چرا قیمت برخی اقلام دارویی ایرانی گران تر از مشابه وارداتی است؟

به گزارش طب اصیل به دنبال طرح انتقاداتی در خصوص بالا بودن نرخ مواد اولیه تولید داخلی دارو نسبت به مشابه وارداتی و همین طور مباحثی در خصوص ایجاد انحصار در مواد اولیه تولید داخلی، مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، اظهار داشت: اساسا از تولید داخلی مواد اولیه و… حمایت می شود و اگر هزینه آن هم بالاتر باشد، باید با ایجاد بازارهای صادراتی و توسعه مارکتینگ بازار داخل، این هزینه تمام شده را کم کرد.

دکتر سید حیدر محمدی در گفت و گو با ایسنا، درباره مباحث مطرح شده در خصوص نرخ بالای مواد اولیه تولید داخلی در کشور نسبت به مواد اولیه وارداتی و دلیلهای این موضوع، اظهار داشت: در حوزه مواد اولیه اولا سیاست ما پشتیبانی از تولید داخلی است. حال ممکنست در بعضی موارد هزینه تولید بیشتر از واردات باشد، اما این مساله به مفهوم این نیست که حمایت مان را از تولید داخلی برداریم.

وی اضافه کرد: منتها یکسری موارد تولید هزینه دارد و ما هم در آمار و ارقام مان اعلام کردیم که در مواردی هزینه تولید داخلی نسبت به واردات بیشتر شده است. این اعلام فقط به این علت است که باید به سمت صادرات و توسعه بازارهایمان رویم تا از این مسیر هزینه تمام شده برایمان کم شود، اما به این معنا نیست که از تولید داخلی حمایت نکنیم.

محمدی اشاره کرد: اساسا از تولید داخلی مواد اولیه و… حمایت می شود و اگر هزینه آن هم بالاتر باشد، باید با ایجاد بازارهای صادراتی و توسعه مارکتینگ بازار داخل این هزینه تمام شده را کم کرد.

وی اظهار داشت: در عین حال یکی از مسائلی که تولیدکنندگان باید مورد توجه قرار دهند، این است که کیفیت محصولات شان را بالا برند که تولیدکنندگان دارو رغبت داشته باشند که مواد اولیه را از تولیدکنندگان ماده اولیه ما خریداری کنند. حال برخی تولیدکنندگان دارو در کشور تمایل به واردات مواد اولیه دارند که ما این اجازه را نمی دهیم و در نتیجه ممکنست محصول مورد نظر گرفتار کمبود شود. بدین سبب تولیدکنندگان مواد اولیه بغیر از این که باید قیمت شان را برای تولیدکنندگان داروها به صرفه کنند، باید میزان کیفیت مطلوب را هم برای تولیدکننده ایجاد کنند که ما اساسا در این راه به آنها کمک می نماییم.

منبع: