عارضه جدید در مبتلایان به سویه دلتای کرونا در هند

یک بیمارستان خصوصی در هند از شناسایی پنج مورد مبتلا شدن به «سیتومگالوویروس» و بروز عوارضی چون خونریزی روده در بین افرادی که از کووید-۱۹ بهبود یافته بودند، اطلاع داده است.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، بنا بر اعلام این بیمارستان در دهلی، دو نفر از این پنج بیمار که ۳۰ تا ۷۰ ساله بودند، خونریزی شدید داشتند که یکی از آنها بر اثر خونریزی روده ای و ناراحتی شدید در رابطه با کووید-۱۹ در ناحیه قفسه سینه جان باخت و یک نفر دیگر هم به عمل جراحی برداشتن بخشی از روده نیاز پیدا کرد. سه نفر باقیمانده هم با داروهای ضدویروسی درمان شدند.
هیچ یک از این پنج نفر پیش از مبتلا شدن به کووید-۱۹ بیماری های زمینه ای که ایمنی بدنشان را پایین بیاورد نداشتند.
پزشکان می گویند: سیتومگالوویروس که عامل مرگ این بیمار بوده معمولاً در بدن افراد وجود دارد اما تنها وقتی که ایمنی بدن شخص بعد از مبتلا شدن به کووید-۱۹ کاسته می شود، به بیماری تبدیل می شود.
سیتومگالوویروس، ویروسی است که از راه مایعات بدن مانند بزاق و ادرار به دیگری منتقل می شود. اگر این ویروس وارد بدن شود تا آخر عمر باقی می ماند. عفونت سیتومگالوویروس اغلب علامتی ندارد و باعث بروز مشکلات سلامت نمی گردد مگر در دوره حاملگی یا زمانی که سیستم ایمنی فرد ضعیف شود.
اگر زنی در دوره حاملگی عفونت فعال سیتومگالوویروس داشته باشد امکان دارد این ویروس را به فرزندش منتقل کند. همینطور برای کسانی که گرفتار ضعف ایمنی می شوند بخصوص آنها که جراحی پیوند اعضا شده اند، مبتلا شدن به این عفونت می تواند باعث مرگ شود.
در همین رابطه دکتر آنیل آرورا، مدیر بخش بیماری های کبد و پانکراس در بیمارستان فوق گفته است: تمامی بهبودیافتگان از کووید-۱۹ در صورتیکه درد شکمی دارند یا در مدفوع خود خون دیده اند، باید فورا به بیمارستان رجوع کنند.
به گزارش ایندیپندنت، او اظهار داشت که قارچ سیاه، قارچ سفید و سیتومگالوویروس، عفونت هایی فرصت طلب اند و به دنبال افرادی با ایمنی پایین می گردند. سیتومگالوویروس قبلا در بیماران مبتلا به سرطان یا اچ آی وی که ایمنی بدنشان ضعیف است، دیده شده بود. اولین مورد شناخته شده از عفونت «قارچ سبز» هم در اواسط ماه ژوئن در هند در فردی به ثبت رسید که بعد از بهبود از کووید-۱۹ به آن مبتلا شده بود. پزشکان گفتند که او به خونریزی بینی و تب شدید گرفتار شده بود.

منبع: