یافته جدید محققان بریتانیایی؛ جلبک اسپیرولینا در کاهش مرگ و میر بیماران کرونایی موثر است

به گزارش طب اصیل محققان دریافتند جلبک اسپیرولینا علاوه بر کاهش التهاب، قادر به کاهش نرخ مرگ و میر بیماران کرونایی هم است.

به گزارش طب اصیل به نقل از مهر به نقل از تایلند مدیکال نیوز، به قول محققان، مجموعه ای از عفونت ها، همچون کووید ۱۹، سبب سندرم فعال سازی ماکروفاژ و متعاقب آن هیپرسیتوکینمی می شود که معمولاً بعنوان توفان سیتوکینی شناخته می شود. فرضیه فعلی این است که توفان های سیتوکینی به طور عمده مسئول موارد حاد کووید ۱۹، همچون سندرم ناراحتی حاد تنفسی هستند.
با آگاهی از پتانسیل درمانی جلبک های سبز آبی اسپیرولینا (Arthrospira platensis)، در این مطالعه، ماکروفاژها و مونوسیت های فعال شده با LPS با عصاره های آبی اسپیرولینا تحت کشت قرار گرفتند.
تیم تحقیق دریافت عصاره اسپیرولینا تحت کنترل فتوسنتزی، با غلظت ۰.۱ میکروگرم در میلی لیتر، میزان ترشح TNF-α ماکروفاژ و ناشی از مونوسیت ها را به ترتیب بیشتر از ۷۰ درصد و ۴۰ درصد می کاهد.
تیم تحقیق نشان داد که عصاره جلبک اسپیرولینا توانایی کاهش احتمال ابتلای بیماران کرونایی به نوع شدید بیماری را دارد.
یافته های این مطالعه نشان داد که عصاره اسپیرولینای دستکاری شده با فتوسنتز ۷۰ درصد در مهار ترشح سیتوکین TNF-a، پروتئین کوچک سیگنال دهنده مورد استفاده سیستم ایمنی بدن مؤثر است.
مشخص شده است که در درصد کمی از بیماران، عفونت با کروناویروس سبب می شود که سیستم ایمنی بدن تعداد زیادی سیتوکین TNF-a را آزاد کند، در نتیجه آنچه بعنوان توفان سیتوکینی شناخته می شود، ایجاد می شود. بروز این توفان سبب سندرم ناراحتی حاد تنفسی و صدمه به سایر اندام ها می شود که علت اصلی مرگ در بیماران کووید ۱۹ است.
محققان معتقدند کنترل یا کاهش ترشح بیش از اندازه TNF-a، در نهایت می تواند مرگ و میر بیماران کرونایی را کم کند.