دستور روحانی برای برخورد قاطع با تخلفات کرونایی نامزدهای انتخاباتی

جلسه روسای کمیته های تخصصی ستاد ملی مقابله با کرونا روز پنج شنبه در حضور رئیس جمهور برگزار شد و در این نشست قرارگاه عملیاتی ستاد ملی و کمیته های بهداشت و درمان، امنیتی – اجتماعی و تبلیغات و اطلاع رسانی گزارشی از وضعیت روند بیماری و اقدامات انجام شده در زمینه تأمین واکسن و عملیات واکسیناسیون و همینطور اجرای پروتکلهای بهداشتی و اعمال محدودیت های لازم در این حوزه بخصوص در تبلیغات انتخاباتی کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ عرضه کردند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، کمیته بهداشت و درمان در گزارشی از روند عملیات واکسیناسیون و همینطور تاخیر بوجود آمده در تأمین واکسن خارجی از سوی برخی کشورهای متعهد شده بدلیل برخی مشکلات و موانع، ابراز امیدواری کرد که با پیگیری ها و اقدامات انجام شده از جانب وزارت بهداشت، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی از کشورهایی که سازنده واکسن هستند و همینطور تسریع در دریافت سهمیه کوواکس، مشکل کمبود واکسن به زودی برطرف شود.
کمیته بهداشت و درمان همینطور ضمن اشاره به ورود واکسن های تولید داخل به مرحله عملیاتی تصریح کرد که واکسن های تولید داخل هم با پشت سرگذاشتن مراحل فنی بتوانند در آینده نزدیک وارد چرخه عملیات واکسیناسیون شوند و واکسیناسیون در کشور سرعت بیشتری بگیرد.
حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی در این حوزه با تکیه بر تداوم تلاش ها برای تأمین واکسن با جدیت و حساسیت های لازم، اظهار داشت: قطعا دستگاههای مسئول نظیر وزارت بهداشت و درمان، وزارت امور خارجه و بانک مرکزی در این خصوص اقدامات خویش را با همان جدیت که در ابتدای کار داشتند انجام خواهند داد.
رئیس جمهور ضمن اشاره به این که اگر شرایط تحریمی و اقدامات ضدبشری آمریکا نبود، بدون شک امروز در تأمین واکسن با این نوع مشکلات برخورد نکرده بودیم و می توانستیم جزو کشورهای مقدم در این عرصه باشیم، عنوان کرد: به رغم همه این مشکلات و در همین حالت هم فشارهای حداکثری را پشت سر گذاشتیم و توانستیم بدون توجه به فشارها با اینکه با سختی و مشقت، واکسن را تأمین نماییم و در این راه به مردم متعهد شدیم که طبق سند ملی و اقدامات، واکسیناسیون به همین صورت انجام بگیرد و همه تلاش خویش را انجام خواهیم داد که تا آخر دولت واکسیناسیون گروه هدف (فاز یک، فاز دو، فاز سوم) انجام شده باشد و اقدامات لازم برای تأمین واکسن های مورد نیاز برای فاز چهارم (آخر) هم انجام شده باشد.
وی اضافه کرد: بر این اساس دولت بگونه ای برنامه ریزی نموده است که مطمئنا تا آخر سال ۱۴۰۰ همه گروه های هدف واکسینه خواهند شد و برای سالهای آینده هم بدون وابستگی به خارج از کشور واکسن به صورت کامل تأمین و حتی توان صادرات به سایر کشورها فراهم خواهد شد.
در این جلسه همینطور قرارگاه عملیاتی ستاد ملی گزارشی از میزان رعایت پروتکل ها در تجمعات تبلیغاتی کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰، فعالیت تبلیغاتی ستادهای انتخاباتی و همینطور آموزش و اطلاع رسانی در این حوزه از جانب رسانه ها با همکاری کمیته تبلیغات و اطلاع رسانی ارائه و تصریح کرد در مورد بروز برخی تخلفات که از جانب طرفداران برخی نامزدها در زمینه عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی صورت گرفته، مکاتبات لازم انجام و هشدارهایی به ستادهای انتخاباتی داده شده است.
در همین زمینه کمیته بهداشت و درمان با ابراز نگرانی نسبت به عدم رعایت پروتکل ها و عادی انگاری هایی که توسط برخی نامزدها در استان ها انجام گرفته از کاندیداهای انتخابات ۱۴۰۰ خواست دعوت از مردم برای رعایت پروتکلهای بهداشتی در تبلیغات انتخاباتی را در اولویت فعالیتهای خود قرار دهند.
رئیس جمهور بعد از این گزارش به قرارگاه عملیاتی دستور داد با عنایت به استقرار این قرارگاه در وزارت کشور و برعهده داشتن مسئولیت اجرای انتخابات از جانب وزیر کشور، با جدیت و قاطعیت هر چه تمام تر نسبت به عرضه هشدارها و اخطارهای لازم اقدام فوری را انجام داده و با نامزدهای متخلف در این خصوص برخورد قاطع و جدی صورت گیرد و اقدامات انجام شده به مردم اطلاع رسانی شود.
روحانی با اشاره به اینکه کسانی که مقرر است در کشور حافظ قانون باشند نباید قانون شکنی کنند، اظهار داشت: کادر درمان و مدافعان سلامت انتظار ندارند کسانی که مقرر است بالاترین پست اجرایی کشور را اشغال کنند، اینچنین نسبت به کادر درمان اجحاف کرده و برای آنها مشکل بیفرینند.
رئیس جمهور همینطور با تکیه بر لزوم عرضه آموزش های لازم به مردم در زمینه روش صحیح رعایت دستورالعمل های بهداشتی از جانب رسانه های عمومی، تاکید کرد: آموزش های لازم و آگاهی بخشی به مردم در این خصوص در ایام باقیمانده تا انتخابات باید به صورت کاملاً روشن، مؤثر و مستمر از جانب رسانه ها و شبکه مجازی صورت گیرد.

منبع: