سفرهای نوروزی پر؟

به رغم اعلام مصوبه ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی، سخنگوی ستاد کرونا همچنان بر مواضع سختگیرانه وزارت بهداشت تاکید دارد و از مردم می خواهد در نوروز سفر نروند، حتی به شهرهای زرد و آبی. شعار پلیس هم پرهیز از سفر است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، رئیس جمهور حسن روحانی شنبه ۱۶ اسفندماه بعد از جلسه ستاد مقابله با کرونا اعلام نمود که سفر به شهرهای قرمز و نارنجی در تعطیلات نوروز ممنوع می باشد و در سایر شهرها هم با رعایت پروتکلهای بهداشتی می تواند صورت گیرد.
با این حال، علیرضا رییسی ـ سخنگوی ستاد مقابله با کرونا ـ پس از این سخنان و آن جلسه، به نظر مخالف وزارت بهداشت با انجام سفر در نوروز اشاره و تصریح کرد که تا حد امکان و به هیچ وجه این سفرها نباید صورت گیرد تا شرایط کشور به ثبات برسد.
هرچند او هم اظهار داشت که در شهرهای زرد و آبی با رعایت پروتکلهای بسیار سختگیرانه، سفرهای ضروری امکان پذیر است، اما چگونگی سفر به این مناطق را تعیین تکلیف نکرد.
علیرضا رییسی گفته بود که ستاد ملی مقابله با کرونا شنبه ۱۶ اسفندماه وضعیت سفر در نوروز را مشخص می کند اما سعید نمکی ـ وزیر بهداشت ـ یک روز قبل از تشکیل این جسله مخالفت صریح خویش را با سفر در تعطیلات نوروز اعلام نمود و اظهار داشت: مسافرت بعنوان اصلی ترین عامل در گردش ویروس بسیار موثر است و بعنوان وزارت بهداشت مطلقا موافق هیچ مسافرتی نیستیم.
این درحالی است که تا کنون پلیس راهنمایی و رانندگی، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و وزارت راه و شهرسازی برپایه پیشبینی های در ارتباط با ویروس کرونا، سناریوهای مختلفی را به ستاد ملی مقابله با کرونا برای مدیریت و کنترل سفر عرضه کرده اند و این ستاد هم تا قبل از خیز گرفتن ویروس کرونا و بحرانی شدن وضعیت استان خوزستان، مصوبه های مرتبطی را صادر کرده است.
مقامات وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برپایه همان مصوبه اعلام نمودند علاوه بر ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی، سفر به دیگر مناطق محدود به تور و رزرو اقامتگاه شده است. اما سعید نمکی ـ وزیر بهداشت گفته است: فکر می نماییم مانند سال قبل که ایستادیم و گفتیم از ۲۵ اسفند فرصتی برای احیا و بازتوانی کادر بهداشت داشته باشیم، سال جاری هم باید از رفت و آمدها جلوگیری نماییم.
وزیر کشور (فرماندهی قرارگاه عملیات کرونا) هم اعلام نموده که ۲۵ اسفندماه تکلیف سفرهای نوروزی و وظایف هر یک از دستگاه ها در این رابطه مشخص می شود. سخنگوی ستاد ملی مقابله کرونا هم گفته که ۲۵ اسفند رنگ بندی شهرها به روزرسانی می شود، چون خیلی از مراکز استان ها رو به نارنجی است.
تا هم اکنون تنها صدای واحدی که از اعضای ستاد کرونا و متولیان شنیده شده ممنوعیت سفر با اتومبیل شخصی به شهرهای قرمز و نارنجی و ممنوعیت برگزاری چادر و اقامت در مدارس و مهمانپذیرها بوده است. علی اصغر مونسان ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ که با بحران ورشکستگی صنعت توریسم روبه رو است، روز یکشنبه (۱۷ اسفندماه) در سخنانی نسبت به این پراکنده گویی ها و تناقض گویی ها واکنش نشان داد و اظهار داشت: من هم از این اظهارات پراکنده و ضد و نقیض متاسفم. محور کار ما تصمیمات ستاد ملی کرونا بوده و خواهد بود و هر طور ستاد تصمیم بگیرد محور عملکرد ماست. آن چه ما تا کنون گفته ایم دقیقا آن چیزی بوده که در کمیته امنیتی اجتماعی ستاد ملی کرونا و یا خود ستاد ملی کرونا به تصویب رسیده است. این که پس از آن جلسات حرف های دیگری بیان می شود مطلوب نمی باشد.
مونسان این را هم گفته که اگر وزارت بهداشت فکر می کند بخش گردشگری شاید به شیوع بیماری دامن بزند این آمادگی را دارند کلا بخش گردشگری را تعطیل کنند. او می گوید: به عبارت دیگر این آمادگی را داریم که اگر وزارت بهداشت فکر می کند این مبادرت به مهار کرونا کمک می نماید همین فردا ابلاغ نماییم کل هتل ها در روزهای نوروز تعطیل شوند. هرچند من تصور نمی کنم که این کار کمک کننده باشد، چون هتل های ما کمک کرده اند و وزیر بهداشت هم چند مرتبه تقدیر کرده است. بالاخره سفرهای تجاری و اداری وجود دارد و اگر هتل ها نبودند اوضاع بدتر می شد. هتل های ما به مهار کرونا خیلی کمک کرده اند. با این وجود مبحث جان مردم در اولویت است و آن چه ستاد تصیم بگیرد همان را دقیقا اجرا خواهیم کرد.
مقام معظم رهبری هم در سخنانی که در مناسبت روز درختکاری و هفته منابع طبیعی داشتند، تاکید نمودند که هر چه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام نمود باید عمل شود. اگر سفر را ممنوع کردند، مردم به سفر نروند، بنده هم اساسا مانند سال قبل به سفر نخواهم رفت.
حضرت آیت الله خامنه ای ضمن اشاره به مشکلات معیشتی مردم در اثر کرونا، گفتند: اگر کرونا ادامه پیدا کند مشکلات معیشتی بیشتر خواهد شد، ازاین رو باید با همکاری همه، این بیماری هر چه زودتر برطرف شود.
تعیین تکلیف سفرهای نوروزی درحالی طولانی شده که بعضی از مدت ها قبل برای سفر برنامه ریزی و هزینه کرده اند و نه تنها این دسته از مردم، بلکه صاحبان کسب وکارهای گردشگری در وضعیتی نامعلوم، خدماتی را فروخته اند که احتمال دارد با اعمال بعضی محدودیت ها، استرداد هزینه ها مانند تعطیلات نوروز گذشته گرفتار بحران شود و مردم و کسب وکارهای گردشگری را باردیگر سرگردان کند.
از طرفی، مرکز مدیریت اطلاعات راه ها و حمل و نقل جاده ای پیشبینی کرده است حتی با اجرای محدودیت تردد سراسری روزانه یک میلیون و ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه در محورهای مواصلاتی جابه جا شوند و اگر ترددها کمتر محدود شود احتمال تردد روزانه ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار وسیله نقلیه می رود. با این حساب، دور از انتظار است که سفرهای شخصیِ جاده ای در نوروز کامل متوقف شود و باید سریع تر چاره ای دیگر برای مدیریت و کنترل سفرها اندیشید و مأموریت و وظایف دستگاه ها مشخص شود تا مشکلات نوروز گذشته کمتر بروز کند و نگرانی های وزارت بهداشت درباره خیز باردیگر کرونا فقط گردن مردم نیافتد.

منبع: