در جلسه کمیسیون اصل نود مطرح شد واکسن انستیتو پاستور در مقابل همه گونه های کرونا توان مقاومت دارد

به گزارش طب اصیل سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس با اشاره به جلسه این کمیسیون با مدیران ارشد شرکت های اصلی تولیدکننده واکسن کرونا اظهار داشت: بر طبق گزارش های ارائه شده واکسنی که توسط انستیتو پاستور و با همکاری کوبا ایجاد می شود، در مقابل همه گونه های جهش یافته ویروس کرونا توان مقاومت دارد و با زدن یک دوز از این واکسن تا حد بالایی ایمنی ایجاد می شود.

علی خضریان در گفت و گو با ایسنا در تشریح جلسه امروز کمیسیون اصل ۹۰، گفت: امروز در جلسه ای که با حضور دکتر محمدرضا شانه ساز رییس سازمان غذا و دارو، دکتر سید حیدر محمدی مدیرکل داروی سازمان غذا و دارو و برخی از رؤسای دانشگاه ها و همین طور مدیران ارشد شرکت های اصلی تولیدکننده واکسن کرونا انجام شد باتوجه به زحمات زیادی که همزمان با شروع پاندمی کرونا در کشور برای تولید واکسن شروع شده است، مشکلات بخش واکسن سازی مورد بررسی قرار گرفت.

وی اضافه کرد: امروز شاهد ورود تولیدکنندگان واکسن از فاز تحقیقاتی به فاز صنعتی هستیم و باوجود مشکلاتی نظیر تامین تجهیزات و مواد اولیه و تحریم های شدید دستاوردهای زیادی در این حوزه به دست آورده ایم و شرکتها کوشش های زیادی در این عرصه انجام دادند و مقرر است این تلاش ها منتج به این شود که ما ظرفیت خوبی در این بخش داشته باشیم و این ظرفیت تولید واکسن در کشور ما در دنیا کم نظیر است.

خضریان با اعلان اینکه روند تامین واکسن توسط کشورهای خارجی نشان میدهد که سایر کشورها نیاز جمهوری اسلامی ایران به واکسن را بطور کامل تامین نخواهند کرد، اضافه کرد: کشور لازم است به عرصه تولید انبوه واکسن ورود کند و دولت و سازمان غذا و دارو برنامه ریزی لازم را برای خرید و حل مشکلات شرکت های تولیدکننده انجام دهند؛ پس طرز کار سازمان غذا و دارو در رفع مشکلات شرکتها مهمست و از این جهت کمیسیون به این مساله ورود کرده است.

وی افزود: در همین خصوص مدیران شرکتها توضیحاتی را در مورد نحوه عملکرد خود و مشکلاتی که در راه تولید واکسن دارند، ارائه کردند؛ همچون این مشکلات تامین سرمایه در گردش، مواد اولیه، بازگشت سرمایه و ارز مورد نیاز برای خرید تجهیزات از خارج از کشور بود و در کنار این مشکلات تحریم های ظالمانه نیز مسایلی برای تولیدکنندگان داخلی به وجود آورده بود. همین طور گزارشات شرکت های تولیدکننده حاکی از این بود که پیشرفت های خوبی در حوزه تولید واکسن در کشور ما حاصل شده و به دستاوردهای خوبی دراین زمینه رسیده ایم و این نشان میدهد می توانیم آینده خوبی را در حوزه تولید واکسن برای کشور متصور باشیم که این مساله مستلزم حمایت و برنامه ریزی مسئولین دولتی است.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ گفت: در این نشست قرار شد با محوریت سازمان غذا و دارو ظرف یک ماه آتی برای پیگیری مشکلات واکسن سازان نسبت به تشکیل انجمن واکسن سازان کرونا اقدام گردد و تولیدکنندگان دارو و کیت های آزمایشگاهی نیز بتوانند در این انجمن عضو شوند. همین طور قرار شد ظرف یک ماه بعد از تاسیس اساسنامه انجمن تدوین شود و به تصویب اعضا برسد.

وی اشاره کرد: مصوبه دیگر جلسه امروز کمیسیون این بود که طی دو هفته آتی با محوریت کمیسیون های بهداشت و درمان و کمیسیون اقتصادی مجلس جلسه ای با حضور اعضای هیات موسس انجمن و با حضور معاونت غذا و دارو، وزرای اقتصاد و بهداشت و رییس سازمان برنامه و بودجه، رییس بانک مرکزی بمنظور تسهیل شرایط پیش خرید واکسن و تامین نقدینگی شرکت های تولیدکننده واکسن تشکیل گردد. همین طور قرار شد شرکت های تولیدکننده واکسن میزان تولید شرکت های خودرا برای یک سال آینده ظرف دو هفته آتی بصورت مکتوب پیش بینی و اعلام کنند و در نهایت وزارت بهداشت برنامه خودرا برای خرید واکسن از تولیدکنندگان داخلی اعلام نماید و این برنامه باید دارای سناریوهای مختلف برای حالت های مختلف تولید باشد.

وی همین طور اشاره کرد: در این نشست رییس سازمان غذا و دارو اظهار داشت ما پیش بینی کردیم تا فروردین ماه سال آینده بتوانیم باتوجه به توان شرکت های داخلی به میزان تولید ۱۹۷ میلیون دوز واکسن تولید داخل برسیم و تا شهریورماه حداقل ۱۰ میلیون دوز را تولید نماییم. همین طور بنا بگفته دکتر شانه ساز باتوجه به اقبال عمومی که نسبت به واکسن داخلی شده و مطالبه بیش از ۷۰ درصدی مردم جهت استفاده از واکسن داخلی و عملکرد خوب واکسن برکت در کارآزمایی های اول و دوم مجوز ورود یک میلیون دوز واکسن برکت و تولید نیمه صنعتی آن صادر شده، همین طور خبر خوب دیگری که در جلسه امروز عنوان شد این بود که واکسنی که توسط انستیتو پاستور و با همکاری کشور کوبا ایجاد می شود، باتوجه به تکنولوژی بالایی که دارد در مقابل همه گونه های جهش یافته ویروس کرونا توان مقاومت دارد و با زدن یک دوز از این واکسن تا حد بالایی ایمنی ایجاد می شود و البته واکسن تولیدی رازی نیز همین تکنولوژی را دارد.

نماینده تهران در مجلس افزود: با وجود محدودیت های به وجود آمده در حوزه تولید مواد اولیه واکسن در جلسه امروز عنوان شد که اقدامات خوبی با همکاری شرکت های دانش بنیان برای تولید مواد اولیه و کیت های مخصوص تولید واکسن در داخل انجام شده و پیشرفت های خوبی نیز دراین زمینه صورت گرفته و با ورود سایر واکسن های تولید داخل به بازار و شروع فاز صنعتی واکسن ها می توانیم در آینده علاوه بر این که به تامین نیاز داخلی امیدوار باشیم به بحث صادرات نیز فکر نماییم.

منبع: