رئیس سازمان غذا و دارو: نیازمند تغییر الگوی مصرف دارویی هستیم

طب اصیل: طب اصیل: آذربایجان شرقی معاون وزیر و رییس سازمان غذا و دارو بر لزوم تغییر الگوی مصرف دارویی در سطح کشور تاکید نمود.
دکتر حیدر محمدی، پنجشنبه ۱۱ اسفندماه، در جمع روساء و معاونین غذا و داروی دانشگاه های قطب دو کشور در تبریز، اظهار داشت: در زمینه غذا و دارو امسال را در وضعیت پایداری از نظر دارو و تجهیزات به انتها می رسانیم.
وی ادامه داد: اقدامات انجام شده در زمینه غذا و دارو در سطح ملی و کلان سازمانی است و با عوامل زیادی در تامین دارو روبرو می باشیم.
وی با اشاره به تغییر نرخ ارز و نبود تعدادی از زیرساخت ها درباب تامین داروهای مورد نیاز اظهار داشت: با اقدامات به موقع رییس جمهور و معاون اول کشور بخش زیادی از این مشکلات حل شد و هم اکنون در بخش نقدینگی مشکل داریم ولی خوشبختانه هم اکنون کمبود در زمینه آنتی بیوتیک و مسکن ها محسوس نیست.
وی افزود: خوشبختانه داروهای بیهوشی برای نخستین بار در ایران تولید می شود و هم اکنون با کمک شرکت های دانش بنیان تولید داخل بسیار عالی است و برای جلوگیری از بعضی کمبودهای دارویی می توان از داروهای جایگزین بهره برد و راهکار دیگر تغییر الگوی مصرف دارویی است.
محمدی، افزود: بیشترین مصرف دارو و سرم در دوران کرونا در پیک پنجم به ۱۵- ۱۶ میلیون رسید و از اوایل سال کمبود سرم داشتیم و ما اکنون ۲۰ میلیون سرم تامین می نماییم.
معاون وزیر بهداشت، با تأکید بر لزوم کنترل و مدیریت تجویز سرم بوسیله نظام پزشکی و معاونت های درمان اظهار داشت: یکی از نگران کننده ترین مسائل در کشور این است که مصرف سرم زیاد شده است و این توانایی کنترل و مدیریت بوسیله نظام پزشکی و معاونین درمان وجود دادد تا با ارائه بخشنامه هایی بر موارد مصرف بهینه سرم تاکید شود تا مصرف سرم معقول و منطقی باشد.
وی ضمن تاکید بر افزایش تزریق داروهای بیهوشی در سطح استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: با این تامین داروها امیدواریم بخش مهمی از مشکل حل شود.
وی درباب تجهیزات پزشکی اظهار داشت: ما در این خصوص در کشور با مشکل خاصی روبرو نشدیم و امیدواریم با اختصاص بموقع ارز در آینده نیز مشکلی نداشته باشیم.
وی افزود: درشمال غرب کشور بحث توریسم درمانی نیز مطرح است و قسمتی از این تجهیزات توسط بیماران خارجی مصرف می شود که این مسئله نیز مدیریت شده است.
محمدی اظهار داشت: سیاست ما این است که تولید کننده ها تامین پایداری داشته باشد و ما از این تولید کنندگان حمایت خواهیم کرد.
وی افزود: باید با نظارت معاونین و روسای دانشگاه ها سهمیه های شرکت های دارویی دقیق صورت گیرد و برای نمونه در بحث سرم ۳۰ درصد به بخش خصوصی و ۷۰ درصد به بخش دولتی اختصاص پیدا کند.
رییس سازمان غذا و دارو با اشاره به پتانسیل های صنعتی استان آذربایجان شرقی مخصوص در زمینه صنایع غذایی اظهار داشت: درباب صنایع غذایی استان آذربایجان شرقی غنی است و از این نظر در وضعیت خوبی قرار دارد و شهر تبریز معروف به شهر صنعتی بدین جهت انتظار می رود مجموعه دانشگاه علوم پزشکی نیز همراهی شایسته ای را با صنعتگران و سرمایه گذاران این بخش داشته باشند.
وی در خاتمه درباب لابراتوار های صنایع غذایی اظهار داشت: باید این لابراتوار ها تجهیز و افرایش پیدا کنند.

منبع: