وزیر بهداشت خبر داد: راه اندازی و تکمیل ۱۰۰۰ طرح بهداشتی و درمانی در کشور

به گزارش طب اصیل وزیر بهداشت اظهار داشت: یک هزار طرح بهداشتی و درمانی با اعتباری بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد تومان در کشور در حال اجراست که بسرعت تکمیل شده و آماده بهره برداری می شود.
به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، سعید نمکی ظهر سه شنبه در جریان سفر به قزوین در حاشیه افتتاح طح ملی «هر خانه یک پایگاه سلامت» در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی اظهارداشت: طرح بزرگ ملی سلامت با شعار و محور قرار دادن خانواده به عنوان پایگاه سلامت برای نخستین بار در جهان در کشور عزیزمان ایران اسلامی اجرایی می شود. وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی اظهار داشت: هدف کلی ما از اجرای این طرح مهم، اجتماعی کردن سلامت و تعریف یک سطح جدیدی از عرضه خدمت و همکاری در عرضه خدمت است و تلاش می نماییم تا خدمت سرانی را از خانه های بهداشت به داخل خانه ها و خانوارها برسانیم.
نمکی یادآورشد: یک عرصه جدیدی برای آموزش پزشکی بوجود آمده و مولفه های تاثیرگذاری در سلامت که از قبل موثرتر است با شروع بیماری های غیر واگیر که مولفه های اجتماعی در کاهش آنها نقش آفرین است مورد توجه قرار می گیرد. وی اظهارداشت: تغییر روشها از یک ساختار نا بهنجار به سمت یک نظام درست زندگی و به هنجار از عوامل موثری هستد که در اجرای طرح مورد توجه قرار دارد بنابراین آشنایی دانشجویان علوم پزشکی در رشته های مختلف با مولفه های اجتماعی موثر بر سلامت که یک جایگاهش خانواده و خانوار است محور اجرای طرح است. وزیر بهداشت بیان کرد: این طرح در سه استان سمنان، کاشان و قزوین شروع شده و تا آخر سال پس از بررسی کاستی ها و تمرین بر روی ارتقاء آن در سراسر کشور از اوایل سال آینده اجرا می شود.
نمکی در پاسخ به سوال خبرنگار مهر در مورد وضعیت پزشک خانواده اظهارداشت: پزشک خانواده در این طرح مسئولیت رهبری و هدایت این مجموعه عظیم را بر عهده خواهد داشت و برای اجرای پزشک خانواده راهکارهایی همچون سیستم ارجاع، اعمال راهنمای بالینی استفاده می شود که در این راستا نیازمند شکل گیری پرونده الکترونیک سلامت هستیم که خوشبختانه در اوایل بهار امسال بدست رئیس جمهور رونمایی و ریل گذاری شد که بخوبی پیش می رود. وزیر بهداشت در مورد محدودیت اعتباری هم اظهار داشت: مشکل عمده ای را در دانشگاه های علوم پزشکی در تامین دارو و خدمت رسانی و پرداخت در هزینه های جاری نداریم البته کسری هایی وجود دارد که به مطالبات ما باز می گردد. نمکی اظهارداشت: سهمی که از برنامه بودجه می گیریم داریم پیگیری می نماییم که به علت مشکلات اعتباری و مسائل بوجود آمده در سال جاری، با هماهنگی رئیس سازمان برنامه و بودجه امیدواریم پرداخت گردد.
۱۰ هزار میلیارد تومان از تامین اجتماعی مطالبه داریم وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: هم اکنون میزان مطالبات ما از سازمان تامین اجتماعی بالغ بر ۱۰ هزار میلیارد تومان است و در جلسه ای که داشتیم بخش عمده ای از طلب ها در هفته ها و ماههای آینده دریافت می شود. یک هزار پروژه آماده بهره برداری می شود نمکی از اجرای طرح های بیمارستانی در کشور هم اطلاع داد و اظهار داشت: هم اکنون بیشتر از یک هزار پروژه درمانی و بیمارستانی با اعتباری بالغ بر ۳۴ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری توسط خیرین و وزارت بهداشت در حال اجراست که با اولویت مناطق محروم تکمیل شده و واگذار می شود. وی اظهارداشت: امسال برای نخستین بار در کشور ۸۱۰۰ تخت بیمارستانی به مجموعه درمانی و پزشکی کشور اضافه می شود که برای نخستین بار در تاریخ کشور این کار صورت گرفته است.
وزیر بهداشت یادآورشد: در بیشترین زمانی که شاهد افتتاح تخت بیمارستانی در کشور بودیم در یک سال حدود ۴۵۰۰ تخت اضافه شد
که امسال برای نخستین بار با اولویت مناطق محروم و شهرستانهایی که در نقاط محروم نیستند اما کمبود دارند بیشتر از ۸۱۰۰ تخت اضافه می شود. نمکی اظهار داشت: این طرح ها شامل طرح های بهداشتی و درمانی و خوابگاهی و بیمارستانی است که تلاش می نماییم تا آخر امسال ۵۰ طرح بیمارستانی افتتاح شود.