مدیرعامل سازمان انتقال خون اعلام کرد کاهش ۳۵ درصدی ذخایر خون کشور در اوج کرونا

به گزارش طب اصیل مدیرعامل سازمان انتقال خون اظهار داشت: در اوج روزهای شیوع ویروس کرونا ۳۵ درصد از ذخایر خون ایران کاسته شد؛ در صورتیکه در خیلی از کشورها این کاهش به مرز ۷۰ درصد نیز رسید.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر پیمان عشقی در جمع کارکنان اداره کل انتقال خون استان مازندران، ضمن تقدیر از کوشش های مدیرکل انتقال خون مازندران اظهار داشت: در چند ماه اخیر پویایی و نشاط در مدیریت این مجموعه خدمتگزار به خوبی مشاهده شده است.
وی با اعلان اینکه عملکرد مدیران و ادارات کل استانها با دقت بررسی و رصد می شود اضافه کرد: حاکمیت ارزیابی عملکرد در سازمان انتقال خون نگاهی مستمر است که محدود به روزها یا سالی خاص نیست.

ممیزی در تنویر چهره انتقال خون استانها موثر است

عشقی اظهار داشت: ارزیابی عملکرد به مانند آیینه ای است که دستاورد ها را نشان میدهد و نخستین دستاورد این رویکرد یافتن ممیزهای خبره انتقال خون بود که چند ماه طول کشید و حداقل از ۲۰ تن از صاحب نظران فعلی و سابق سازمان درخواست اظهار نظر شده است تا ممیزهای کنونی شناسایی و انتخاب شوند.

وی افزود: تلاش شده است افرادی بعنوان ممیز انتخاب شوند که ادارات کل آنان را پذیرا باشند و خاصیت های اخلاق حرفه ای نیز در آنان نمود شایان توجهی داشته باشد.

عشقی اذعان داشت: با افزایش روند ممیزی ها گزارش های ممیزها پخته تر شده است و امیدواریم که در آینده ای نه چندان دور ممیزهای توانمند دیگری نیز به جمع افراد حاضر افزوده شوند.

مدیریت ایستا موثر نیست

مدیرعامل سازمان انتقال خون با تاکید بر اینکه مدیریت سیال و متحرک باید جایگزین مدیریت ایستا و نشسته شود، خاطر نشان ساخت: مدیران کل استانها باید دائما با نهادهای تصمیم گیرنده و افراد موثر در استان در تماس باشند.

وی سازمان انتقال خون را مجموعه ای فنی و تخصصی و از سویی فرهنگی و اجتماعی برشمرد و اشاره کرد: مدیران سازمان باید با تمام اقشار در ارتباطی تنگاتنگ و صمیمانه باشند.

مدیریت مشارکتی سرلوحه کار است

عشقی از تیم همراه خود که در ایام شیوع ویروس کرونا همراه وی بوده اند قدردانی نمود و اظهار داشت: بازدید میدانی در این روزها ساده نیست و امیدواریم این بازدید ها بتواند از مشکلات ادارات کل بکاهد و در افزایش انگیزه خانواده بزرگ انتقال خون موثر باشد.

مدیرعامل سازمان انتقال خون همین طور بر ترویج مدیریت مشارکتی نیز اصرار کرد و اظهار داشت: تمامی موفقیت ها از مدیریت مشارکتی منتج می شود و نظارت و بازرسی هم باید مشارکتی باشد چونکه حضور ممیزهای توانمند بیشتر سبب می شود فرآیندها از منظرهای مختلف بازرسی و پایش شود. مدیریت مشارکتی مستلزم برگزاری جلسات موثر و نظام مند است و در این سبک از مدیریت نباید تصمیم پیش از برگزاری جلسات گرفته شود.

سامانه نظام پیشنهادها راه اندازی می شود

مدیرعامل سازمان انتقال خون اضافه کرد: تشویق باید موردی باشد تا تفاوت به وسیله آن حس گردد. کارکنانی که کاری نیکو انجام می دهند و یا ایده ای جذاب را مطرح می کنند مورد تشویق قرار می گیرند و بدین منظور دبیرخانه نظام پیشنهادهای سازمان توسط روابط عمومی شکل گرفته است و در ایام آتی از آن بهره برداری لازم صورت خواهد گرفت.

مازندران رتبه دوم شاخص اهدای خون در کشور را دارد

عشقی انتقال خون مازندران را پنجمین انتقال خون تاسیس شده در کشور برشمرد که پیدایش آن به سال ۱۳۵۸ باز می گردد و اظهار نمود: این مجموعه در ماه های اخیر خوش درخشیده است و افزایش آمار اهدای پلاسما کووید۱۹ نسبت به جمعیت و بهبود شاخص اهدای خون به ازای هر هزار نفر جمعیت نشان از آن دارد. مازندران رتبه دوم شاخص اهدای خون را دارد.

افزایش آمار اهدا و سلامت خون در کنار هم

عشقی اظهار داشت: رویکرد سازمان انتقال خون افزایش آمار اهدای خون و ارتقای فاکتورهای سلامت خون های اهدایی است.

وی ادامه داد: در ایام شیوع ویروس کرونا در جهان خیلی از کشورها با کاهشی بمراتب بیشتر از آنچه در ایران شاهد بودیم مواجه گشتند. در اوج روزهای شیوع این ویروس ۳۵ درصد از ذخایر خون ایران کاسته شد در صورتیکه در خیلی از کشورها این کاهش به مرز ۷۰ درصد نیز رسید. سازمان انتقال خون در دوران پاندمی کرونا از استانداردها فاصله نگرفته است و هیچکدام از دستورالعمل های خود حتی سخت گیرانه ترین آنها و معافیت هایی که تنها به سبب اعتلای فاکتورهای سلامت خون تدوین و در نظر گرفته شده است نیز تغییر نکرده است…

شناخت دغدغه های نیروی انسانی در راس هرم اقدامات مدیریتی است

مدیرعامل سازمان انتقال خون ایران با اشاره به اهمیت نقش منابع انسانی اظهار داشت: از مشکلات معیشتی و مالی کارکنان سازمان آگاه هستیم دراین زمینه متعهد به تلاش بیشتریم.

وی خطاب به کارکنان انتقال خون مازندران افزود: در امتداد افزایش منابع مالی و بهبود شرایط حقوق و مزایای کارکنان کارهای بسیاری انجام شده است که حتی زمزمه های آن نیز به گوش کارکنان نرسیده است و معتقدیم که تلاش کارکنان حق الناسی بر گردن سازمان انتقال خون و مدیرعامل آن است.

وی از کارکنانی که در نیمه های شب خون را سالم و با قبول مشقت بسیار به یک مرکز درمانی می رسانند تا لبخند را بر لبان بیماری بنشانند نیز صمیمانه قدردانی نمود.

بر روی اهدای خون بانوان سرمایه گذاری می کنیم

عشقی اظهار داشت: با اهدای خون بانوان هر خانه تبدیل به یک مرکز اهدای خون می شود و نهادینه سازی این فرهنگ چنانچه از بانوان آغاز شود پایدار تر و پویاتر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان انتقال خون با ابراز خرسندی از روند رو به رشد اهدای خون بانوان در ماه های اخیر اظهار داشت: صرف منابع و زمان برای افزایش اهدای خون بانوان اساسا نباید هزینه تلقی شود و این یک سرمایه گذاری باارزش برای آینده کشور است.

اجرای جدی بخشنامه بانک خون بیمارستانی در دستور کار است

مدیرعامل سازمان انتقال خون اظهار داشت: عدم همکاری مراکز درمانی را در استقرار و اجرای نظام هموویژیلانس نمی پذیریم و همه مراکز بایستی مطابق اجرای بخشنامه بانک خون بیمارستانی متعهد باشند.
بنابراعلام روابط عمومی سازمان انتقال خون، عشقی اظهار داشت: خون گوهری باارزش است و چنانچه بیمارستانی با انتقال خون همراه نباشد و عوارض تزریق خون و مستندات آنرا ثبت و به اطلاع انتقال خون نرساند به منزله عدم صلاحیت آن مرکز در دریافت و تزریق خون است.

مدیرعامل انتقال خون کشور در آخر اشاره کرد: مدیریت انتقال خون در مازندران به سبب آمار بالای بیماران خاص که عموما مصرف کننده خون و فرآورده های آن هستند باید دقت نظر و ظرافت بیشتری را در پیشبرد نظام هموویژیلانس در دستور کار خود قرار دهد.

منبع: