آیا می دانستید جهان سیاه و سفید است و مغز ما آنرا رنگی می کند؟

طب اصیل: مطالعات انجام شده روی مدارهای سلول های مغزی مگس میوه، اطلاعاتی را برای درک هرچه بهتر این مساله در اختیار پژوهشگران قرار داده است که چگونه موجودات، طول موج های نور را به عنوان رنگ های غنی از اطلاعات می بینند.

غزال زیاری_ درک هر چیزی در محیط اطراف، در حقیقت به مفهوم آگاهی از آن چیزی است که حواس شما آنرا تشخیص می دهند. حالا دانشمندان علوم اعصاب دانشگاه کلمبیا، برای نخستین بار موفق شدند تا مدار سلول مغزی را در مگس های میوه شناسایی کنند که سیگنال های حسی خام را به ادراک رنگی هدایت کننده رفتار مگس تبدیل می کند.

حالا نتایج این بررسی ها در مجله Nature Neuroscience انتشار یافته است.

رودی بهنیا، محقق اصلی موسسه زاکرمن کلمبیا و نویسنده این مقاله دراین باره توضیح داده: «بسیاری از ما رنگ های غنی که هرروزه می بینیم را بدیهی می دانیم؛ مثل رنگ قرمز توت فرنگی رسیده یا قهوه ای تیره مردمک چشم افراد؛ اما واقعیت این است که این رنگ ها خارج از مغز ما وجود ندارند.» وی در ادامه توضیحاتش تصریح کرد که رنگ ها ادراکی هستند که مغز آنها را می سازد؛ اینگونه که طول موج های طولانی تر و کوتاه تر نور را که توسط چشم ها تشخیص داده می شوند را درک می کند.

دکتر بهنیا افزود: «تبدیل سیگنال های حسی به ادراک ما درباره ی جهان، در حقیقت نحوه کمک مغز به موجودات زنده و رشد آنهاست. مطرح کردن این سؤال که درک جهان به چه ترتیب است، شاید ساده به نظر برسد؛ ولی پاسخ دادن به این پرسش، چالش بزرگی خواهد بود. امیدوار هستم کوشش های ما برای کشف اصول عصبی زیربنایی در درک رنگ ها، به ما کمک نماید تا بتوانیم این مساله را بهتر درک نماییم که مغز چگونه خاصیت های محیط که برای انجام روزمره کارها مهمست را استخراج کند.»