مدیر انجمن حمایت از بیماران کلیوی شاهرود: وجود ۱۸۰ بیمار دیالیزی در شاهرود

به گزارش طب اصیل مدیر انجمن پشتیبانی از بیماران کلیوی شاهرود بابیان اینکه ۱۸۰ بیمار دیالیزی در این شهرستان وجود دارد، اظهار داشت: دو عامل فشارخون و دیابت در ایجاد بیماری های کلیوی بیشترین نقش رادارند.

محمدرضا بصیری در گفتگو با خبرنگار مهر، ضمن بیان اینکه در شاهرود سه مرکز دیالیز بیمارستان امام حسین (ع)، بیمارستان خاتم الانبیاء (ص) و مرکز همودیالیز رضویان هلال احمر فعالیت دارند، اظهار داشت: این سه مرکز به ۱۸۰ بیمار دیالیزی این شهرستان عرضه خدمات می کند که دراین بین مرکز رضویان با ۱۶ تخت بیشترین میزبانی بیماران کلیوی را دارد که دو شیفت فعال است.
وی ضمن بیان اینکه هر بیمار غیر از رنج و درد بیماری هزینه بسیار سنگینی برای دولت و خانواده خود دارد، اضافه کرد: هزینه دیالیز بسیار بالا است که این امر به صورت مجانی انجام می شود بنابراین برای افراد فاقد بیمه، بیمه همگانی و سلامت ایجاد خواهد شد.

اهدای عضو اهدای زندگی
مدیر انجمن پشتیبانی از بیماران کلیوی شاهرود بابیان اینکه مرکز همودیالیز رضویان شاهرود سال ۹۴ کار خویش را رسماً آغاز کرد، اظهار داشت: بیماری کلیوی را می توان بیماری خاموش نامید چونکه اکثراً زمانی رجوع می کنند که خیلی دیر شده و فرد به آخر خط رسیده است، دو عامل دیابت و فشارخون بیشترین تاثیر را در کلیه دارند که پیشگیری باید فرهنگ سازی و اطلاع رسانی شود.
بصیری ضمن بیان اینکه معتقدیم آموزش باید در مدارس و از راه خانواده ها صورت گیرد، خاطرنشان کرد: تقویت پل ارتباطی شبکه های مجازی و اصحاب رسانه با مرکز انجمن بیماران کلیوی راهی که می تواند در کاهش این بیماری های بعضاً علاج ناپذیر، مؤثر باشد.
وی با اشاره به اینکه برای انجام یک پیوند کلیه باید فرد حداقل ۳۰ میلیون تومان نقدینگی داشته باشد، اضافه کرد: فرد دیالیزی باید یک روز در بین، چهار ساعت پردرد را تحمل کند که اهدای عضو افراد گرفتار مرگ مغزی می تواند امید به زندگی را در بیمار کلیوی زنده کند که می بایست از اهداکنندگان بعنوان قهرمان یاد شود.
آب و برق بیشترین مشکل مرکز دیالیز
مدیر انجمن پشتیبانی از بیماران کلیوی شاهرود بابیان اینکه برای هر دستگاه دیالیز ۱۵۰ لیتر آب مصرف می شود، اظهار داشت: اشتراک آب به صورت تصاعدی حساب می شود و این هزینه زیادی را برای مرکز تحمیل می کند که برای حل مشکل گفته شد که انشعاب جدا خریداری شود اما این هم بالای ۱۰ میلیون تومان هزینه دارد.
بصیری ضمن بیان اینکه خیرانی در این مرکز برای کمک وجود دارند اما این به تنهایی کافی نیست، خاطرنشان کرد: برای کاستن از درد و آلام بیماران می بایست دستگاه ها و ارگان هایی نظیر شهرداری و علوم پزشکی وارد مجموعه شده و این بیماران را تحت حمایت قرار دهند، برخی بیماران از طریق های بسیار دور برای دیالیز به شاهرود می آیند که حتما باید به این افراد مساعدت شود.
وی ضمن بیان اینکه برق هم یکی دیگر از مشکلات این مرکز است که می بایست برای تامین و پیشگیری از قطع آن مساعدت های لازم صورت گیرد، اضافه کرد: نیازهای دارویی یکی دیگر از چالش هایی که باوجود تلاش انجمن، این مهم می طلبد تا همکاری و هماهنگی های لازم صورت گیرد.

هفته پشتیبانی از بیماران کلیوی
مدیر انجمن پشتیبانی از بیماران کلیوی شاهرود همینطور ضمن بیان اینکه هر دستگاه دیالیز تنها ۱۰ الی ۱۵ درصد کار کلیه را انجام می دهد، اظهار داشت: با عنایت به اینکه آگاهی از مواردی که قابل پیشگیری می باشند می تواند این هزینه ها را کم کند از ۲۵ لغایت ۳۰ آبان ماه به نام هفته پشتیبانی از بیماران کلیوی نام گذاری شده است بنابراین تلاش شد تا مبنای کار بر اطلاع رسانی و اصل پیشگیری باشد.
بصیری بابیان اینکه ۲۳ لغایت ۳۰ آبان به نام هفته پشتیبانی از بیماران کلیوی نامگذاری شده است، خاطرنشان کرد: ردیابی علل ایجاد بیماری های کلیوی، تغذیه در سلامت کلیه، نقش آب در کلیه، تغذیه و جلوگیری از مواردی است که بر روی آن تاکید شده تا افراد کمتری گرفتار بیماری کلیوی شوند.
وی بابیان اینکه جمعه ۲۴ آبان روز ورزش، امید به زندگی و شادی نام گذاری شده است، افزود: در شاهرود توانستیم ورزش را برای این بیماران نهادینه نماییم به نحوی که بعضی از ایشان توانستند در رشته های شطرنج، تیراندازی و غیره مدال های کشوری طلا کسب کنند بنابراین در این روز به منظور افزایش توانمندی پیاده روی از میدان ورزش به سمت ورزشگاه تختی انجام و با پیوستن به نماز جمعه می کوشیم تا جمعیت کثیری از مردم با سخنرانی قبل از خطبه ها با این بیماری و نحوه پیشگیری آشنا گردند.
وی اضافه کرد: جلوگیری از بیماران کلیوی در مدارس با همکاری آموزش وپرورش، عیادت از بیماران در بیمارستان ها، سخنرانی در دانشگاه آزاد شاهرود، برگزاری بازارچه خیریه با میزبانی بیماران کلیوی، رقابت ورزشی دارت، شطرنج و غیره، دیدار بیماران با مسؤلان همچون برنامه هایی که طی این هفته اجرایی می شود.