۳۰ درصد روستاییان گنبدکاووس واکسن کرونا دریافت نمودند

طب اصیل: رئیس مرکز بهداشت گنبدکاووس در شرق استان گلستان اظهار داشت که تا کنون از مجموع جامعه هدف و واجدین شرایط این شهرستان مرزی، ۳۰ درصد از اهالی روستاها و ۶۰ درصد شهروندان با مراجعه به مراکز بهداشت واکسن کرونا دریافت نمودند.
عبدالرحیم پالیده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تزریق واکسن کرونا به جامعه هدف در گنبدکاووس به ویژه مناطق روستایی آن همگام با دیگر نقاط گلستان در حال انجام می باشد و با وجود اطلاع رسانی گسترده و کاهش سن واکسیناسیون به بالای ۵۰ سال، استقبال اهالی روستاها هنوز به حد مطلوب نرسیده است.
وی، جامعه هدف بالای ۱۸ سال مورد نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای تزریق واکسن کرونا در گنبدکاووس را ۲۳۰ هزار نفر اعلام نمود و اظهار داشت: از ۲۳ بهمن سال قبل که تزریق واکسن کرونا با اولویت کادر درمان در این شهرستان آغاز شد تا کنون حدود ۳۵ هزار دُز واکسن کرونا به واجدین شرایط تزریق شده که ۳۰ درصد آن در مناطق روستایی بوده است.
پالیده، سن و اولویت فعلی واکسیناسیون کرونا در جامعه روستایی و شهری گنبدکاووس را به ترتیب بالای ۵۰ و ۵۵ سال ذکر کرد و گفت: افراد واجد شرایط می توانند پس از نام نویسی در سامانه سلامت به آدرس SALAMAT.GOV.IR و دریافت پیامک اعلام زمان و مکان مراجعه با حضور در مراکز بهداشت سطح شهرها و ۲۷ مرکز جامع سلامت روستاها واکسن کرونا را تزریق کنند.
وی، انجام واکسیناسیون عمومی مقابل بیماری کرونا برای بیش از ۷۰ درصد جامعه هدف را در قطع زنجیره انتقال این ویروس موثر دانست و از مردم گنبدکاووس خواست با جدی گرفتن وضعیت قرمز این شهرستان هرچه سریعتر نسبت به ثبت نام در سامانه مورد نظر و انجام واکسیناسیون اقدام نمایند.
همچنین مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس نیز در گفت و گو با ایرنا، وضعیت این شهرستان را از نظر شیوع ویروس کرونا فوق قرمز و بحرانی اعلام نمود و اظهارداشت: روزانه بین ۷۰ تا ۸۰ نفر در بیمارستان های گنبد بستری و ۵۰ نفر نیز ترخیص می شوند.
فرهاد بدیعی اضافه کرد: اکنون ۴۰۵ بیمار کرونائی در مراکز درمانی گنبدکاووس بستری هستند که ۵۸ درصد آن ساکن این شهرستان و بقیه از شهرهای اطراف پذیرش شدند و ۴۷ بیمار بدحال نیز در بخش مراقبت های ویژه نگهداری می شوند.
وی، ظرفیت تخت های موجود در بیمارستان های گنبدکاووس برای پذیرش بیمار جدید را تکمیل دانست و اظهار داشت: فضایی با ظرفیت پذیرش ۱۰۰ بیمار کرونائی برای گذران دوران نقاهت تا ۱۰ روز آینده در این شهرستان راه اندازی می شود.
بدیعی افزود: حدود ۲۰ درصد پرستاران فعال در مراکز درمانی گنبدکاووس درگیر بیماری کرونا هستند و تعدادی از آنان برای جبران کمبود نیرو با وجود آنژیوکت (لوله کوچکی برای تزریق در حفره بدن، مجرا یا رگ) در محل کار حاضر شده و به بیماران خدمات رسانی می کنند.
مدیر شبکه بهداشت و درمان گنبدکاووس همین طور با تاکید برضرورت رعایت کامل شیوه نامه های بهداشتی پیشگیری و مقابله با کرونا اظهار داشت که برخی فکر می کنند بمحض دریافت نوبت نخست واکسن در مقابل این بیماری ایمن می شوند درحالی که با گذشت ۴۰ روز از زمان تزریق نوبت اول و نیز تزریق نوبت دوم، ایمنی ایجاد می شود.
وضعیت شیوع ویروس کرونا در شهرستان ۳۷۵ هزار نفری گنبدکاووس از ۱۲ تیرماه امسال برای پنجمین بار قرمز شد.