رییس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) خبر داد افتتاح شهرک صنعتی دارویی برکت، هدف گذاری برای کاهش ۵۰۰ میلیون دلاری واردات دارو

طب اصیل: رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره) با اشاره به شکل گیری شهرک صنعتی دارویی برکت، اظهار داشت: این شهرک صنعتی به وجود آمد تا بتواند با حداکثر توان قسمتی از پنج درصد داروهای وارداتی را پوشش دهد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، محمد مخبر در حاشیه آیین بهره برداری از طرح ملی شهرک صنعتی دارویی برکت، با حضور در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: یکی از بحث های جدی در اقتصاد مقاومتی، بحث امنیت در حوزه دارویی است. بنا بر این در ستاد اجرایی فرمان امام (ره) از چند سال قبل که سیاست های اقتصاد مقاومتی از طرف مقام معظم رهبری ابلاغ گردید، شکل گیری شهرک صنعتی دارویی برکت هم انجام شد.
وی ادامه داد: حدودا ۹۵ درصد از داروی مورد نیاز کشور در داخل تولید می شود، اما پنج درصد از داروهای کشور نیز وارداتی هستند که عموما به داروهای بیماران خاص و داروهای گران قیمت مربوط می شوند و بنا بر این هم ۳۰ درصد از ارزش دارویی کشور را به خود اختصاص می دهند. بر همین مبنا یکی از سیاست هایی که در دستور کارمان قرار دادیم این بود که بتوانیم این پنج درصد را پوشش دهیم تا اولاً دشمن نتواند در این اقلام با ما تقابل کند و دوما قیمت تمام شده این داروها را کاهش دهیم. بعنوان مثال در یکی از داروهایی که در دو سال قبل در حوزه سرطان تولید کردیم، در سال ۹۷ نزدیک به ۱۲۰ میلیارد تومان پول کمتری از جیب بیماران سرطانی خارج شد.
مخبر افزود: بدین سبب این شهرک صنعتی به وجود آمد تا بتواند با حداکثر توان، قسمتی از پنج درصد داروهای وارداتی را پوشش دهد.
رئیس ستاد اجرایی فرمان امام (ره)، با اشاره به اینکه این شهرک در ۲۰۰ هکتار شکل گرفته و تعداد زیادی از شرکت های خصوصی شامل داخلی و خارجی در آن حضور پیدا کرده اند، اضافه کرد: برمبنای برنامه ای که با محوریت ستاد تدوین کرده ایم، امیدواریم ظرف یک سال و نیم آینده بتوانیم به میزان ۵۰۰ میلیون دلار از واردات در حوزه مواد اولیه و دارو جلوگیری نماییم. در این شهرک امکانات خوبی فراهم شده و بنده از همین جا از تولید کنندگان دارو دعوت می کنم که بیایند و ما به آنها امکانات ارائه دهیم.
مخبر با اشاره به اینکه ما به دنبال این نیستیم که از حوزه دارو انتفاعی به سمت ستاد بیاید، اظهار داشت: بلکه می خواهیم قیمت تمام شده دارو خصوصاً برای بیماران خاص کم شود. در عین حال بطور قطع شهرکی با این امکانات در منطقه هم کم نظیر است و حتی می تواند با صادرات دارو، قسمتی از نیاز به داروی منطقه را هم برطرف کند.

منبع: