مطالعات نشان می دهد؛ ورزش ممکن است پیری را معکوس کند

به گزارش طب اصیل، مطالعات نشان می دهد که ورزش می تواند به کاهش تجمع چربی در رابطه با افزایش سن در بدن کمک نماید.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر به نقل از مدیکال نیوز، برخی تغییرات در بدن با افزایش سن اجتناب ناپذیر است. با این وجود، محققان هنوز در تلاشند تا به صورت کامل همه تغییراتی را که اتفاق می افتد و معنای آنها برای سلامت بزرگسالان مسن را درک کنند.
یک مطالعه انتشار یافته نشان داد که یک نوع چربی خاص با افزایش سن در بافت عضلانی آغاز به بوجود می آورد.
محققان ابتدا لیپید را با استفاده از بافت موش شناسایی نمودند و سپس نتایج مشابهی را در عضلات انسان یافتند. آنها سپس دریافتند که سطح این چربی را میتوان از راه ورزش در بین زنان یائسه کم کرد.
نتایج به یکی دیگر از مزایای احتمالی ورزش و احتیاج به تحقیقات بیشتر در مورد این تجمع چربی اشاره دارد.
محققان مطالعه حاضر خاطرنشان می کنند که مطالعه لیپیدهای پیچیده (چربی ها) امکان دارد به درک بیماری های در رابطه با افزایش سن و طول عمر کلی کمک نماید.
برای این منظور، آنها ابتدا ده بافت مختلف را در موش های پیر و جوان مورد بررسی قرار دادند تا تفاوت های در ارتباط با سن در لیپیدها را درک کنند. آنها دریافتند که لیپیدهای بیشتری با افزایش سن در بیشتر بافت هایی که مورد بررسی قرار گرفتند آغاز به تجمع می کنند. لیپیدهای اولیه ای که آنها پیدا کردند، بیس (مونوآسیل گلیسررو) فسفات (BMPs) نام داشت.
در مرحله بعد، محققان می خواستند ببینند که آیا تجمع BMP مشابهی در انسان رخ داده است یا خیر. آنها نمونه برداری های عضلانی را از مردان و زنان جوان تر بین ۲۰ تا ۳۰ سال و مردان و زنان مسن تر بین ۶۵ تا ۸۰ جمع آوری کردند. در حالیکه بین نمونه های بافت عضلانی مردان و زنان تفاوت هایی وجود داشت، محققان متوجه تجمع BMP در شرکت کنندگان مسن تر شدند.
به گفته محققان، BMP ها در بیماری های مختلف همچون بیماری مزمن کلیوی، بیماری های در ارتباط با تجمع کلسترول و بیماری های عروقی و برخی اختلالات متابولیک ژنتیکی تجمع می یابند. امکان دارد مشخص شود که سطوح BMP بعنوان یک نشانگر مرجع برای پیری سالم عمل می کند، اما برای این کار به تحقیقات بیشتری نیاز است.
در مرحله بعد، محققان می خواستند ببینند آیا ورزش می تواند بر سطح BMP تاثیر بگذارد یا خیر. برای این بخش از مطالعه، محققان ۱۲ زن یائسه بین ۴۵ تا ۷۰ سال را که اضافه وزن داشتند و کمتر از سه ساعت در هفته ورزش می کردند، بررسی کردند.
محققان دریافتند که حتی در طول دوره مداخله کوتاه، سطوح BMP بعد از مداخله ورزشی کمتر بود.

منبع: