توضیح وزارت بهداشت درباره تحویل ۱۵۰۰ دوز واکسن آنفلوآنزا برای نمایندگان مجلس

به گزارش طب اصیل سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره توزیع واکسن آنفلوآنزا و اخباری در خصوص تحویل ۱۵۰۰ دوز از این واکسن برای نمایندگان مجلس، توضیح داد.
دکتر کیانوش جهانپور در اینباره به ایسنا اظهار داشت: سال جاری به علت احتمال همزمانی شیوع آنفلوآنزا با پاندمی کرونا در فصول سرد سال، وزارت بهداشت از مدتی قبل جهت واردات حدود ۱۶ میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا با ارز دولتی اقدام نموده است.
وی اضافه کرد: در مرحله اول، یک میلیون و ۵۰۰هزار دوز واکسن برای استفاده افراد پرخطر و در معرض خطر در مراکز بهداشت تأمین شده و این واکسنها به تدریج در حال توزیع در مراکز بهداشتی هستند؛ قاعدتا مراکز بهداشت نهادهای مختلف همچون مرکز بهداشت مجلس شورای اسلامی هم امکان دارد در این مرحله دریافت کننده واکسن باشند. البته تاکید بر آن است که هرگونه توزیع باید بر مبنای پروتکل های ابلاغی باشد و توزیع و تلقیح عام آن به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.
به گفته سخنگوی سازمان غذا و دارو، سال جاری تمهیدی صورت گرفته که افراد در گروههای پرخطر و همچون زنان آبستن واکسن را به صورت مجانی از مراکز بهداشت دریافت نمایند.
جهانپور افزود: ارز مربوط به خرید مابقی واکسنها هم تخصیص یافته و سایر محموله های واکسن آنفلوآنزا برای استفاده سایر افراد و همینطور توزیع در داروخانه ها به تدریج طی روزهای آینده و با تأمین ارز و انجام تبادلات بانکی وارد کشور می شوند. این واکسنها با قیمتهای مناسب کمتر از ۵۰ هزارتومان، با اولویت گروه های پرخطر و سالمندان و با ارائه کارت ملی عرضه خواهند شد.
وی همینطور اظهار داشت: در صورت افزایش متقاضی واکسن آنفلوآنزا، اقدامات لازم جهت واردات واکسن با ارز نیمایی صورت خواهد گرفت اما به هیچ وجه سفارش همگانی در خصوص واکسیناسیون آنفلوآنزا سفارش نمی شود؛ چنانکه خود بنده واجد شرایط نیستم و از واکسن هم استفاده نخواهم کرد.

منبع: