آخرین وضعیت حج و اربعین امسال از زبان رئیس جمعیت هلال احمر

طب اصیل: رئیس جمعیت هلال احمر درباره سرانجام حج امسال و برگزاری مراسم اربعین حسینی باتوجه به شرایط کرونا، توضیح داد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر کریم همتی با حضور در خبرگزاری ایسنا و در ارتباط زنده اینستاگرامی با مخاطبان ایسنا، درباره آخرین اقدامات هلال احمر در زمینه معاینات حجاج و اقدامات پزشکی حج، در صورت اعلام کشور عربستان در خصوص برگزاری مناسک حج امسال، اظهار داشت: باتوجه به شرایط کل دنیا، عربستان هم از “کرونا” بی نصیب نبوده و به همین دلیل تا این لحظه نظر قطعی کشور عربستان درباره مناسک حج امسال اعلام نشده است و همه کشورها و همچون ایران منتظر اعلام عربستان هستیم.
وی افزود: در عین حال قسمتی از اقدامات در رابطه با اعزام زوار حج که مربوط به جمعیت هلال احمر است همچون معاینات، واکسیناسیون و هماهنگی ها با سازمان حج و زیارت، انجام شده است و امسال حدود ۸۷ هزار نفر ثبت نام کردند که حدود ۴۵هزار تن از آنها زن و ۴۱هزار و ۵۰۰ تن هم مرد هستند.
همتی اضافه کرد: حدود ۴۷ هزار نفر از این تعداد را افراد زیر ۶۰ سال می سازند و تا کنون از این تعداد واکسیناسیون ۲۸ هزار نفر از آنها انجام شده و در صورت اعلام نظر کشور عربستان، مابقی اقدامات در فاصله زمانی موجود صورت خواهد گرفت.
رییس جمعیت هلال احمر همین طور اظهار داشت: در معاینات پزشکی نیز ۲۴ هزار نفر از افراد معاینات شان انجام شده است و نظر پزشک متخصص دررابطه با آنها ستاندن شده و اگر بیماری خاصی داشته اند، بیماری شان کنترل شده است. پرونده ۱۳ هزار نفر دیگر نیز در حال بررسی و مشاوره است. در مجموع از این تعدادِ حدود ۳۷هزار نفر، ۵۲۰ نفرشان مشکل جسمی دارند و امکان اعزام به کشور عربستان را ندارند.
وی اظهار داشت: امسال باتوجه به شرایط خاص کرونا، اقدامات اولیه، معاینات، واکسیناسیون، تفکیک افراد به زیر ۶۰ سال و بالای ۶۰ سال انجام شده و به محض اعلام عربستان تمهیدات قرارداد با هتل ها و سایر امورات صورت خواهد گرفت. در مجموع کارهای اولیه انجام شده و در صورت اعلام کشور عربستان در خصوص برقراری حج در امسال، به سرعت وارد فاز عملیاتی می شویم.

وضعیت برگزاری مراسم اربعین حسینی باتوجه به شیوع کرونارییس جمعیت هلال احمر همین طور درباره وضعیت برگزاری راهپیمایی اربعین حسینی باتوجه به شرایط کرونا نیز اظهار داشت: درباره اربعین وضعیت مان حدودا مشابه داستان اعزام حجاج است و مشکل مشابهی را داریم. در بحث اربعین تابحال به صورت کاری وارد فاز برگزاری جلسات نشده ایم. البته هماهنگی های اولیه ای از طرف وزارت کشور انجام شده و چند جلسه اولیه هم انجام شد.
وی اضافه کرد: پیش بینی می شود که باتوجه به شرایط خاصی که در کشور عراق وجود دارد و با توجه به این که تعداد مبتلایان به کرونا در کشورهای عربی نیز حدودا روندی افزایشی دارد و نتوانستند وضعیت را کنترل کنند، فکر می کنم بحث اربعین هم شرایط ویژه ای مانند داستان اعزام به حج دارد.
همتی اشاره کرد: البته جمعیت هلال احمر در حیث آمادگی در این عرصه مشکل زیادی ندارد. باتوجه به اشرافی که ما در استان های مرزی مان داریم و همین طور باتوجه به شرایط خوبی که در کشور عراق و ارتباطات خوبی که با مردم و دولت عراق داریم، مشکل زیادی نداریم و به محض اینکه اعلام کنند، برگزاری درمانگاه ها و مراکز بیمارستانی را انجام می دهیم. در زمینه ارسال تجهیزات مان و اقدامات اولیه ای مانند تهیه دارو و اقلام مورد نیاز با سازمان تدارکات هلال احمر صحبت شده و این آمادگی وجود دارد که در فاصله بسیار کوتاهی وارد فاز عملیاتی شویم. بدین سبب در بحث اربعین مشروط به اعلام طرف عراقی، مشکلی در ارسال دارو، برگزاری درمانگاه ها و فعال کردن بیمارستان ها و ارسال نیرو وجود ندارد.
وی با تاکید بر این که کشور عراق تا این لحظه موافقتی در زمینه اربعین نداشته است، اظهار داشت: اما اگر قرار بر اعزام شود، تمهیدات ویژه ای در طول مسیر و کشور مبدا نیاز است. طبعتا انتظار داریم در صورت برگزاری راهپیمایی اربعین، تعداد بیمارانی که مشکل تنفسی دارند، زیاد باشد و تمرکز درمانی ما نیز باید بر روی بیماران تنفسی باشد. در هر حال منتظر اعلام نظر طرف عراقی دراین زمینه هستیم. در عین حال باید توجه کرد که کنترل بیماری در این حجم بالا کار سختی خواهد بود.

منبع: