چگونگی مصرف داروهای قلبی در  اپیدمی کرونا

به گزارش طب اصیل دانشیار قلب و عروق دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با تشریح چگونگی مصرف داروهای قلبی در دوران اپیدمی کرونا، اظهار داشت:  توصیه می شود بیماران، داروهای قلبی را بواسطه احتمال ابتلای بیشتر و یا افزایش ریسک مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا قطع نکنند و همه داروها طبق روال قبل مصرف شود.
دکتر سعید علیپور پارسا در گفت و گو با ایسنا، با اعلان اینکه بیماری کووید ۱۹ تظاهرات بالینی متغیری دارد، اظهار نمود: ممکنست فرد مبتلا کاملا بدون علامت بوده، علائم خفیف داشته و یا کاملا بدحال باشد. در همین راستا یکی از تظاهرات این بیماران افزایش انعقادپذیری در عروق است که ممکنست در عروق مغزی، کرونر، اندام ها و یا حتی عروق ریوی رخ داده و بسته به مورد سبب سکته مغزی، قلبی، ایسکمی حاد اندام و یا آمبولی ریه شود. بدین سبب در اغلب بیماران بدحال نیازمند بستری، سفارش شروع درمان پیشگیرانه با داروهای ضد انعقاد است.
کدام دسته از بیماران قلبی ریسک بالاتری برای مبتلاشدن دارند؟
وی با تاکید بر اینکه بطور کلی احتمال ابتلای افراد دارای بیماری زمینه ای مزمن، به ویروس کووید ۱۹ نسبت به سایر افراد جامعه بالاتر است، اظهار داشت: در این راستا از بین بیماران قلبی، افراد مبتلا به نارسایی قلب مزمن و افرادی که پیوند قلب شده اند، بیشترین ریسک مبتلاشدن را داشته و مرگ و میر بالاتری دارند.
وی افزود: در درجه بعدی بیماران با سابقه جراحی قلب باز به ویژه اگر سکته قلبی کرده، استنت های گوناگون داشته و همین طور داروهای گوناگون قلبی عروقی استفاده می نمایند، مقداری ریسک افزایش مبتلاشدن نسبت به سایر افراد جامعه دارند.
وی با اشاره به بیمارانی که بواسطه مبتلاشدن به کووید ۱۹ گرفتار حمله قلبی شده اند، اظهار داشت: این دسته از افراد شاید از نظر زمینه ژنتیک استعداد بیشتری داشته و بدون بیماری زمینه ای هم ممکن بود گرفتار این مسایل و عوارض شوند.
چگونگی مصرف داروهای قلبی در اپیدمی کرونا
این عضو هیات علمی دانشگاه درباب افرادی که داروی قلبی استفاده می نمایند، اظهار داشت: از آنجاکه این ویروس جهت اتصال به سلول های بدن از یک سری گیرنده ها استفاده می نماید که ممکنست در درمان فشار خون و بیماری نارسایی قلبی نقش داشته باشند، ابتدا نگرانی هایی درباره استفاده از داروهای ACEI و ARB ها و افزایش خطر مبتلاشدن به کووید ۱۹ مطرح بود، ولی پس از آن مشخص شد که برعکس حتی ممکنست مصرف این داروها جنبه پیشگیری هم داشته باشد.
وی اشاره کرد: براین اساس سفارش می شود بیماران، داروهای قلبی را بواسطه احتمال ابتلای بیشتر و یا افزایش ریسک مرگ و میر ناشی از بیماری کرونا قطع نکنند و همه داروها طبق روال قبل مصرف شود. همین طور داروها تنها برمبنای شرایط بالینی بیمار تغییر کند نه بر طبق شرایط اپیدمی بیماری کرونا.
علیپور پارسا همین طور با اشاره به مساله تداخل داروهای قلبی به ویژه داروهای افزایش دهنده ریسک آریتمی با داروهای درمان بیماری کووید، اشاره کرد: داروهایی مانند هیدروکسی کلروکین و آزیترومایسین که برمبنای پروتکل های درمانی برای درمان کووید استفاده می شد، داروهایی بودند که می توانستند ریسک آریتمی را بالا برند. بدین سبب افرادی که سابقه مصرف این داروها را داشتند، باید در زمینه تداخل دارویی مدنظر قرار می گرفتند.
این فوق تخصص اینترونشنال کاردیولوژی در خاتمه با اعلان اینکه گاهی برای برخی بیماران سکته حاد قلبی داروهای آنتی پلاکت قویتری مانند تیکاگرلور استفاده می شود، اظهار داشت: در زمان اپیدمی در این موارد نیز بواسطه تداخلات دارویی، سفارش بر عدم استفاده از این داروهاست، به ویژه اگر بیمار قلبی مبتلا به کووید ۱۹ هم شده باشد.

منبع: