در گفت و گو با طب اصیل تشریح شد چالش های حذف دفترچه بیمه

به گزارش طب اصیل معاون فنی و نظارت سازمان نظام پزشکی کشور ضمن اشاره به چالش های حذف و عدم صدور دفترچه بیمه تأمین اجتماعی، اظهار داشت: داریم کارسازی می نماییم که در نسخه الکترونیک بیمه ها سهم بیمار را با عنایت به سهم و تعرفه بخش خصوصی پرداخت کنند.

دکتر محمد جهانگیری در گفت و گو با ایسنا، درباره حذف دفترچه های بیمه و چالش هایی که برای داروخانه ها به وجود آورده است، اظهار داشت: وقتی کار به این بزرگی انجام می شود، اساسا اشکالاتی را به دنبال دارد. ما باید همراهی نماییم تا این اقدام صورت گیرد. نکته قابل توجه این است که این اقدام حذف دفترچه نبوده است، بلکه عدم صدور دفترچه بوده است. این نکته مهمی است. در صورتیکه حالت کاغذی حذف نشده، بلکه از شکلی به شکل دیگر تغییر یافته است. سازمان بیمه تامین اجتماعی هم قبول کرده که سرنسخه پزشک، اگر دارای کد ملی بیمار و مهر پزشک باشد، آنرا بپذیرد. بدین سبب از این جهت مشکلی نداریم.
ارائه تسهیلات به داروخانه ها برای ورود الکترونیکی اطلاعات بیمار
وی اضافه کرد: البته وارد کردن اطلاعات به صورت الکترونیک از طرف داروخانه ها مقداری زمان بر است. در زمینه مشکلات و دغدغه داروخانه ها دراین زمینه با سازمان غذا و دارو و سازمان تامین اجتماعی صحبت کردیم تا تسهیلاتی به داروخانه ها برای این مساله داده شود. داروخانه ها قبلا هم این اطلاعات را وارد می کردند، اما حالا باید در همان زمان پیچیدن نسخه این کار را انجام دهند که البته ممکنست سیستم ها قطع باشد و کمی حوصله می خواهد. ما داریم این ها را رصد می نماییم تا مشکلات رفع گردد.

جهانگیری افزود: می دانیم که مقداری اطلاع رسانی دراین زمینه کم بوده است و کمی هم در زیرساخت ها مشکل داریم، اما ما در سازمان نظام پزشکی با توجه به این که قانون بالادستی ما یعنی برنامه ششم توسعه، موضوع نسخه الکترونیک را بیان کرده و باید همراهی برای انجام آنرا انجام می دادیم، از جامعه پزشکی هم خواستیم که در گام اول همراهی کنند و ما هم اهتمام می نماییم که این نقصها رفع گردد که خدارا شکر خیلی از این مساله طی همین مدتی که از اجرای طرح می گذرد، رفع شده است. هم بیماران و هم جامعه پزشکی باید مقداری حوصله کنند و هم سازمان های بیمه گر باید زمینه زیرساختی کار را تسریع کنند. به هر حال کار، کار بزرگی است، اساسا فرازونشیب دارد. در عین حال این مسیر باید طی شود.
نسخه نویسی الکترونیک در مطب ها
وی درباره نسخه نویسی الکتروینک در مطب ها، اظهار داشت: سازمان نظام پزشکی برای انجام نسخه نویسی الکترونیک در مطب ها هم وارد شده است. نخستین موضوعی که وجود دارد این است که باید پرداخت مان در این عرصه بهینه شود که اقدامات لازم دراین زمینه در حال انجام می باشد. به عنوان مثال ما در تعرفه های سال ۱۴۰۰ این مساله را دیدیم که کسانی که نسخه الکترونیک را تولید می کنند، هم تعرفه مناسب تر داشته باشند و هم پرداخت شان بروز باشد و هم میزان پرداختی بیمه ها را هم می بینیم که بار هزینه ای برای مردم کمتر شود. دومین موضوع این است که در حوزه زیرساختی هم با مطالبی مانند سخت افزار، نرم افزار، پهنای باند و در دسترس بودن سامانه و… مواجهیم که خیلی از آنها طی سال ۱۳۹۹ به وجود آمده و مقدار دیگری مانده تا به آنجایی برسیم که قابل اتکا باشد.

وی اظهار داشت: پیشنهادمان برای تعرفه به شورای عالی بیمه ارائه و تایید شده است. بعنوان مثال یکی از پیشنهاداتمان این بود که اگر کسی یک نسخه الکترونیک را با امضا بنویسد و به تامین اجتماعی دهد، همان شب پرداخت برایش صورت گیرد. الان دارد این اتفاق می افتد و داریم کاملش می نماییم.

جهانگیری اظهار داشت: در عین حال در تعرفه های امسال اعلام کردیم که باتوجه به شرایط رشد تعرفه، در زمینه نسخه الکترونیک بیشتر تعرفه را رشد دهیم و آنهایی که نسخه الکترونکی می نویسند، تعرفه را نزدیک به واقعی تر دریافت نمایند. درصدی رشد را برای این کار قرار دادیم. برای اینکه اعتقاد داریم که اگر بخواهیم بر روی سیستم های بهره ور کار نماییم باید همه مزایا را استفاده نمائیم خصوصاً باید از فناوری اطلاعات به خوبی استفاده نمائیم تا بهره ور شویم. رشد بیشتر تعرفه ها هم در شورای عالی بیمه تایید شده است.

جهاتگیری افزود: یکی دیگر از موضوعات این است که سهم بیمار را در نسخه الکترونیک کارشناسی می نماییم. بیمه های پایه مکلفند ۷۰ درصد از تعرفه های بخش دولتی را پرداخت کنند. ما داریم کارسازی می نماییم که در نسخه الکترونیک سهم بیمار را باتوجه به سهم و تعرفه بخش خصوصی پرداخت کنند. که داریم روی بار مالی آن کار می نماییم که کسانیکه نسخه الکترونیک نوشته و نظام ارجاع را رعایت نمایند، از تعرفه بخش خصوصی بیمه های پایه سهم شان را بپردازند تا بیماران مان هم پرداخت شان کم شود و فشار بر بیماران باتوجه به شرایط اقتصادی کمتر باشد.

جهانگیری اظهار داشت: از آنجاییکه ما باید سیستم ها را به شکلی طراحی نماییم که حداقل خطا را داشته باشد، برای اینکه با جان انسان سروکار داریم، به این علت است که حالا به الکترونیک شدن کامل فکر نمی نماییم و به همین دلیل هم کاغذی و هم الکترونیک را در کنار هم داشته باشیم تا ان شاءالله بتوانیم این مساله را در شش ماهه اول ۱۴۰۰ به سرانجام مناسبی برسانیم.

منبع: