انتشار ۹ راهنمای آموزشی حفظ سلامت روان در بحران

به گزارش طب اصیل، رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان اظهار داشت: در جهت ارتقاء تاب آوری روانی جامعه در شرایط بحرانی، ۹ راهنمای آموزشی تخصصی در حوزه سلامت روان، تدوین و انتشار یافته است.
به گزارش طب اصیل به نقل از وبدا، با تلاش دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی ایران، مجموعه ای کاربردی و علمی با عنوان «حفظ سلامت روان در بحران» در چارچوب ۹ راهنمای آموزشی تخصصی منتشر گردید. احمد حاجبی رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان، در رابطه با خدمات روان در زمان و بعد از بحران از جانب این دانشکده اظهار نمود: در هر بحرانی بخصوص بحران هایی مانند جنگ، شرایط خاص و پیچیده ای را در جامعه ایجاد می کنند که یکی از مهم ترین ابعاد آن سلامت روان است. وی با تاکید بر اهمیت این مورد افزود: در چنین شرایطی مشکلات روانی در جامعه افزایش خواهد یافت و واکنش های متفاوتی از جانب افراد بروز می کند که گاه تا مرز صدمه های جدی روانی پیش می رود. حاجبی اضافه کرد: وظیفه متخصصان حوزه سلامت روان اینست که خدمات و مداخلاتی عرضه کنند که تاب آوری روانی جامعه را افزایش دهد، چون که در صورت عدم مبادرت به موقع، بحران ها می توانند به صدمه های ماندگار روانی در افراد منجر شوند. رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان تصریح کرد: شواهد علمی و تجربیات گذشته به وضوح نشان می دهند که برخی گروه ها به توجه ویژه نیازمندند؛ کودکان، سالمندان، افراد دارای پیش زمینه اختلالات روان پزشکی و همینطور کادر درمان که در خط مقدم خدمت رسانی بوده اند. حاجبی به فشار روانی و فرسودگی شغلی در بین کادر درمان اشاره و بیان نمود: حجم بالای کار و شرایط دشوار، می تواند سلامت روان این افراد را بشدت تهدید کند، ازاین رو نیازمند توجه ویژه هستند. به نقل از ایشان، آموزش و توانمندسازی گروههای صدمه پذیر از اهمیت بالایی برخوردار است؛ والدین باید یاد بگیرند چطور در رویارویی با بحران با فرزندان خود رفتار کنند تا صدمه های روانشناختی به حداقل برسد و سالمندان هم نیازمند راهکارهایی برای مراقبت از خود در شرایط بحرانی هستند. حاجبی همینطور به نقش کلیدی امید در حفظ سلامت روان جامعه اشاره و خاطرنشان کرد: سازوکارهایی باید طراحی شود تا انگیزه و امید در مردم تقویت شود چونکه این امر می تواند به بازیابی افراد و در نهایت سازماندهی مجدد جامعه کمک نماید. رئیس دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان در مورد اقدامات صورت گرفته هم تصریح کرد: در دانشگاه علوم پزشکی ایران، محتوای آموزشی و بسته های اطلاع رسانی گوناگونی تهیه شده است که در اختیار گروههای مختلف جامعه قرار گرفته اند. این محتواها برای والدین، سالمندان، کادر درمان و عموم مردم تدوین شده اند تا کمک کنند بهتر با بحران کنار بیایند. وی ادامه داد: همچون اقدامات مهم درحال انجام، طراحی و راه اندازی سامانه خودارزیابی سلامت روان است. این سامانه با هدف کمک به شناسایی علایم اولیه اختلالات سلامت روان در خود افراد در دست راه اندازی است. افراد بعد از پاسخ به سوالات، بر مبنای نتیجه به خدمات مشاوره ای و در صورت نیاز درمانی ارجاع خواهند شد که می تواند اهمیت بالای ی در جلوگیری از صدمه های روانی گسترده ایفا کند. تلاش بر اینست که در گستره دانشگاه علوم پزشکی ایران فرآیندهای لازم جهت دسترسی به خدمات برای افراد نیازمند در قالب نظام سلامت طراحی و فراهم گردد. حاجبی با اشاره به اینکه سلامت روان باید به اندازه سلامت جسم در برنامه ریزی های بحران محور مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: مشکلات حوزه سلامت روان در شرایط بحرانی همچون یک کوه یخ است که بخش کوچکی از آن در ظاهر دیده می شود، اما بخش عمده آن زیر سطح است و نیازمند مراقبت و توجه جدی است. برای مدیریت بهتر بحران های آینده، باید از امروز برای ارتقاء تاب آوری روانی جامعه کوشش کرد.

عناوین مجموعه آموزشی

مراقبت از کودکان در بحران مدیریت اخبار و رسانه در شرایط بحرانی خودمراقبتی در کادر درمان اضطراب و افسردگی در بحران خودمراقبتی در عموم جامعه تروما و جنگ سلامت روان خانواده نظامیان خودمراقبتی در سالمندان مدیریت بیماری های روان پزشکی در شرایط بحران این راهنماها با زبانی ساده، مستند و قابل فهم برای عموم در اختیار شهروندان، کارشناسان سلامت روان، نیروهای امدادی و فعالان اجتماعی قرار گرفته است.