راهی جدید برای واردات واکسن به ایران

طب اصیل: رئیس اتحادیه وارکنندگان دارو می گوید مسیر واردات واکسن کرونا بسیار دشوار است اما کار روی تمام گزینه های موجود ادامه دارد.
ناصر ریاحی در گفت و گو با ایسنا، اظهار نمود: بخش خصوصی از همان روز نخستی که کرونا وارد کشور شد، اعلام نمود که آماده است با تمام قوا و با استفاده از تمام امکانات خود بدون هیچ چشمداشت مالی و با هدف کمک به سلامت و اقتصاد کشور، در تمامی حوزه هایی که اعلام نیاز شود حضور یابد و در حد ظرفیت خود تلاش می کند برای کاهش فشار انتشار کرونا گام بردارد.
به گفته وی، در ماه های ابتدایی شیوع ویروس کرونا، سازمان غذا و دارو هم از شرکتهای خصوصی دعوت کرد که اگر طرح یا برنامه ای دارند، ارائه نمایند که در این حوزه جلساتی هم برگزار شد و برخی شرکت ها طرح های خود در حوزه های مختلف همچون واردات واکسن را عرضه کردند. در نشست کمیته دارو ستاد کرونا استان تهران هم اتحادیه نامه نوشت که آماده همکاری در تمامی زمینه ها خواهد بود.
عضو هیئت رییسه اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه از آغاز شیوع ویروس کرونا، خیلی از شرکتهای بین المللی ترجیح دادند که با دولت ها کار کنند، توضیح داد: با عنایت به گستردگی شیوع این ویروس و هزینه کلانی که تحقیق بر روی واکسن و سپس تولید و توزیع آن نیاز داشت، دولت ها محوریت کار را در اختیار گرفتند و در ایران هم وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو نقش اصلی را داشتند و در حوزه واردات هم هیئت امنای ارزی وزارت بهداشت پیگیری ها را انجام داد.
ریاحی افزود: همانطور که بخش خصوصی ایران اعلام نمود که در پیگیری کرونا به دنبال سودآوری اقتصادی نیست، شرکتهای سازنده واکسن در جهان هم اعلام نمودند که تا ۲۰ درصد از جمعیت دنیا واکسینه نشود، هیچ طرح و برنامه ای برای سودآوری نخواهند داشت و تولیدات خویش را با حداقل قیمت و بدون سود عرضه می کنند. ازاین رو بخش خصوصی ایران هم به دولت اعلام نمود در پیگیری این موضوعات هر کمکی نیاز بود می تواند روی ظرفیت این بخش حساب کند.
محدودیت های جدی در راه تهیه واکسن
وی با اشاره به اینکه امروز تمام جهان از مشکل کمبود واکسن کرونا رنج می برد، توضیح داد: خیلی از کشورهای توسعه یافته از ماه ها قبل واکسن شرکت هایی که احتمال موفقیت آنها بیشتر بود و در مراحل مختلف آزمایش و کارآزمایی بالینی موفق بودند را رزرو کردند و در واقع با سرمایه گذاری در این طرح ها، اولویت مصرف را به خود اختصاص دادند که متاسفانه ما در ایران مقدمات لازم برای این مساله را نداشتیم. با این وجود در شرایط فعلی حتی این کشورهای توسعه یافته هم محدودیت های زیادی در راه واکسیناسیون دارند.
عضو اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: برای مثال امروز کشورهایی مانند آمریکا اعلام نموده اند که با عنایت به نیاز اتباع خودشان به واکسن، صادرات این محصول را یا ممنوع کرده اند یا آنرا به حداقل کاهش داده اند و همین مساله توزیع عادلانه واکسن را با چالش مواجه کرده است. از طرفی در کشورهایی مانند کانادا یا برخی کشورهای اتحادیه اروپا، به علت کمبود واکسن، دوز نخست را تزریق می کنند و دوز دوم را به چند ماه بعد موکول می کنند که اساسا مشخص نیست میزان اثرگذاری آن چگونه خواهد بود.
ریاحی با تکیه بر اینکه باید بپذیریم امروز در سطح جهانی کمبود شدید واکسن وجود دارد، اظهار داشت: برای ما که در طرح هایی که هم اکنون به نتیجه رسیده اند مشارکت نکرده ایم و از قبل واکسن رزرو نکرده ایم بطور قطع واردات گسترده واکسن دشوار خواهد بود و باید مقدمات گسترده ای برای این کار فراهم گردد.
مجوز واردات به بخش خصوصی ابهام داشت
رییس اتحادیه واردکنندگان دارو ضمن اشاره به مصوبه اخیر دولت برای صدور مجوز واردات واکسن کرونا به بخش خصوصی، اظهار نمود: ما در ابتدا این تصور را داشتیم که دولت اعلام نموده که بخش خصوصی از راه ارز نیمایی یا ارزی خودشان دارند واکسن وارد کنند و این واکسن با همان قیمت در بعضی مراکز توزیع شوند اما در نهایت وزارت بهداشت اعلام نمود که هر واکسنی به کشور وارد شود را از بخش خصوصی می خرد و به شکل مجانی آنرا تزریق می کند که بدین سان فرضیه اول کنار رفت.
وی افزود: از طرفی اگر بنا باشد ارزی برای واکسن تخصیص داده شود یا تعداد زیادی واکسن از این طریق به کشور برسد، بطور قطع بخش خصوصی این میزان ارز کافی را در اختیار نخواهد داشت و با عنایت به محدودیت هایی که بانک ها دارند، دولت باید چاره ای عرضه نماید تا اگر اساسا ظرفیتی باز شد، در حوزه اجرا مشکلات کمتر شوند. در ایام آینده بنا شده جلساتی در این حوزه برگزار گردد تا ابهام ها کمتر شوند.
راه باقی مانده واردات واکسن
ریاحی با تاکید مجدد بر محدودیت تعداد واکسن های تولیدی در جهان و مشکلاتی که دولت ها در این حوزه دارند، بیان نمود: یک گزینه باقی مانده تعدادی شرکت سرمایه گذاری در سرتاسر دنیا هستند که از همان ابتدا روی شرکتهای سازنده واکسن و طرح هایشان سرمایه گزاری نموده اند و امروز در جواب این سرمایه گذاری، بخشی از سود خویش را در چارچوب واکسن در اختیار گرفته اند.
وی افزود: بطور قطع تعداد واکسن هایی که آنها در اختیار دارند هم محدود است اما به هر حال امکان پیگیری مبحث وجود دارد. واکسن آنها احیانا از قیمت واکسنی که شرکتهای تولید کننده اعلام نموده اند بیشتر خواهد بود و ازاین رو احتمال آنکه شایعه و شائبه در راه آن به وجود آید دور از ذهن نیست.
عضو اتاق بازرگانی تهران با اشاره به اینکه بخش خصوصی آمادگی دارد اطلاعات در ارتباط با واکسن های موجود در این شرکت ها را به وزارت بهداشت و هیئت امنای ارزی تحویل دهد، اظهار نمود: ما در این راه بدون نفع اقتصادی تمام تلاش خویش را به کار خواهیم بست و حتی ترجیح می دهیم اطلاعات به هیئت امنای ارزی تحویل شود، آنها اطلاعات را بررسی و صحت سنجی کنند و کار واردات از جانب خودشان صورت گیرد و در غیر این صورت هم تمام مراحل کار از جانب مقامات دولتی رصد شود.
ریاحی تصریح کرد: تمام همکاران ما و با هر ظرفیتی که دارند در حال تماس هستند تا حتی بخش کوچکی از مشکلات در ارتباط با کرونا و تأمین واکسن حل شود. در ارتباط با واکسن هم همکاری ها با تمام ظرفیت ادامه خواهد داشت و ما تلاش می نماییم با نگاهی ملی و با هدف کاهش مشکلات مردم، هر اقدامی که امکان دارد را پیگیری نماییم.

منبع: