فوق تخصص غدد و متابولیسم: مردم ترس از کرونا را کنار گذاشته و درمان های پزشکی را ادامه دهند

به گزارش طب اصیل یک فوق تخصص غدد و متابولیسم اظهار داشت: هموطنان ترس از کرونا را کنار بگذارند و درمان های پزشکی خویش را ادامه دهند.
به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، علی مصدق خواه با حضور در برنامه تلویزیونی طبیب با تاکید بر اینکه بار بستری بیماران کرونایی در بیمارستان ها کم شده و افراد می توانند مراجعات پزشکی خویش را ادامه دهند، به شایعاتی در مورد سرطان زا بودن داروی متفورمین، عوارض داروی لووتیروکسین برای لاغری و همینطور چگونگی آزمایش میزان قند در افراد دیابتی و غیر دیابتی پاسخ داد. مصدق خواه در مورد شایعاتی در خصوص سرطان زا بودن متفورمین اظهار داشت: عموما اطلاعات ما از فضای مجازی زیاد شده و صحبت هایی از این راه منتقل می شود، در این خصوص باید توضیح دهم که بسیاری از داروها به جهت اینکه به ترکیب خوراکی تبدیل شوند موادی به زیرساخت های آن اضافه می شود، بعضی شرکت ها که فعلا اعلام نشده در ساخت متفورمین از کمی نیترات بهره برده اند، البته نیترات در بسیاری از خوراکی ها هست مثل غذاهای گریل شده، غذاهای آماده و آب، اما متفورمین داروی پایه دیابت است و نمی توان آنرا حذف نمود. وی افزود: آن چیزی که مدنظر ماست حفظ سلامت افراد است، طی مطالعات سازمان غذا و دارو آمریکا یک سری شرکت هایی که فرم آهسته رهش این دارو را تولید می کنند در محصولات شان از مقداری نیترات استفاده کردند که اگر آن شرکت ها اعلام شوند داروها بازگردانده می شود و در اختیار عموم قرار نمی گیرد اما تاکید می کنم که اگر هم این حرف درست باشد سازمان غذا و دارو سفارش می کند که متفورمین را قطع نکنید بالا رفتن قند خیلی بدتر از آن مختصر نیترات است، مصرف آنرا ادامه دهید و با پزشک تان مشورت کنید بیماران هراس نداشته باشند. همینطور در مورد مصرف متفورمین در روزهای حاملگی باید عرض کنم مطالعات زیادی شده که مصرف متفورمین در حاملگی ضرری ندارد. فوق تخصص غدد و متابولیسم در ادامه با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از افراد برای ویزیت های دوره ای به بیمارستان رجوع نمی کنند، اظهار داشت: کار درمان هیچگاه تعطیل بردار نیست ما همان گونه که باید به بیماران کرونایی می رسیدیم باید به دیگر بیماران هم رسیدگی می کردیم، برای ما در بیمارستان های دانشگاهی و نظامی امنیت بیمار خیلی مهم می باشد، ما هر بیمار دیگری هم که می خواستیم در بخش بستری نماییم عکس برداری می کردیم، الان همکاران من در وزارت بهداشت اعلام نمودند اگر بیماری سابقه سرفه نداشته باشد و تماس با بیمار کرونایی نداشته باشد بستری کنید و فقط بیمارانی که شک می کنید کرونا دارند با بررسی های بیشتر بستری کنید، من این مژده را به هموطنان بدهم که دیگر ترس از کرونا را کنار بگذارند.
مصدق خواه همینطور تصریح کرد: بار بستری کرونا در بیمارستان ها پائین آمده، از آن طرف شما ممکنست مشکلاتی داشته باشید که در این دو سه ماه اخیر رجوع نکردید و آن بیماری ها ممکنست که مشکل ساز شود، آن افرادی که دیابت شان کنترل نشده یا کاهش وزن شدید داشتند، دوره های شیمی درمانی داشتند باید به سیستم بهداشت و درمان اعتماد کنند و مراجعات را ادامه دهند. ایشان سپس در مورد استفاده نابجا از لووتیروکسین برای لاغری اظهار داشت: برخی داروها برای لاغری استفاده می شود که یکی از آنها لووتیروکسین است، اما این دارو برای لاغری تأئیدیه ندارد، لووتیروکسین یک هورمون است که سوخت و ساز بدن را زیاد می کند چون خود این دارو اگر در بدن سالم استفاده گردد ممکنست که سبب تپش قلب های شدید شود و در بلند مدت در افرادی که نیاز ندارند پوکی استخوان به همراه داشته باشد. همینطور باید توضیح دهم که لووتیروکسین در بازار کم نشده چون جزء داروهای تولید داخل است و ممکنست نوع خارجی آن کم شده باشد. این متخصص همینطور عنوان کرد: برخی هر نوع افزایش تعریق را به تیروئید ربط می دهند در حالی که مثلا عرق کف دست حالت موضعی است که ربطی به مشکلات داخلی بدن ندارد، اما تعریق زیاد در کل بدن ممکنست به پرکاری تیروئید ربط داشته باشد. یا مثلا لاغری که در شش ماهه جدید اتفاق افتاده ممکنست به تیروئید ربط داشته باشد، اما اگر قدیمی است احتیاج به بررسی ندارد. داغ بودن کف پا به صورت مداوم هم ممکنست مربوط به دیابت طول کشیده باشد. او در آخر با تاکید بر اینکه افرادی که زمینه ژنتیکی دیابت دارند در سن بالای چهل سال باید هر سه سال یک مرتبه حتما آزمایش دیابت را انجام دهند، در مورد نحوه آزمایش قند در افراد اشاره کرد: اگر فردی دیابتی است قندش در ناشتا باید بین ۹۰ تا ۱۳۰ و دو ساعت پس از غذا باید زیر ۱۸۰ تا حداکثر ۲۰۰ باشد، و میانگین قند سه ماهه هم بین ۵/۶ تا ۷ باشد، در افراد غیر دیابتی تقسیم بندی داریم اگر قند کسی بالای ۱۰۰ رفت شروع می نماییم به اخطار دادن اما اگر قند ناشتا بالای ۱۲۶ رفت می شود دیابت، میزان قند دو ساعت پس از صبحانه هم بین ۱۲۰ تا ۲۰۰ در افراد عادی اخطار است.