کرونا در مبتلایان به سرطان خون کشنده تر است

پزشکان در یک مطالعه جدید تایید کردند که بیماران مبتلا به سرطان خون در مقایسه با سایر مبتلایان به کووید ۱۹ بیشتر با خطر مرگ مواجهند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، متخصصان در این مطالعه می گویند: این یافته به راهنمایی ِ پزشکان و بیماران درباره خطرات کووید-۱۹ در بیمارستان برای مبتلایان به انواع مختلف سرطان کمک خواهد نمود.
این مطالعه که در نشریه تخصصی «لانست انکولوژی» (Lancet Oncology) انتشار یافته است، مرگ ۳۱۹ بیمار را که بخشی از پروژه نظارت بر ویروس کرونا در میان بیماران سرطانی در انگلیس بودند در فاصله ماه های مارس و مه سالجاری میلادی (۲۰۲۰) بررسی کرد.
آنها دریافتند ۲۹۵ بیمار در اثر مبتلا شدن به کووید-۱۹ جان باخته اند و بیمارانی که به سرطان های خونی نظیر لوکمی، لیمفوما و میلوما مبتلا بودند به نحوی قابل توجه در معرض خطر مرگ و میر بالاتری قرار داشتند بخصوص اگر به تازگی شیمی درمانی کرده بودند.
در بین ۲۲۴ نفری که از سرطان خون رنج برده و با مبتلا شدن به ویروس کرونا در بیمارستان بستری شدند، بیشتر از ۳۶ درصد جان باختند.
تأثیر کووید-۱۹ بر خون یکی از خصوصیت های قابل توجه این بیماری در بیمارستان ها و در بین بیماران وخیم است که گرفتار انسداد خون در ریه ها، قلب و مغز می شود که مضر است و گه گاه مرگبار خواهد بود.
در آغاز، این ویروس بعنوان عامل یک بیماری تنفسی شناخته شد که عموما به ریه های فرد صدمه می رساند اما پزشکان یکی از نتایج آن که «خون چسبناک» لقب گرفته را هم گزارش کرده اند.
در ماه آوریل تحقیقی در نشریه لانست نشان داد این ویروس بر سلول های موجود در رگ های خونی اثر می گذارد.
وقتی محققان حساب سن، جنسیت و دیگر خصوصیت های فردی بیماران را کنار گذاشتند، افراد مبتلا به لوکمی در مقایسه با فردی معمولی که به سرطان مبتلا است، دو برابر بیشتر احتمال دارد که بعد از آلوده شدن به ویروس کرونا جان بازند.
برای بیماران مبتلا به لیمفوما ۷۲ درصد و افراد مبتلا به میلوما ۶۵ درصد بیشتر احتمال دارد که در اثر مبتلا شدن جان خویش را از دست بدهند.
به نوشته روزنامه ایندیپندنت، چیزی که در این تحقیق معلوم نیست این است که مشخص نیست چند نفر از افرادی که سرطان خون دارند و به این ویروس مبتلا شده اند به بیمارستان رجوع نکرده یا فقط علایم خفیف بیماری را نشان داده اند که با در نظر گرفتن آن افراد، نرخ مرگ در بین این گروه کاهش خواهد یافت.