متخصص زنان و زایمان : بانوان حامله از تماس با افراد خارج از خانواده بپرهیزند

به گزارش طب اصیل متخصص زنان و زایمان دانشگاه علوم پزشکی بابل اظهار داشت: بانوان حامله برای اینکه در معرض خطر بیماری کووید ۱۹ قرار نگیرند، باید بصورت جدی از تماس حضوری با افراد خارج از خانواده پرهیز کنند.
دکتر آزیتا قنبرپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اضافه کرد: خانم های حامله در هر شرایطی در گروه افراد لطمه پذیر جامعه طبقه بندی می شوند و مراقبت از آنها حیاتیست و در گام نخست خودشان باید مراقبت های لازم را در وضعیت مختلف به عمل آورند.
وی خودمراقبتی بانوان حامله در وضعیت خاص مانند همه گیری و شیوع بیماریهای واگیر دار را بسیار مهم توصیف کرد و اظهار داشت: در اینطور مواقع میزان لطمه پذیری به شدت افزایش می یابد و نیاز است تا مراقبت ها هم تشدید شود.
این متخصص زنان و زایمان با اظهار اینکه خودمراقبتی تنها به مفهوم انجام ندادن بعضی کارها نیست، توضیح داد: بانوان حامله باید هرگونه علائم غیرمعمول را جدی بگیرند و مشورت لازم را دریافت نمایند چون بی اعتنایی و پنهان کردن سبب تشدید مشکل می شود.
وی بر ضرورت ارائه شرح حال مناسب بانوان حامله بمنظور شناسایی بیماریها در دوران حاملگی و زایمان اصرار کرد و اضافه کرد: صداقت در بازگو کردن علائم و مراجعه به موقع به مراکز درمانی، قدم اول در کمک به کادر درمان و دریافت مراقبت های لازم است.
دکتر قنبرپور سلامت روانی و جسمانی مادران باتوجه به نقششان در استواری و مدیریت خانه و خانواده مهم توصیف کرد و اظهار داشت: برای رسیدن به این هدف و حفاظت از این گروه پرخطر و لطمه پذیر، مشارکت فردی می تواند بسیار کمک کننده باشد.
وی با بیان این نکته هدف از مشارکت فردی این است که مادر و خانم حامله باید در درجه اول از خودش مراقبت کند و سفارش های بهداشتی و علائم هشدار را جدی بگیرد؛ افزود: صداقت در بازگو کردن علائم و مراجعه به موقع به مراکز درمانی، قدم اول در کمک به پرسنل بهداشتی درمانی و دریافت مراقبت های لازم می باشد.
استادیار گروه زنان و زایمان دانشگاه اظهار نمود: بانوان حامله اگر با فرد مبتلا به بیماری کووید۱۹ در ارتباط بودند حتما باید در مراجعه به پرسنل بهداشتی این مساله را مطرح کنند و نگرانی از قرنطینه و یا بستری در خانه یا بیمارستان نباید مانع از مطرح کردن حقیقت باشد.
وی اضافه کرد: باتوجه به طولانی شدن همه گیری کرونا، رعایت پروتکلهای بهداشتی و یا قرنطینه در خانه کار ساده ای نیست و اگر بطور منطقی به این مساله توجه گردد، بطور قطع همه متوجه می شوند که پیشگیری همیشه بهتر از درمان است و درگیری بقیه اعضا خانواده و یا فرزندان دلبند می تواند خیلی مشکل تر و غیرقابل تحمل تر باشد.
این متخصص زنان و زایمان همین طور بر ضرورت مراقبت از کودکان در منزل و محیط خانواده اصرار کرد و اظهار داشت: باید حتی الامکان از ارتباط کودکان خارج از محیط خانه جلوگیری شود چون احتمال درگیری برای کودکان نیز مطرح می باشد و حتی اگر کودکان گرفتار علائم نباشند، بعنوان ناقل می توانند بیماری را به افراد بزرگسال و مادر حامله منتقل کنند.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل ابراز امیدواری کرد با رعایت نکات بهداشتی و رعایت قرنطینه، شرایط سخت کرونائی به اتمام برسد.

منبع: