حوله های نانو آنتی باکتریایی محققان ایرانی در هتل های کشور

طب اصیل: یکی از شرکت های صنعتی حوله های آنتی باکتریال نانویی را تولید کرده است که به قول آنها این نوع حوله ها علاوه بر دارا بودن اثرات ضد قارچی و باکتریایی هیچ حساسیتی برای پوست تولید نمی نماید.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، با رشد جمعیت جهان و گسترش بیماری ها، شمار میکروارگانیسم های مقاوم در برابر آنتی بیوتیک ها افزایش یافته و متعاقب آن انواع عفونت ها با استفاده از این میکروارگانیسم ها بروز کرده است. از آنجایی که افزایش گونه های مقاوم میکروارگانیسم ها نیاز به منسوجات ضد میکروبی را بیشتر کرده است، در صنعت هم تولید منسوجات ضد میکروبی در دستور کار قرار گرفت.
حوله به علت مرطوب بودن و تماسهای مکرر با سطح دست و بدن می تواند مکان مناسبی برای رشد باکتری ها باشد که استفاده از حوله های آنتی باکتریال می تواند چاره مناسبی برای جلوگیری از اثرات مضر باکتری ها باشد؛ چراکه حوله های آنتی باکتریال، آلرژن ها، جرم ها و باکتری ­هایی که درون بافت پارچه به دام افتاده اند را از بین می برد. با اضافه شدن نانوذرات اکسید روی و یا نانو ذرات نقره به این منسوجات، این ذرات به آلودگی درون حوله حمله کرده و از رشد باکتری ها جلوگیری می کنند.
بر این اساس یکی از شرکت های صنعتی موفق به تولید حوله هایی با خاصیت آنتی باکتریال شده است. به علت دارا بودن نانومواد در الیاف این حوله ها، کیفیت آنها بهبود یافته و عوامل بیماری زا در آن قادر به رشد نیست.
این حوله ها علاوه بر ضد میکروب بودن، دارای خاصیت ضد قارچ هم هستند و هیچ حساسیتی در گروه های سنی مختلف تولید نمی کنند. نتایج بررسی ها نشان داده است که پس از ۱۰۰ مرتبه شستشو خواص آنتی باکتریالی در این حوله ها باقی مانده است.
بر مبنای آزمون های ضد باکتری و ضد قارچ، حوله های آنتی باکتریال این شرکت قابلیت از بین بردن باکتری هایی همچون E.Coli (اشریشیا کولای “Escherichia coli” که معمولا با نام مخفف “ای کولای” (E coli) نامبرده می شود) و S.Aureus (استافیلوکوک اورئوس Staphylococcus aureus) را دارند.
این محصول فعالیت آنتی باکتریال مفهوم داری طبق آزمون استاندارد ملی ایران به شماره ۱۱۰۷۰ از خود نشان داده است. جدول زیر میزان فعالیت آنتی باکتریال این محصول در برابر باکتری های E.Coli و S.auerus را نشان می دهد:
نوع تست فعالیت ضد باکتریایی حد قابل قبول استاندارد ۲ نمونه شاهد ۰ نمونه نانو (اشریشیاکلی) ۲.۱۷ نمونه نانو (استافیلوکوکوس اورئوس) ۲.۰۶ نتایج این آزمون نشان داده است فعالیت ضد باکتریایی شاخصی در این حوله ها در زمینه از بین بردن باکتری های در تماس با آن است. به گونه ای که در مقایسه لگاریتمی تعداد باکتری های موجود بر روی نمونه شاهد و نمونه محصول پس از ۲۴ ساعت تماس با باکتری نشان داده است هنگامی که فعالیت ضد باکتریایی محصول بین ۲ تا ۳ باشد، اثرگذاری معنی‎دار دارد، ولی اگر فعالیت ضد باکتریایی بیشتر از ۳ باشد، اثرگذاری قوی دارد.
بر این اساس این محصول توانسته گواهینامه نانومقیاس را از ستاد توسعه فناوری نانو کسب کند.
حوله های آنتی باکتریال تولید شده توسط این شرکت به صورت ۱۰۰ درصد از الیاف پنبه است و نسبت به حوله های معمولی آب بیشتری را به خود جذب می کنند.
این محصول هم اکنون به بازار ارائه نشده و بر مبنای برنامه ریزی های انجام شده، تا چند ماه آینده عرضه این حوله ها به بازار آغاز خواهد شد. این شرکت بر مبنای تقاضای عمده مصرف کنندگان مبادرت به تولید این نوع حوله ها کرده است و بر این اساس با سفارش ۱۰ تن تولید این محصول از جانب یکی از هتل ها، این منسوجات به مشتری تحویل داده شده است.