مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول: عقرب گزیدگی بیشترین علت مسمومیت ناشی از گزیدگی در دزفول است

به گزارش طب اصیل مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول اظهار داشت: طبق گزارش آماری، سال ۹۸ نخستین و بیشترین علت مسمومیت های ناشی از گزیدگی در دانشگاه علوم پزشکی دزفول، عقرب گزیدگی است.

ندا محمد سعید در گفت و گو با خبرنگار مهر اظهار نمود: طبق گزارش آماری، یک هزار و ۳۳۰ مورد مسمومیت ناشی از گزیدگی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سال ۹۸ به ثبت رسیده است.
وی اضافه کرد: از این تعداد، ۸۳۰ مورد عقرب گزیدگی، ۳۳۷ مورد سگ گزیدگی، ۸۳ مورد زنبور گزیدگی و ۸۰ مورد مارگزیدگی است.
مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی دزفول درباب اقدامات اولیه برای مصدومان ناشی از گزیدگی، توضیح داد: در ابتدا باید بیمار را آرام و از حرکات بیش از اندازه او جلوگیری کرد، سپس عضو محل گزیدگی را بی حرکت و هم سطح یا پایین تر از سطح قلب نگه داشت.
محمد سعید افزود: بستن یک نوار محکم و پهن چند انگشت بالاتر از محل گزیدگی خصوصاً اگر محل گزیدگی در دست ها یا پاها باشد، از دیگر اقداماتی است که باید انجام داد؛ البته بستن نوار نباید آن قدر سفت باشد که جریان خون اندام را مختل کند.
وی تاکید کرد: در هنگام مارگزیدگی باید از سرد کردن عضو گزیده شده با آب سرد یا یخ و از روش های سنتی همچون بریدن و مکیدن محل گزیدگی خودداری شود؛ ضمن اینکه هر چه سریع تر فرد مارگزیده باید به اورژانس بیمارستان منتقل شود و زمان برای کشتن و یا گرفتن مار از دست نرود.
مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی دزفول در آخر سفارش کرد: نگهداری حیوانات خانگی موجب تجمع بیشتر حشرات و همین طور بروز بیماری های مشترک میان حیوان و انسان می شود و به همین دلیل نگهداری حیوانات در محل زندگی انسان سفارش نمی گردد.

منبع: