنیا روی کار آمده اند چنین آزمون هایی را با سرعت و دقت بالاتری ارائه نموده اند.

تست روانشناسی آنلاین یکی از همین راهکارهای هوشمندانه در عرصه تکنولوژی های به روز است و شرایطی را فراهم آورده تا هر فرد بی آنکه از نتیجه ارزیابی و آزمون واهمه ای داشته باشد تمامی اطلاعات مورد نیاز در راستای خود شناسی را کسب کرده و بتواند مسیر زندگی اش را معین سازد.

 

مشاوره تلفنی، تست روانشناسی، مشاوره روانشناسی آنلاین، تست روانشناسی آنلاین، مشاوره تلفنی فردی، مشاوره تلفنی آنلاین