تا چند ساعت استفاده موبایل بدون زیان است؟

طب اصیل: برمبنای یک مطالعه، ممکنست نوجوانانی که بیش از ۴ ساعت در روز از تلفن های هوشمند استفاده می نمایند، در معرض خطر نتایج نامطلوب سلامت روان قرار بگیرند.
تینا مزدکی_در مطالعه انجام شده، داده های بیش از ۵۰۰۰۰ نوجوان کره جنوبی که در یک نظرسنجی درحال انجام شرکت داشتند، تحلیل و بررسی شد؛ در نهایت نشان داد که استفاده بیش از ۴ ساعت از تلفن هوشمند در روز با میزان بیشتری از استرس، افکار خودکشی و مصرف مواد در مقایسه با استفاده کمتر از ۴ ساعت در روز مرتبط می باشد.
توجه به این نکته مهمست که این مطالعه رابطه علی بین استفاده از تلفن هوشمند و نتایج نامطلوب سلامتی را تأیید نمی کند، با وجود این، این یافته ها می توانند به اطلاع رسانی دستورالعمل های استفاده برای نوجوانان کمک کنند.

تلفن های هوشمند در بین جوانان رواج یافته است و شواهد نشان میدهد که استفاده از آنها در سالهای اخیر بطور قابل توجهی بالا رفته است. اما تعداد فزاینده ای از شواهد نشان داده اند که این استفاده با خطر بیشتر اثرات نامطلوب سلامتی در نوجوانان همچون مشکلات خواب، مشکلات مربوط به چشم، اختلالات روان پزشکی و حتی مشکلات اسکلتی عضلانی مرتبط می باشد. تحقیقات اخیر همین طور نشان داده است که حداقل قسمتی از استفاده روزانه اینترنت ممکنست با نتایج بهتر سلامت جسمی و روانی در نوجوانان ارتباط داشته باشد.
جهت بررسی رابطه بین استفاده نوجوانان از گوشی هوشمند و سلامتی، تیمی از پژوهشگران کره جنوبی داده های نظرسنجی جمع آوری شده بین سالهای ۲۰۱۷ و ۲۰۲۰ را تحلیل و بررسی کردند. این داده ها شامل تعداد تقریبی ساعت هایی است که هر شرکت کننده در یک گوشی هوشمند صرف می کند. همچین این تحلیل و بررسی عوامل دیگری مانند سن، جنس و وضعیت اجتماعی-اقتصادی، که می تواند با نتایج سلامت ارتباط داشته باشد، در نظر گرفت.
پژوهشگران دریافتند که نسبت نوجوانانی که در این مطالعه بیش از ۲ ساعت در روز از تلفن هوشمند استفاده می کردند در سال ۲۰۲۰ بیش از ۸۵ درصد بود که این رقم در سال ۲۰۱۷ حدود ۶۴ درصد بود. این مطالعه نشان داد که نتایج نامطلوب سلامتی در افرادی که بیش از ۴ ساعت در روز از تلفن هوشمند استفاده می کردند، برجسته بود.
با این وجود، نوجوانانی که ۲ تا ۴ ساعت در روز از گوشیهای هوشمند استفاده می کردند، در مقایسه با افراد غیرکاربر، هیچ پیامد نامطلوبی برای سلامتی نداشتند، به جز وابستگی بیش از اندازه به گوشیهای هوشمند. در نهایت، نوجوانانی که فقط ۱ تا ۲ ساعت در روز از گوشی هوشمند استفاده می نمایند، در مقایسه با نوجوانانی که اصلاً از گوشی هوشمند استفاده نمی کنند، با مشکلات کمتری مواجه می شوند.
این نشان میدهد که استفاده مناسب از گوشیهای هوشمند می تواند جنبه اجتماعی داشته باشد و لذت بردن از استفاده از گوشیهای هوشمند نباید به عنوان یک اعتیاد رفتاری مانند قمار و بازی های ویدیویی تصور شود. کودکان و نوجوانان زمان قابل توجهی را با بهره گیری از دستگاه های هوشمند به عنوان یک بستر اجتماعی برای روابط با همسالان می گذرانند.
بنظر می رسد استفاده از تلفن هوشمند به مدت ۴ ساعت در روز بطور کلی قابل قبول است. استفاده از تلفن های هوشمند برای کمتر از ۲ ساعت در روز حتی برای سلامت روان در مقایسه با عدم استفاده مفید بنظر می رسد.
با توجه به این که رابطه علّی ثابت نشده است، باید در تفسیر نتایج مطالعه احتیاط کرد. این به این معنا نیست که استفاده از تلفن هوشمند برای بیش از ۴ ساعت در روز همیشه نامطلوب است. با وجود این، نتایج نشان میدهد که استفاده از گوشیهای هوشمند فراتر از سطوح معین می تواند «به طور قابل توجهی» بر نتایج سلامتی تأثیر بگذارد.
بیشتر بخوانید: چرا باید در خانه دستگاه تصفیه هوا داشته باشید پاسخ به پرسشی عجیب/ سیستم ایمنی بدن چند کیلوگرم است؟ علاوه بر این، مطالعه محدودیت های دیگری نیز دارد، برای مثال، این مطالعه بر «پرسشنامه های خوداظهاری افراد» در مورد زمان استفاده از گوشی هوشمند و نتایج سلامت، تکیه کرد که ممکنست بطورکامل قابل اعتماد نباشد. علاوه بر این، پژوهشگران نمی توانستند زمان استفاده از گوشیهای هوشمند، عنوان مثال، استفاده از رسانه های اجتماعی، آموزش، خرید آنلاین که می تواند بر نتایج سلامتی تأثیر بگذارد را باتوجه به هدف مشخص کنند.
با اینحال می توان اظهار داشت که این مطالعه اطلاعات مفیدی را برای ایجاد دستورالعمل های استفاده از گوشی هوشمند برای نوجوانان و جوانان ارائه می کند.
منبع: newsweek
۵۸۳۲۳

منبع: