در گفت وگو با طب اصیل اعلام شد ضرورت الکترونیکی شدن اثرانگشت در انتخابات

به گزارش طب اصیل معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت برخی الزامات در رعایت پروتکلهای ضد کرونا در انتخابات پیش رو را شرح داد.
مهندس فرهادی در گفتگو با ایسنا، درباره روند نظارتی بر اجرای پروتکلهای بهداشتی در ایام منتهی به انتخابات ریاست جمهوری، خاطرنشان کرد: قرار شد تا جزئیات پروتکلهای بهداشتی انتخابات ۱۴۰۰ تا دو روز آینده توسط وزارت بهداشت ابلاغ شود. مدتها پیش از ثبت نام کاندیدها ما با وزارت کشور برای نوشتن ضوابط تعامل داشتیم و کل بازرسان ما در ایام انتخابات بر محل های رای گیری نظارت خواهند داشت و کمیته های استانی و شهرستانی ستاد ملی مقابله با کرونا هماهنگی لازم را دارند و جانمایی ها بر این اساس صورت خواهد گرفت.
وی اضافه کرد: قرار ما این است که جانمایی صندوق ها مشترکا با نظر ما و وزارت کشور صورت گیرد. تاکید ما این است که صندوق های رای گیری در فضای باز قرار گیرد و در حوزه های انتخابی افراد بالای ۶۰ و ۶۵ سال و بیماران زمینه ای به کارگیری نشوند.
فرهادی اضافه کرد: همینطور تا جایی که امکان دارد باید اقداماتی که در ارتباط با تماس است مانند اثرانگشت برای تشخیص هویت به شکل الکترونیک درآید. چون پیشبینی می شود ساعات زیادی صندوق ها و حوزه ها درگیر رای گیری باشند مورد بعدی که توسط همکاران من نظارت می شود، آب و غذای کارکنان است.
فرهادی با تکیه بر ضرورت استفاده از ماسک هنگام حضور در محل رای گیری اظهار نمود: در مورد این که آیا در محل رای گیری به افرادی که بدون ماسک مراجعه نموده اند ماسک عرضه می شود یا خیر، متولی مربوطه یعنی وزارت کشور باید نظر دهد ما در مورد انتخابات میان دوره ای مجلس پیشنهاد این کار را دادیم و برای این انتخابات هم پیگیر مبحث هستیم. در عین حال از کسانی که می خواهند رای دهند می خواهیم که همراه با خود نبرند( کودکان و خردسالان) و لوازم تحریر شخصی برای رای دادن با خود بیاورند.
وی در ادامه، اظهار داشت: با تاکید ستاد ملی مقابله با کرونا ایجاد کارناوال انتخاباتی و تجمعات متراکم در فضای سرپوشیده ممنوع می باشد. سخنرانی کاندیداها در فضای باز با رعایت پروتکل ها و فاصله فیزیکی مانعی ندارد. البته از کاندیداها می خواهیم تبلیغات خویش را به سمت فضای مجازی و صدا و سیما ببرند تا سلامت تامین گردد و از شیوع بیماری کرونا بخصوص با سوش های جدید جهش یافته جلوگیری شود.
فرهادی درپاسخ به سوالی درباره علت عدم رعایت درست پروتکلهای بهداشتی در ایام ثبت نام داوطلبان ریاست جمهوری بخصوص درمیان عکاسان و خبرنگاران، خاطرنشان کرد: وزارت کشور و دوستان ستاد انتخابات تمهیدات مناسب را اندیشیده بودند، متاسفانه در بخشی کاندیدها و در بخشی رسانه ها پروتکل ها را رعایت نکردند و این در حالی بود که تمهیدات مناسب اندیشیده شده بود ولی شاهد تجمع و ازدحام بودیم. مردم باید از تجمعات در روز انتخابات اجتناب کنند، تردد زیاد، تجمع بالا و حضور در محل فاقد تهویه مناسب در انتشار بیماری نقش خواهد داشت.
وی درباره عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی از جانب کاندیدهای ریاست جمهوری، اضافه کرد: هنوز مصوبه را به شکل کامل ندیدم اما درمورد انتخابات میان دوره ای مجلس عدم رعایت پروتکل ها در حکم تخلفات انتخاباتی محسوب می شد و مسئول وزارت کشور بود.

منبع: