در آستانه روز پرستار اعلام شد تاخیرهای ۸ تا ۲۲ ماهه در پرداخت معوقات پرستاران

به گزارش طب اصیل رئیس سازمان نظام با انتقاد از تاخیر در پرداخت معوقات پرستاران و کمبود شدید نیروی پرستاری در مراکز درمانی کشور، در عین حال از قول وزیر بهداشت برای جذب ۹هزار پرستار جدید تا اسفندماه سال جاری اطلاع داد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، محمد میرزابیگی با اشاره به شعار امسال روز پرستار در خصوص “جامعه و سلامت، هویت و منزلت، رفاه و معیشت” به توضیح خدمات سازمان نظام پرستاری پرداخت و اظهار داشت: سازمان ما با ۱۸۰ هزار عضو یکی از نهادهای عمومی غیر دولتی است که بر مبنای قانون مصوب مجلس شورای اسلامی از سال ۸۱ شروع به کار کرده و توانسته در دوره های مختلف مسائل حوزه پرستاری را با رویکردهای مختلف پیگیری کند. مفتخریم که اعلام نماییم در دوره پنجم نظام پرستاری عمده فعالیت ها با حضور جوانان دهه هفتادی صورت گیرد.
ایشان در ادامه رویکرد این دوره از کار نظام پرستاری را تعاملی و از جنس نگاه به مسائل و عرضه چاره ها دانست و اظهار داشت: ازاین رو برای پیگیری مسائل لحظه ای درنگ نخواهیم کرد؛ چه از نظر حقوق مردم و چه از نظر حقوق حرفه ای و صنفی پرستاران؛ چون که مسائل مربوط به حوزه پرستاری از سرنوشت مردم جدا نیست.
میرزابیگی در ادامه صحبت هایش، روز پرستار امسال را مقارن با شروع سال ۲۰۲۰ میلادی دانست و بیان کرد: این سال بعنوان سال پرستاری نامگذاری شده است. امسال در سراسر کشور با مشارکت جامعه پرستاری و نهادهای هویتی شامل سازمان نظام پرستاری و معاونت پرستاری جشن هایی برگزار می شود و برنامه هایی در این حوزه داریم.
۳ مشکل عمده حوزه پرستاری ایشان در ادامه اولویت فعلی سازمان نظام پرستاری را رفع موانع موجود برای پرستاران دانست و اظهار داشت: کمبود نیرو، معوقات پرستاران، مشکلات سامانه قاصدک همگی از مشکلاتی است که در دیدار با کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، شخص رئیس مجلس، معاون اول رئیس جمهور و وزیر بهداشت به آن اشاره کرده و پیگیر حل آن بوده ایم.
کمبود شدید نیروی پرستاری وی با بیان این که طی دو یا سه سال قبل استخدام مناسب در حوزه پرستاری صورت نگرفته است، تصریح کرد: عدم استخدام پرستاران و از سویی بازنشستگی نیروهای قدیمی منجر به کمبود شدید نیروی پرستاری در کشور شد. نمی توانیم از توسعه تخت های بیمارستانی صحبت نماییم بدون آن که در نظر بگیریم به ازای هر تخت بیمارستانی در ۲۴ ساعت شبانه روز باید ۲.۵ نفر گروه پرستاری مشغول به کار باشد که از این عدد ۱.۸ نیروهای کارشناس پرستاری و ۷./ از گروه پرستاری شامل نیروهای وابسته به پرستاری باشند.
طی برنامه های چهارم و پنجم توسعه استخدام پرستاران با روند مناسبی انجام شد. حتی طی سال های ۹۲ تا ۹۵ هم استخدام پرستار در بخش دولتی و غیر دولتی داشتیم و حدود ۴۳ هزار و ۵۰۰ نفر پرستار استخدام شدند. اما از سال ۹۵ تا سال ۹۸ هیچ استخدامی صورت نگرفته؛ این در شرایطی است که طی این سه سال افزایش تعداد تخت و بخش های بیمارستانی را در سطح کشور شاهد بودیم.
رئیس سازمان نظام پرستاری افزود: در مورد کمبود نیروی پرستار حالا به آمار پیش از سال ۹۲ رسیده ایم. به شکلی که در سال ۹۵ به ازای هر تخت بیمارستانی، حدود ۱.۳ نفر گروه پرستاری داشتیم که این عدد هم اکنون به عدد ۹./ رسیده است.
کمبود نیروی پرستار علاوه بر این که مشکلاتی برای خود پرستاران از لحاظ افزایش فشار کاری ایجاد می کند، منجر به مشکلاتی برای بیماران بخصوص بیماران بستری شده در بخش های ویژه را به دنبال خواهد داشت.
قول وزیر بهداشت برای جذب ۹هزار پرستار تا اسفندماه جاری میرزا بیگی با اشاره به قول مساعد وزیر بهداشت، در خصوص استخدام ۹ هزار نفر نیروی پرستاری تا اسفند ماه سال جاری، اظهار داشت: امیدواریم با این احتساب بخشی از کمبودهای این حوزه برطرف شود. همینطور با عنایت به این که جامعه ایران در حرکت به سمت سالمندی پیش خواهد رفت، تربیت دانشجویان پرستار هم اولویت خواهد داشت؛ چونکه حداقل تا ۱۰ سال آینده نیاز است که سالی ۹ هزار نیروی پرستار استخدام شوند.
تاخیرهای ۸ تا ۲۲ ماهه در پرداخت معوقات پرستاران ایشان در ادامه سخنان خود به مشکلات حوزه پرداخت دستمزد پرستاران اشاره نمود و اضافه کرد: هم اکنون میزان معوقات پرستاران حداقل ۸ ماه و حداکثر ۲۲ ماه است؛ به صورتی که در شهر محرومی مانند گچساران، کارانه و اضافه کار پرستاران همچنان بعد از ۲۲ ماه پرداخت نشده است.
او همینطور اظهار داشت: طرح قاصدک که از زمان دولت یازدهم آغاز به کار کرد از ابتدا مشکلات خویش را داشت؛ اما معاونت درمان وقت، به حرف پرستاران و نمایندگان آنها گوش نکرد تا جایی که در یکی دو سال قبل مشکلات معوقات به اوج خود رسید.
میرزابیگی با اشاره به دوره خدمت خود در معاونت پرستاری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در شروع کار بنده از اسفند سال ۹۲ کل معوقات پرستاری که ۸۸۰ میلیارد تومان برآورد شده بود با رایزنی های صورت گرفته پرداخت گردید و تا زمان حضور من در وزارتخانه این معوقات بیشتر از ۳ الی ۵ ماه گزارش نشد.
انتقاد از عملکرد سامانه قاصدک وی در انتقاد از عملکرد سامانه قاصدک اضافه کرد: باید نوع پرداخت فوق مبتنی بر عملکرد و نتیجه کاری باشد که پرستار عرضه می دهد و نه مبتنی بر وقت و حقوق پرستار. با حذف سامانه قاصدک در کوتاه مدت به نظام پرداختی قبل بازردیم اما برای دراز مدت باید به فکر نوع پرداخت مناسبی باشیم.
وی با اشاره به این که پرستاران سالانه ۸۹۰ میلیون بار رجوع را بعنوان خط مقدم نظام سلامت پاسخ گو هستند، اظهار داشت: سلامت حق مردم است و پیگیری مشکلات پرستاران می تواند کمکی به بیماران هم باشد. بعنوان مثال عرضه خدمات مراقبتی پرستاری در منزل برای بیماران مزمن می تواند منجر به کاهش رفتن به بیمارستان ها شده و کاهش هزینه های بیمار، بیمه ها و غیره را به دنبال داشته باشد.
ضرورت ارائه خدمات پرستاری در منزل وی با اشاره به این که جامعه پرستاری برای این مورد اعلام آمادگی کرده است اظهار داشت: با عنایت به این که ۴۰ درصد بیماران بیمارستانی را بیماران مزمن می سازند، باید با همکاری وزارت بهداشت، به فکر عرضه خدمات مناسب در منزل برای بیماران سکته مغزی، بیماران سرطانی، بیماران دارای شرایط پایدار که در آی سی یو بستری شده اند و غیره باشیم که خوشبختانه طرح این مورد در جلساتی که با مسئولین مختلف داشته ایم، مورد استقبال آنها قرار گرفته است.
میرزابیگی افزود: حالا هزار مرکز مراقبت فعال پرستاری می تواند خدمات پرستاری را با قیمت های ارزان تر از بیمارستان ها به مردم عرضه کنند. دریافت این گونه خدمات علاوه بر آن که هزینه هتلینگ بیمارستان، هزینه رفت و آمد و غیره ندارد، منجر به کاهش بروز عفونت های بیمارستانی در بیماران هم خواهد شد. طی بررسی های صورت گرفته کاهش هزینه ها در بخش دریافت خدمات پرستاری در منزل حدود ۲۰ تا ۸۰ درصد برآورد شده است.
وی با اشاره به انجام طرح پایلوت پرستاری در منزل در ۳ استان کرمان، همدان و اردبیل، اظهار داشت: این طرح می تواند یک حق پیشنهاد به پزشک و یک حق انتخاب به بیمار برای انتخاب روند درمانی اش بدهد.
میرزابیگی در مورد استخدام پرستاران در بیمارستان های خصوصی هم اظهار نمود: تاکید می نماییم که بیمارستان های خصوصی هنگام استخدام پرستاران دقت بیشتری برای پذیرش و مدارک عرضه شده از جانب متقاضیان کار داشته باشند تا اصالت کار دقیقا احراز شود.
توقف طرح تربیت کمک پرستار در بیمارستان ها او در آخر با اشاره به تربیت نیروی پرستار بومی هم اظهار داشت: این طرح در سازمان نظام پرستاری شروع به کار کرد. اما با مخالفت بعضی از همکاران مواجه گردید. هدف اصلی این طرح آن بود که ۳۰ درصد از خدمات گروه پرستاری که احتیاج به تحصیلات دانشگاهی ندارد توسط افرادی عرضه شود که دوره های یک ساله کمک پرستاری را گذرانده باشند؛ به صورت کلی یعنی این افراد باید یک چهارم دوره تحصیل پرستار را گذرانده و به شکل یک چهارم تعداد پرستاران جذب کار شده تا یک چهارم خدمات پرستاری را به بیمار عرضه کنند. در همین زمینه بعد از آن که خدمات عرضه شده توسط پرستار دسته بندی شد، حوزه کاری کمک پرستاران هم مشخص گردید. این خدمات شامل کارهایی که حالا می بینیم که خود بیمار یا همراهش انجام می دهند. حالا این طرح متوقف شده است؛ اما در صورتیکه احتیاج به تربیت کمک پرستار داشته باشیم با عنایت به نیاز بخش های درمانی، تربیت کمک پرستاران از سر گرفته خواهد شد.