چند ترفند ساده برای جلوگیری از چاقی و کم تحرکی در دوران کرونا

به گزارش طب اصیل مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران یکی از مهم ترین تغییرات ناشی از قرنطینه خانگی در دوران کرونا را بروز چاقی و کمبود تحرک دانست و اظهار داشت: با برنامه ریزی صحیح و پیروی از الگوی تغذیه ای سالم می توان از فرصت قرنطینه و در خانه ماندن های ناشی از کرونا جهت کمک به ارتقای توان و سلامت جسم و روح استفاده نمود.
برلیانت بزرگمهر – مشاور تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه به دنبال انتشار کرونا شیوه زندگی در سرتاسر جهان دستخوش تغییرات گسترده ای شده است، اظهار داشت: یکی از مهم ترین تغییرات حاصل از قرنطینه های خانگی و به دنبال آن کمبود تحرک است، بگونه ای که در بیشتر خانواده ها ورزش، پیاده روی و سایر تحرکات جسمی به کلی محدود و زندگی ساکن و بدون تحرک جانشین آن شده است.
وی قرنطینه خانگی به سبب کرونا را یکی از اشکالات مبتلا به جامعه در این روزها دانست و افزود: این مساله با وجود لزوم فراوان، متاسفانه اختلالاتی همچون اضافه وزن، افزایش چربی های نامطلوب خون، فشارخون و همینطور بروز عوارض عصبی از قبیل بی حوصلگی، بی رغبتی و بی میلی به کار و تحصیل و افسردگی به خصوص برای کودکان را در بردارد.
این مشاور تغذیه و رژیم درمانی همه این اختلالات را صدمه رسان و زیان آور دانست و بیان نمود: مهم ترین عارضه ای که به علت کمبود تحرک و ورزش ناشی از قرنطینه خانگی گریبانگیر شخصی می شود، چاقی و تبعات نامطلوب ناشی از آن است؛ عارضه چاقی یکی از اختلالات شایع در کشور بوده که امروزه حتی در میان کودکان هم رو به افزایش است.

مهم ترین علت چاقی تغذیه غلط و عادات و رفتارهای تغذیه ای نادرست است
بزرگمهر در ادامه مهم ترین علت چاقی را تغذیه غلط و عادات و رفتارهای تغذیه ای نادرست دانست و عنوان کرد: اگر برنامه غذایی شخص متعادل، متنوع و طبق روال صحیح تغذیه ای نباشد، نه تنها در حفظ سلامت و جلوگیری از بیماری ها مفید نخواهد بود بلکه می تواند باعث بروز اختلالات و عوارض مختلف و حتی گاه غیر قابل علاج شود.
وی ادامه داد: به طورکلی پرخوری و دریافت مواد غذایی بیشتر از نیاز بدن یکی از مهم ترین عوامل بروز چاقی است، البته ریزه خواری هم شامل این حالت می شود. کودکان در دوران قرنطینه خانگی چون تمام وقت خویش را در خانه می گذرانند و تفریح و سرگرمی خاصی ندارند، ازاین رو برای سرگرم کردن خود به پرخوری و ریزه خواری پناه می برند و در واقع پرخوری و ریزه خواری را بعنوان یک راهکار جهت مقابله با بیکاری و بی حوصلگی استفاده می نمایند.

پرخوری و ریزه خواری عامل تهدیدکننده سلامت کودکان در دوران کرونا
مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران اضافه کرد: این ریزه خواری ها شامل تنقلات چرب و شیرین یا شور مثل انواع شیرینی، کیک، گز، سوهان، شکلات، بستنی و… همینطور تنقلاتی از قبیل چیپس، پفک، چوب شور، آجیل شور، از تنقلات مورد علاقه کودکان است که بیشتر این مواد پرکالری، چاق کننده و فاقد ارزش تغذیه ای کافی هستند و فقط باعث چاقی و افزایش چربی های نامطلوب خون می شوند.

کمبود تحرک و زندگی ساکن و نشسته، عامل دیگر بروز چاقی
بزرگمهر کمبود تحرک و زندگی ساکن و نشسته را عامل دیگر در بروز چاقی دانست و بیان داشت: ورزش، پیاده روی و هر نوع تحرک جسمی دیگر که باعث افزایش سوخت چربی های ذخیره بدن شده، می تواند به کاهش وزن و جلوگیری از چاقی کمک کنند. قرنطینه خانگی به سبب محدود کردن ورزش و تحرک جسمی می تواند یکی از عوامل بروز چاقی باشد. به صورت کلی کمبود سرگرمی و تنوع و مشغله مفید در زندگی، باعث بی حوصلگی، خستگی روحی، افتادگی و پناه بردن به تنبلی و کم تحرکی و یا داشتن سرگرمی های نامطلوب و زیان آور می شود.

بی حوصلگی، بی رغبتی، افسردگی و سایر اختلات روحی در دوران قرنطینه خانگی
ایشان در ادامه ضمن اشاره به اینکه عوارض روحی از اختلالات بارز و غیر قابل اجتناب قرنطینه خانگی است، عنوان کرد: زندگی بدون تنوع ساکن و فاقد تفریح و سرگرمی پیامدی جز اختلالات روحی نامطلوب و کسالت بار در برندارد که خود می تواند عارضه چاقی و افزایش چربی های نامطلوب خون و اختلالات قلبی- عروقی را به دنبال داشته باشد.
این مشاور تغذیه و رژیم درمانی با اعلان اینکه در شرایط خاص، قرنطینه خانگی امری ضروری بوده و از طرفی قرنطینه خانگی یکسری عوارض و اختلالات زیان بار به همراه دارد، در مورد چاره کار درا ین شرایط، اظهار داشت: می توان با ترفندهایی کارساز در عین استفاده از قرنطینه خانگی از نتایج ناگوار آن پیشگیری کرد و از اختلالات نامطلوب آن در امان بود.

ترفندهای ساده برای کمک به ارتقای توان و سلامت جسم و روح در دوران قرنطینه
بزرگمهر با اعلان اینکه قرنطینه خانگی در واقع فرصت هایی طلایی برای استفاده مفید از اوقات و کمک به ارتقای توان جسمی و روحی افراد ایجاد می کند، اظهار داشت: یکی از مهم ترین و اساسی ترین اقدامات جهت دستیابی به این ترفندها، تنظیم برنامه دقیق و منظم دراز مدت، میان مدت و کوتاه مدت است. برای این کار لازم است ابتدا اولویت های زندگی خویش را مشخص و منطبق با آن، برنامه ریزی نمود. تنظیم برنامه ساعتی روزانه به ایجاد نظم در برنامه ریزی کمک زیادی خواهد کرد، بدین سان می توان به تمام برنامه های عقب افتاده خود جامه عمل پوشاند.
مشاور رئیس انجمن تغذیه ایران اظهار داشت: یکی از اقدامات مفیدی که در ایجاد سرگرمی و کمک به حفظ سلامت انسان موثر است و باید حتما مورد توجه قرار گیرد، برنامه ریزی صحیح تغذیه ای است. چون که تغذیه صحیح، کافی، متنوع و استفاده از ۵ گروه اصلی غذایی به میزان کافی و متعادل در برنامه غذایی روزانه می تواند در افزایش قدرت ایمنی بدن و جلوگیری از انواع بیماری ها بسیار موثر باشد.
بزرگمهر گروهای اصلی غذایی را شامل گروه نان و غلات، گروه شیر و لبنیات، گروه گوشت، تخم مرغ، حبوبات، مغز دانه ها، گروه سبزیجات و گروه میوه ها دانست.
وی بیان داشت: همینطور انواع ورزش های خانگی از قبیل نرمش، پیاده روی در خانه، نرمش های ایروبیک می توانند به جلوگیری از چاقی و برخورداری از اندامی زیبا و متناسب کمک کنند. انواع برنامه های ورزشی به کاهش چربی های نامطلوب خون، تنظیم فشارخون و تقویت سیستم ایمنی بدن کمک زیادی خواهد نمود.
این مشاور تغذیه و رژیم درمانی در انتها اظهار داشت: مطالعه کتب و جزوات علمی مفید و همینطور دیدن فیلم های هنری مفرح و سرگرم کننده ویدیویی علاوه بر آنکه به افزایش دانش انسان در زمینه های مختلف کمک می نماید، می تواند اوقات سرگرم کننده و فرح انگیز در قرنطینه خانگی ایجاد نماید. بدین سان قرنطینه خانگی نه تنها خسته کننده و آزار دهنده نیست بلکه کمک بزرگی است به حفظ سلامت، ذخیره اوقات زندگی و ایجاد لحظات مفید، شاد و سرگرم کننده برای افراد.

منبع: