یافته جدید محققان؛ استاتین ها شدت بیماری کووید ۱۹ را کم می کنند

محققان دریافتند داروهای کاهش دهنده کلسترول معروف به استاتین، خطر مبتلا شدن به نوع شدید بیماری کووید۱۹ را می کاهد.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر، محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند استاتین ها با از بین بردن کلسترول از غشاهای سلولی از ورود کروناویروس جلوگیری می کنند.
مولکولی معروف به ACE۲ همانند دستگیره ای در سطوح خارجی خیلی از سلولهای انسانی قرار دارد که به تنظیم و کاهش فشار خون کمک می نماید. ACE۲ تحت تاثیر استاتین های تجویز شده و سایر داروهایی است که برای بیماری های قلبی عروقی استفاده می شود.
محققان در ژانویه ۲۰۲۰ به نقش جدید ACE۲ پی بردند: کروناویروس عمدتاً از این گیرنده برای ورود به سلول های ریه و ایجاد عفونت های تنفسی استفاده می نماید.
«لوری دانیلز»، سرپرست تیم تحقیق، در اینباره می گوید: «هنگامی که در ابتدای شیوع پاندمی، با این ویروس جدید روبرو شدیم، حدس و گمان های زیادی پیرامون بعضی از داروها وجود داشت که بر ACE۲ تاثیر داشته باشند نظیر استاتین ها و اینکه آیا بر ریسک بیماری کووید ۱۹ تأثیر خواهند داشت.»
در این مطالعه، محققان گزارش پزشکی ۵۲۸۱ بیمار مبتلا به کووید ۱۹ را بررسی کردند.
آنها دریافتند مصرف استاتین ها پیش از بستری شدن در بیمارستان به خاطر مبتلا شدن به کووید ۱۹ با کاهش ۵۰ درصدی ریسک مبتلا شدن به نوع شدید کووید ۱۹ در مقایسه با افرادی که استاتین مصرف نمی کردند مرتبط بود.
همچنین بیماران کووید ۱۹ ایی که پیش از بستری شدن در بیمارستان استاتین مصرف می کردند روند بهبود سریع تری داشتند.
محققان معتقدند استاتین ها از راه تأثیر ضدالتهابی شان از عفونت کووید ۱۹ پیشگیری می کنند و با قابلیت های پیوندی شان می توانند روند پیشروی ویروس را متوقف کنند.

منبع: