نمکی خبر داد برنامه وزارت بهداشت برای کاهش ۲۰ درصدی ارز دارویی

طب اصیل: وزیر بهداشت، از هدف گذاری برای کاهش ۲۰ درصدی ارزبری دارو امسال آگاهی داد و اظهار داشت: سال قبل توانستیم ۷۰۰ میلیون یورو در ارز دارویی کشور صرفه جویی نماییم.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، سعید نمکی، روز یکشنبه در افتتاح فاز نخست نخستین شهرک تولید مواد موثره دارویی در خاورمیانه و خط تولید کامل استامینوفن در اراک که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: در سال جهش تولید در حرکت هستیم و نخستین و بزرگترین کارخانه مواد اولیه دارویی کشور را امروز افتتاح می نماییم که شاید بتوان گفت یکی از بزرگ ترین کارخانه ها در سطح منطقه است.
وی با اعلان اینکه سال ۹۸ برای ما و در نظام دارویی کشور، سالی سخت ولی افتخارآفرین بود، اضافه کرد: نخستین گام ما در وزارت بهداشت پشتیبانی از تولید داخل و پیش گیری از واردات بی رویه دارو و فرآورده هایی بود که مشابه تولید داخل داشتند.
وزیر بهداشت افزود: سال قبل توانستیم ۷۰۰ میلیون یورو در ارز دارویی کشور صرفه جویی نماییم. در صورتیکه برآورد ما آن بود که نیازمندی به ارز دارو ۵۰ درصد بیشتر خواهد شد، این در حالیست که نسبت به سال ۹۷ حدود ۲۰ درصد هم ارز کمتری مصرف شد. بر این اساس ما توانستیم با تکیه به صنعتگران و تولید کنندگان داخلی، واردات محصولات دارای مشابه داخلی را به میزان ۲۵ درصد کم و تولید داخل را ۳۰ درصد افزایش دهیم.
وی اضافه کرد: سهم دارو و نظام سلامت از GDP سهم محدودی است و اگر قرار باشد این سهم فراتر رود، باید دست در جیب بخش های دیگر کشور نماییم. بدین سبب این صرفه جویی صورت گرفته و اقدامات انجام شده، افتخار بزرگی برای صنعت دارویی کشور بود، بطوریکه سال قبل را با ۲۰ درصد کاهش ارزبری به شکلی گذراند که حتی یک نسخه در دست هیچ بیماری سرگردان نماند و ما بعنوان یک کشور تحریم زده و مظلوم در تحریم های ظالمانه، بیماری کرونایی را مدیریت کردیم که در طول ۶۰ روز از یک وارد کننده دستگاه ها و تجهیزات پزشکی و مواد مورد نیاز، به یک تولید کننده و سپس هم به یک صادرکننده تبدیل شویم؛ این یک نشان افتخار بزرگ دیگری بود که در تاریخ مملکت خواهد درخشید؛ چونکه کشوری در اوج تحریم در کمتر از دو ماه توانست هم خودرا جمع و جور کند و هم خودرا به یک صادر کننده ماسک و دارو و انواع ضد عفونی کننده ها بدل کند.
نمکی افزود: سال ۹۹ را نیز با ۲۰ درصد کاهش ارزبری نسبت به سال ۹۸ هدف قرار دادیم و امیدواریم این سال را نیز با افتخاری جدید در تاریخ کشور بگذرانیم.
وی اضافه کرد: تردید ندارم که سال جهش تولید بعنوان یکی از سال های ماندگار در تاریخ صنعت دارویی کشور ثبت خواهد شد. ما در کشور صنعتگران و دانشمندان قابلی داریم که در خیلی از مناطق دنیا نمونه ندارند.
وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که در سال قبل ۶۰۰۰ تخت جدید به تخت های بیمارستانی کشور افزوده شد، اظهار داشت: امسال نیز حدود ۸۰۰۰ تخت بیمارستانی را با دستگاه های ساخت داخل افتتاح خواهیم کرد و به دنیا نشان می دهیم که ما هم کرونا را مهار کردیم و هم توانستیم تولیدمان را در جهشی تاریخی قرار داده و بعنوان صادر کننده ای با قدرت در منطقه قلمداد شویم.

منبع: