مطالعه اثربخشی فاز سوم واکسن کرونای پاستوکووک در ۶ شهر به پایان رسید

به گزارش طب اصیل مدیر پروژه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن کرونای مشترک کوبا و ایران عنوان کرد: مطالعه بررسی اثربخشی واکسن سوبرانا ۲ (پاستوکووک) در چارچوب مداخله دو دُزه، فاز سوم بالینی در ۶ شهر مورد مطالعه، آخر یافته است.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا، واکسن کرونای مشترک انستیتو فینلای کوبا و انستیتو پاستور ایران در کوبا بعنوان “سوبرانا۲” و در ایران بعنوان “پاستوکووک”، نامگذاری شده است.
مطالعه کارآزمایی بالینی فاز سوم واکسن مشترک انستیتو پاستور ایران و انستیتو فینلای کوبا از ششم اردیبهشت ماه در ۸ شهر و با حضور ۲۴ هزار داوطلب آغاز شد، در شهرهای بابل، ساری، اصفهان، کرمان، بندرعباس و همدان داوطلبان مطالعه تحت مداخله دو دُز این واکسن قرار گرفتند و در شهرهای یزد و زنجان، علاوه بر دو دُز، یک دُز یادآور (سوبرانا پلاس) هم به داوطلبان تزریق شد.
دکتر احسان مصطفوی اپیدمیولوژیست روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار دانشگاه و آموزش ایرنا عنوان کرد: نتایج گزارش آنالیز میانی مطالعه در مداخله دو دُزه و سه دُزه بزودی در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.
وی افزود: مطالعه بررسی اثربخشی و عوارض واکسن در شهرهای با مداخله سه دُزه (یزد و زنجان) و پی گیری عوارض احتمالی واکسن در ۶ شهر مطالعه همچنان ادامه دارد.
عضو هیات علمی انستیتو پاستور ایران عنوان کرد: نتایج مطالعه در کشور کوبا نشان داده است که این واکسن اثربخشی ۶۵ درصد در مداخله دو دُزه و ۹۲ درصد را در مداخله سه دُزه دارد.
وی افزود: خوشبختانه برپایه نتایج مطالعه کوبا و نتایج مطالعه تابحال در ایران، این واکسن بی خطر و کم عارضه بوده است.
مصطفوی بیان داشت: با عنایت به پیک جدید اپیدمی کرونا در کشور، سرعت گرفتن واکسیناسیون گروه های مختلف، به دست آمدن تعداد موارد لازم برای مطالعه اثربخشی در رژیم دو دُزه و تایید سازمان غذا و دارو، مقرر شد به شرکت کنندگان مطالعه در ۶ شهر (در صورت تمایل داوطلبان)، دُز یادآور هم تزریق شود که این کار در حال انجام می باشد.
وی از ۲۴ هزار داوطلبی که با اعتماد به انستیتو پاستور ایران، در این مطالعه شرکت کردند و همینطور پرسنل پرکار ۸ دانشگاه علوم پزشکی کشور که این مطالعه با همراهی آنان، در حال انجام می باشد، تشکر و قدردانی کرد.
مصطفوی ابراز امیدواری کرد که با تولید و عرضه واکسنی شایسته نام و اعتبار یکصد ساله انستیتو پاستور ایران، بتوانیم پاسخگوی اعتماد مردم شریف ایران باشیم و از دغدغه های آنان بکاهیم.
منبع: