سفر به چه قیمت؟!

با فرارسیدن تعطیلات نوروزی گویی بخشی از مردم با بی تفاوتی نسبت به عجز و التماس مسؤلان بهداشتی و درمانی کشور در حال بستن چمدان های خود برای رفتن به سفری متفاوت با طعم تلخ کرونا هستند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، حالا حدود یکسال و اندی است که دنیا درگیر ویروس همه گیر کرونا شده که با تازگی هم این ویروس رخت نوعی بر تن کرده است. در طول این زمان موج های گوناگونی را از این ویروس پشت سر گذاشته ایم اما در هر بار برخی از عزیزان خویش را هم با این موج رهسپار دیار باقی کرده ایم.
در نهایت در طول یکسال و اندی سر و کله زدن با این میهمان ناخوانده، دستاوردها و تجاربی را هم برای مقابله با این ویروس به دست آورده ایم که یکی از آنها تولید واکسن می باشد. با رقابت شرکتهای مختلف داروسازی برای تولید و تأمین واکسن، کشورهای مختلف هم واکسیناسیون را شروع کرده تا بتوانند به ایمنی نسبی در مقابل این ویروس دست یابند. اما علیرغم همه این تلاش ها همچنان متخصصان و متولیان حوزه بهداشت و درمان در سرتاسر دنیا معتقدند که پیشگیری بهترین گزینه پیش رو برای مقابله با این ویروس خوش پوش است که این روزها هم با جهش های مختلف رخت های مختلفی را در نقاط متعدد دنیا بر تن کرده است.
اما گویی با فرارسیدن تعطیلات نوروزی عده ای قصد دارند با بی توجهی به هشدارها و دستورالعمل های متولیان حوزه درمان کشور، به سفر رفته و آنطور که به نظر می آید قصد دارند قرنطینه تحمیلی سال پیش را هم جبران کنند.
مقام معظم رهبری در سخنرانی خود در روز درختکاری تاکید داشتند که بنده تابع دستورالعمل های ابلاغی از جانب ستاد ملی مقابله با کرونا هستم و سال جاری هم به سفر نخواهم رفت.
نمایندگان مجلس شورای اسلامی بعنوان منتخبان مردم از شهرهای مختلف کشور دست یاری به سمت مردم دراز کرده و آنها هم در کنار مسؤلان بهداشتی و درمانی کشور خواهان خودداری از انجام سفرهای نوروزی شده و نسبت به تبعات انجام سفرهای نوروزی هم اخطار داده اند.
محمدعلی محسنی بندپی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی و نماینده نوشهر در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: استان های شمالی کشور بخصوص استان مازندران و غرب آن همواره مورد هدف گردشگران بودند منتها هم اکنون چند شهر این استان در وضعیت نارنجی در وضعیت انتشار کرونا به سر می برند و به سمت قرمز شدن حرکت می کند. نگرانی آن است که با حضور مسافران وضعیت شهرهای زرد به نارنجی و نارنجی به قرمز تبدیل گردد.
وی افزود: بطور قطع با هجوم مسافران شیوع ویروس کرونا افزایش می یابد آن هم در شرایطی که زیرساخت های درمانی در استان مازندران بسیار محدود است و حتی برای افراد بومی کفاف نمی دهد چه برسد به این که غیربومی ها و مسافران بخواهند از آن استفاده کنند.
این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار نمود: بعنوان یک عضو کمیسیون بهداشت و درمان و یکی از نمایندگان غرب استان مازندران و فردی که در نظام سلامت به مردم خدمت می کند، از آنها می خواهم که در روزهای نوروز همچون یک سال قبل یار و یاور کادر بهداشت و درمان و نظام سلامت باشند.
نماینده نوشهر اظهار داشت: از مردم خواهش می کنم که از سفر کردن در روزهای نوروز بپرهیزند بخصوص به شهرهایی که آماده ورود به وضعیت قرمز را دارد این بازی کردن با مرگ است این ویروس با کسی شوخی ندارد. از مردم خواهش می کنم که از سفر به استان های شمالی بخصوص استان مازندران و غرب آن پرهیز کنند تا خدایی ناکرده با وقایع ناگواری مواجه نشوند.
محمدصالح جوکار رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفتگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی و پرهیز از رفتن به سفرهای نوروزی، بیان نمود: همان طوری که مقام معظم رهبری فرمودند رعایت دستورالعمل ها و پروتکل هایی که از جانب ستاد ملی مقابله کرونا اعلام می گردد، وظیفه ما است. نکته اساسی این است که این وظیفه به عهده یکایک ما گذاشته شده است.
وی در ادامه اظهار نمود: از آنجائیکه مقام معظم رهبری تاکید داشتند که به سفر نخواهند رفت و تابع دستورالعمل های ستاد ملی مقابله با کرونا هستند، ما هم باید از ایشان تبعیت کرده و پروتکلهای ابلاغی را دنبال نماییم. سلامتی مردم از هرچیزی بیشتر اهمیت دارد.
نماینده مردم یزد در مجلس با اعلان اینکه حدود یکسال و اندی است که کشور گرفتار این بیماری شده و تابحال چندین پیک را هم پشت سر گذاشته ایم، خاطرنشان کرد: مردم در این زمان سختی زیادی را تحمل کرده و از لحاظ روحی و روانی هم تحت فشار هستند اما این بدان معنا نیست که ما از این بیماری غافل شده و با بی توجهی به پروتکلهای ابلاغی بحران دیگری را رقم بزنیم. بلکه ما با رعایت دقیق پروتکلهای ابلاغی و حفظ سلامتی خود و اعضای خانواده می توانیم حداقل نشاط را برای خانواده های خود ایجاد نماییم.
جوکار اضافه کرد: امروز هم در آستانه فرا رسیدن نوروز انتظار می رود تا بگونه ای عمل شود که شاهد شیوع گسترده این بیماری و آغاز موج چهارم آن نبوده و زنجیره انتقال انسانی آن هم قطع شود. ان شاءالله با رعایت دقیق پروتکل ها و دستورالعمل های ابلاغی مردم سال نو را در سلامتی آغاز خواهند کرد.
اصغر سلیمی نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی نیز در گفتگو با ایسنا، تصریح کرد: با توجه به این که در بحث مقابله با کرونا هنوز به سطح ایمنی در کشورمان دست نیافته ایم، رعایت پروتکلهای بهداشتی امری ضروری می باشد. واکسنی که در داخل کشور در دست تولید است، هنوز به مرحله بهره برداری نرسیده و از طرف دیگر واکسن وارداتی هم بسیار محدود بوده و فقط برای قشر خاصی قابل استفاده می باشد.
وی در ادامه اظهار نمود: تا زمانی که واکسیناسیون برای گروه های صدمه پذیر انجام نشده باشد و با به سطح ایمنی دست نیافته ایم، رعایت فاصله گذاری اجتماعی و اجرای دستورالعمل های بهداشتی تنها راه مقابله با این ویروس می باشد. اگر در روزهای نوروز سفرها به مناطق گردشگری صورت گیرد و شاهد ازدحام در این مناطق باشیم، شاهد موج چهارم این بیماری خواهیم بود که کنترل آن هم به آسانی ممکن نیست.
نماینده مردم سمیرم در مجلس خاطرنشان کرد: باتوجه به جهش های اخیر ویروس کرونا بطور قطع آغاز موج چهارم این بیماری خوشآیند نخواهد بود و به آسانی هم نمی توان از آن عبور کرد چونکه بر مبنای آمار ویروس جهش یافته هم قدرت انتقال سریع تری دارد و هم درمان آن پیچیده تر است. فلذا پروتکلهای بهداشتی تا زمانی که واکسیناسیون صورت گیرد باید با جدیت دنبال گردد.
وی در ادامه بعنوان یک عضو از جامعه پزشکی کشور؛ بیان نمود: مردم ما یکسال وضعیت کرونایی را تحمل کردند و الان صلاح بر این است تا چندماه دیگر هم پروتکل ها را همچنان با جدیت دنبال کرد. ان شاءالله چند ماه آینده وضعیت بهتر شده و فرصت مناسبی برای سفرهای مردم فراهم می شود. کادر درمانی کشور هم در این زمان فشار زیادی را تحمل کرده و در روزهای نوروز هم آنها مانند سایر افراد دوست دارند در کنار خانواده های خود وقت بگذرانند.
رضا آریان پور عضو کمیسیون بهداشت و نماینده مینودشت در مجلس نیز در گفتگو با ایسنا، اظهار نمود: بهترین و مطمئن ترین راه برای جلوگیری از کرونا حفاظت شخصی یعنی استفاده از ماسک، دوری از تجمعات و نرفتن به سفرهای ضروریست.
نماینده مینودشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به در پیش رو بودن ایام تعطیلات نوروز اظهار داشت: این سنت مردم ایران است که در روزهای تعطیلات نوروز به دید و بازدید و مسافرت می روند حق شان این است که پس از چند ماه کار مداوم استراحت کنند اما متاسفانه به سبب شرایط پیش آمده این امکان در یکسال گذشته برای آنها فراهم نبود. مسافرت به معنای افزایش تجمعات است و احتمال ابتلای افراد افزایش می یابد این یعنی مسافر به جای لذت از سفر گرفتار بیماری خواهد شد.
وی افزود: مسافران معمولا در روزهای نوروز به استان های شمالی و استان های دارای بناهای تاریخی می روند که ازدحام جمعیت برای آنها و ساکنان بومی خطرآفرین است. اگر مسافران گرفتار بیماری شوند مجبورند به بیمارستان رجوع کنند بطور قطع در این شرایط مراقبت از بیمار سخت خواهد بود و عملا کل سفر تحت الشعاع قرار می گیرد پس درخواست ما از مردم این است که تا حد امکان از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند. در نوروز و تابستان گذشته همکاری خوبی از جانب مردم صورت گرفت امیدواریم در سال ۱۴۰۰ هم شاهد همکاری خوب مردم باشیم.
آریان پور باردیگر از مردم خواست که از مسافرت های غیرضروری و سفرهای دارای جنبه تفریحی پرهیز کنند.
کمال حسین پور نماینده مردم سردشت و پیرانشهر در گفتگو با ایسنا دراین زمینه خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه همچنان ویروس کرونا در سطح کشور در حال چرخش بوده و متاسفانه ما روزانه شاهد فوت ۸۰ الی ۹۰ نفر از هموطنان خود هستیم و از طرف دیگر نوع جهش یافته ویروس هم به کشور راه یافته است، ضروریست که پروتکلهای بهداشتی را همچنان با جدیت دنبال نماییم.
نماینده مردم سردشت و پیرانشهر اشاره کرد: حالا تنها راه مقابله با این بیماری، جلوگیری از مبتلا شدن به آن می باشد و هیچ درمان قطعی برای شکست این بیماری تابحال کشف نشده است. ارتباط های غیر ضرور سرعت انتقال این بیماری را افزایش داده و خانواده های بیشتری را درگیر می کند. تا جایی که امکان دارد باید از تجمعات و ارتباط های غیر ضروری خودداری کرد.
حسین پور تصریح کرد: برای حفظ سلامتی خود، خانواده و جامعه باید از رفتن به سفرهای تفریحی بخصوص در روزهای نوروز پرهیز شود. آیا یک مسافرت انقدر ارزش دارد که چند روزی عزیزان ما را راهی بیمارستان کند. از همه مردم تقاضا می نماییم از رفتن به سفرهای غیرضروری خودداری کرده و نوروز سال جاری را هم در خانه و در کنار عزیزان خود بگذرانند. تنها راه کنترل این بیماری رعایت پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی است.
اسماعیل حسین زهی از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم توجه به رعایت پروتکلهای بهداشتی و پرهیز از رفتن به سفرهای نوروزی، بیان نمود: با توجه به این که روز به روز تعداد شهرهای قرمز کشور از لحاظ درگیری با بیماری کرونا روبه افزایش است از مردم تقاضا داریم از انجام سفرهای تفریحی در روزهای نوروز اجتناب کنند. متاسفانه نوع جدید این ویروس که انگلیسی می باشد وارد کشور شده و بر مبنای گزارشات از ویروس ووهان چین هم خطرناک تر است.
نماینده مردم خاش در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: استان های شمالی و چنوبی کشور که در روزهای نوروز مسافرپذیر هم هستند، این روزها وضعیت شکننده ای داشته و انجام سفرهای تفریحی به این استان ها می تواند شرایط سختی را برای کادر درمانی کشور رقم بزند. امیدواریم توجه مردم به پروتکل ها و دستورالعمل های بهداشتی همچنان ادامه داشته و ملاحضه کادر درمانی کشور را هم نماییم.
حسین زهی تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم از رفتن به سفرهای تفریحی و غیرضروری خودداری کرده و همچنان رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکلهای ابلاغی از جانب ستاد ملی مقابله با کرونا را با توجه بیشتری دنبال کنند.
غلامرضا شریعتی نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی و پرهیز از رفتن به سفرهای نوروزی، بیان نمود: متاسفانه ویروس کرونا همچنان در سطح کشور در حال چرخش است و وجود ویروس انگلیسی هم خطر این بیماری را تشدید کرده است.
این عضو کمیسیون عمران مجلس خاطرنشان کرد: انجام سفرهای نوروزی در این شرایط اصلا به مصلحت کشور نیست. بهتر است با رعایت پروتکلهای بهداشتی و نرفتن به سفر کمی از فشار کادر درمانی کشور کم نماییم. مقام معظم رهبری هم که هرسال در روزهای نوروز به مشهد مقدس مشرف می شدند سال جاری فرمودند با عنایت به سفارش ستاد ملی مقابله با کرونا به سفر نخواهند رفت.
نماینده مردم بهشهر در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: وضعیت در سطح استان مازندران بسیار شکننده است و ما هم جزء استان هایی هستیم که ستاد مقابله با کرونا سفر به آنرا ممنوع اعلام نموده است. با کوچک ترین بی توجهی به پروتکلهای بهداشتی و انجام سفرهای تفریحی وضعیت تغییر کرده و بطور قطع کادر درمانی کشور با فشار دوچندان مواجه خواهند شد.
شریعتی اضافه کرد: برای حفظ سلامتی خود و جامعه ضروریست که سفارش های مسؤلان بهداشتی و ستاد ملی مقابله با کرونا را جدی گرفته و از انجام سفرهای تفریحی در روزهای نوروز پرهیز نماییم.
رحمت الله فیروزی پوربادی نماینده مردم نطنز هم در گفتگو با ایسنا، با تاکید بر لزوم رعایت پروتکلهای بهداشتی و پرهیز از رفتن به سفرهای نوروزی، بیان نمود: رفتن به سفرهای نوروزی و بی توجهی به پروتکلهای ابلاغی از جانب ستاد ملی کرونا می تواند آغازگر موج چهارم این بیماری در استان های مختلف کشور بوده و سلامتی همه هموطنان را تهدید کند. برای حفظ سلامتی خود و هموطنانمان بهتر است سال جاری هم مانند سال قبل سفرهای نوروزی انجام نشده و حتی الامکان از برگزاری تجمعات و دورهمی ها پرهیز شود.
وی در ادامه اظهار نمود: بر ما هم واجب است از مقام معظم رهبری تبعیت کرده و از هرگونه سفر غیر ضروری پرهیز نماییم.
نماینده مردم نطنز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: تجربه ثابت کرده هرچقدر تعاملات و حضور در اجتماعات بیشتر باشد احتمال شیوع گسترده این بیماری هم افزایش می یابد. سفر رفتن هم یکسری آزادی ها و تفریحاتی را به دنبال دارد که خود مغایر با پروتکلهای بهداشتی است.
فیروزی پوربادی تصریح کرد: از مردم تقاضا داریم تا جایی که امکان دارد از رفتن به سفرهای تفریحی در روزهای نوروز اجتناب کنند. سهل انگاری نسبت به پروتکلهای بهداشتی می تواند تبعات بدی را برای جامعه به همراه داشته باشد.
همایون سامه یح عضو کمیسیون بهداشت مجلس هم اظهار نمود: متأسفانه در چند ماه اخیر شاهد جهش ویروس کرونا معروف به کرونا انگلیسی در کشور بودیم که قدرت کشندگی و میزان انتقال آن به شدت بالا رفته است به صورتی که اگر در گذشته یکی از افراد خانواده مبتلا به کرونا می شد این احتمال وجود داشت که سایر افراد خانواده با رعایت پروتکلهای بهداشتی گرفتار بیماری نشوند اما این شرایط درباره کرونا انگلیسی صدق نمی نماید. احتمال بسیار زیاد است که اگر یکی از اعضای خانواده به کرونا انگلیسی مبتلا شد یکی از آنها از دست برود.
وی اضافه کرد: البته ما امیدواریم در خردادماه با تولید انبوه واکسن کرونا در کشور واکسیناسیون عمومی مردم شروع شود تا کشور از این بحران بیرون برود. پس تا آن زمان از مردم درخواست می نماییم که صبور باشند و در روزهای عید دید و بازدید نکنند. می دانیم که دید و بازدید عید و صله رحم همه جزو سنت ما است و در تمامی ادیان بر صله رحم تاکید شده اما با عنایت به شرایط فعلی از مردم می خواهیم که خوددار باشند، دید و بازدید عید نکنند و به مسافرت نروند تا به تولید انبوه واکسن در کشور برسیم. بطور قطع از آن زمان به بعد زندگی روال عادی خویش را در پیش خواهد گرفت.

علی رغم همه سفارش ها و هشدارها نسبت به آغاز موج چهارم کرونا با رفتن به سفرهای نوروزی، عده ای از مردم کوله بار سفر بسته و با حرف هایی نظیر «ما از ماسک استفاده می کنیم»، «به هتل می رویم»، «فاصله گذاری را رعایت می کنیم»، « به مکان های شلوغ نمی رویم» در حال توجیه و قانع کردن خود هستند.
در حالی که سرآغاز موج های قبلی کرونا هم تجمعات و مسافرت هایی با تاکید بر این استدلال ها بوده است. با این تفاوت که دیگر کشور تنها با ویروس برخاسته از ووهان چین روبرو نیست و ویروس جهش یافته انگلیسی هم در سطح کشور در حال تاخت و تاز است.
همان طوری که تمام مسؤلان متولی این حوزه اخطار داده اند آغاز موج چهارم کرونا و چرخش ویروس جهش یافته در سطح کشور تبعات سنگینی به دنبال خواهد داشت و عبور از این موج به مراتب سخت تر و پرهزینه تر از موج های قبلی این بیماری در کشور خواهد بود. حال باید از مسافران نوروزی تنها یک سوال را پیش از آغاز سفر بیان کرد و آن این است که سفر به چه قیمت؟

منبع: