ارتباط مصرف نوعی داروی HIV با میکروسفالی

طب اصیل: نتایج یک بررسی نشان میدهد مصرف نوعی داروی اچ آی وی (HIV) در دوران حاملگی با کوچک بودن دور سر نوزاد مرتبط می باشد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، در این بررسی آمده است کودکان متولد شده از مادرانی که در دوران حاملگی از داروی افاویرنز مصرف کرده اند بیشتر احتمال دارد به عارضه میکروسفالی (دور سر کوچک) مبتلا شوند. همین طور این عارضه در نوزادانی که مادرانشان در دوران حاملگی از دیگر داروهای اچ آی وی مصرف کرده اند کمتر دیده می شود.
همین طور قرار گرفتن جنین در معرض این دارو با تاخیر رشد در کودکان مرتبط می باشد. هرچند برخی کارشناسان آمریکایی تاکید نمودند که یافته های جدید نباید مانع از مصرف دارو در زنان اچ آی وی مثبت شود.
پژوهشگران آمریکایی با اشاره به اینکه داروی افاویرنز به سبب تاثیر در بروز نارسایی های مادرزادی در میمون های آزمایشگاهی کاربرد گسترده ای در این کشور ندارد، اظهار داشتند: مصرف داروهای آنتی رتروویرال در دوران حاملگی برای جنین بی خطر است و تنها داروی افاویرنز با عوارض جانبی هم راه است.
در این بررسی اطلاعات بیشتر از ۳۰۰۰ نوزاد متولد شده از مادران آمریکایی که در دوران حاملگی از داروهای اچ آی وی مصرف کرده بودند مورد بررسی قرار گرفت. همین طور دور سر این کودکان از شش ماهگی تا سنین پنج تا هفت سالگی اندازه گیری شد.
به گزارش هلث دی نیوز، پژوهشگران با تاکید بر اینکه در این بررسی رابطه علت معلولی تایید نشده، اظهار داشتند: برمبنای بررسی های بدست آمده کودکانی که مادرانشان از داروی اچ آی وی افاویرنز مصرف کرده بودند دو برابر بیشتر در معرض مبتلاشدن به عارضه میکروسفالی بوده اند.

منبع: