به دلیل عدم ابلاغ تردد مسافر و کالا با هند و پاکستان همچنان برجاست!

طب اصیل: به دنبال شیوع ویروس کرونای هندی و تصمیم گیری در ارتباط با ممنوعیت های تردد کالا و مسافر از کشور هندوستان و پاکستان، مسئولان گمرک ایران می گویند به محض دریافت ابلاغیه محدودیت های مورد نظر اعمال خواهد شد ولی هم اکنون این تردد به روال قبل در جریان است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، اعلام اخیر ستاد ملی مقابله با کرونا با هشدار نسبت به شیوع ویروس کرونای هندی همراه بود و درخواست ممنوعیت پروازها به این دو کشور عنوان شد.
در همین رابطه سخنگوی سازمان هواپیمایی با بیان اینکه پروازهای هند و پاکستان ممنوع شده است، گفته بر طبق تصمیم وزارت بهداشت، پرواز بصورت دو طرفه از هند و پاکستان از ساعات ۲۴ امشب ممنوع می شود. از سویی وزارت کشور نیز تردد مسافر و کالا بصورت مستقیم یا غیرمستقیم با کشور هندوستان را تا اطلاع ثانوی را ممنوع کرده است.

اعمال محدودیت به محض ابلاغ
به دنبال این تصمیمات، سید روح الله لطیفی – سخنگوی گمرک ایران – در ارتباط با وضعیت فعلی تجارت ایران با هند و پاکستان و همین طور تردد مسافر و کالا به ایسنا اظهار داشت که در طول دوران شیوع ویروس کرونا همیشه محدودیت هایی در ارتباط با تردد مسافر و گاها کالا اعمال شده که گمرک نیز بعنوان سازمان مجری در دستور کار خود قرار داده است و در مورد هند و پاکستان نیز به محض ابلاغ به گمرک محدودیت ها اعمال خواهد شد.
لطیفی افزود: هم اکنون در مورد پاکستان و در مرز میرجاوه بعنوان مرز رسمی مبادلات تجاری و مسافری ایران، تردد مسافر بصورت زمینی و حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر در روز انجام می شود که عمدتاً مسافران پاکستانی هستند که در ایران مقیم بوده و مجوز اقامت تحصیلی یا شغلی دارند و در حال تردد به ایران هستند. اما در مورد کالا هیچ مشکلی وجود نداشته و این تبادل بین ایران و پاکستان صورت می گیرد.
وی اظهار داشت که در مورد هند نیز تبادل کالا هم اکنون با مشکلی مواجه نیست و تبادل مسافر بصورت زمینی نیز صورت نمی گیرد.

اوضاع تجاری هند و ایران چگونه است؟
اما در شرایطی این دفعه موضوع ممنوعیت تردد کالا با هند مطرح شده که تا قبل از این در محدودیت های اعمال شده در مرزها عمدتاً تردد مسافر ممنوع بوده و کالا با رعایت پروتکل ها مبادله می شد.
این در حالی است که طبق اعلام سخنگوی گمرک ایران تجارت ایران و هند در سال ۱۳۹۹ حدود ۳.۵ میلیارد دلار بوده که از این رقم بیش از ۱.۲ میلیارد دلار به وزن بیش از ۷.۶ میلیون تن صادرات و همین طور بیش از ۲.۱ میلیارد دلار به وزن ۲.۲ میلیون تن واردات بوده است.

تجارت ۱.۱ میلیارد دلاری ایران و پاکستان
در مورد وضعیت تجاری ایران با پاکستان نیز در سال قبل ایران تجارت حدود ۱.۱۸۰ میلیارد دلاری با این کشور داشته است که از این رقم بیش از یک میلیارد دلار به حجم بیش از ۲.۵ میلیون تن صادرات و ۱۷۷.۳ میلیون دلار به حجم ۱۷۴.۹ هزار تن واردات صورت گرفته است.

منبع: