در گفت وگو با طب اصیل تشریح شد بررسی قله پیک پنجم کرونا در استانها

به گزارش طب اصیل یک اپیدمیولوژیست ضمن تشریح وضعیت بیماری کرونا در کشور، با تاکید بر این که فعلا نمی توان پیش بینی دقیقی از وضعیت بیماری در ایام آتی داشت، در عین حال بروز پیک ششم کرونا را دور از انتظار ندانست و اظهار داشت: تنها کار مهم در این میان انجام سریع و گسترده واکسیناسیون است.
دکتر مسعود یونسیان در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به این که فعلا نمی توان پیش بینی درستی از شرایط کرونا در ایران داشت، اظهار داشت: بااینکه بیشتر استانها درحال تجربه سیر نزولی هستند اما هنوز زمان لازم است تا ببینیم اتفاقاتی که در تعطیلات ۶ روزه، تجمعات ماه محرم، مسافرت ها و… افتاد چه تاثیری بر روند بستری و مبتلاشدن گذاشته است؛ بدین سبب فعلا نمی توان پیش بینی دقیقی داشت. متاسفانه در بعضی استان هایی که طی ۲ هفته اخیر روند بستری جدیدشان نزولی شده بود، شواهدی از افزایش مراجعات سرپایی به سبب کووید۱۹ مشاهده شده و امیدوارم که این روند گذرا بوده و شاهد اوج گیری مجدد بیماری در این استانها نباشیم.
وی ادامه داد: با توجه به این که تغییر تعداد مرگ و میر کرونا نسبت به بستری ها با تاخیر هم راه است انتظار دارم تعداد مرگ و میر در ایام آتی کم شود برای اینکه تعداد بستری ها در ایام اخیر به ویژه ۱۰ روز گذشته در بیشتر استانها کمتر شده است و بر این اساس مرگ و میر کلی کشور به شکل موقت کاهش پیدا می کند. هرچند، اگر افزایش مراجعات سرپایی که در ابتدا به آن اشاره کردم ادامه داشته باشد، طی هفته های آتی، بستری در بیمارستان و تعداد مرگ روزانه نیز ممکنست باردیگر اوج بگیرد.
این اپیدمیولوژیست درباره قله پیک پنجم کرونا، اظهار نمود: هنوز قضاوت در مورد این مساله زود است. در حال پایین آمدن از قله هستیم اما همانگونه که قبل تر گفتم، ممکنست باردیگر با یک سیر افزایشی روبرو شویم. از طرفی همه استانها شرایط یکسانی ندارند، در استانهای نوار شمالی (اردبیل، گیلان، مازندران، گلستان) و جنوبی (بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان، فارس، کرمان) و نیز استانهای تهران، قم، البرز، سمنان و یزد بنظر می رسد به قله رسیده باشیم اما درمورد استانهای غربی، شمال غربی و برخی استانهای پراکنده در مرکز کشور هنوز به قله پیک پنجم نرسیدیم.
او اشاره کرد: در مجموع اگر بخواهیم روند کشوری را تحلیل نماییم می توانیم بگوییم به قله پیک رسیده ایم ولی فعلا نمی توان درمورد این که قله را رد کردیم یا روند به شکل افقی طی خواهد شد، یا حتی باردیگر صعودی خواهد شد صحبت کرد و باید تا آخر یکی دو هفته صبر نماییم تا بتوانیم قضاوت نماییم.
وی درباره خطر ورود جهش لامبدا به کشور، اشاره کرد: در این مورد داده خاصی نداریم و نمی دانیم چند مورد توالی یابی ژنتیکی از ویروس در کل کشور انجام می شود، نتیجه آنها چیست و فقط باید حدس و گمان زد. دوستانی که توالی یابی انجام می دهند باید نتایج را در اختیار کارشناسان قرار دهند تا بتوان نظر داد ولی متاسفانه ما هیچ داده ای دراین زمینه دریافت نمی نماییم. باید اطلاعات شفاف در اختیار متخصصین قرار گیرد تا بتوانند اظهارنظر کنند. اطلاعات را یک عده در دست دارند و از عده ی دیگری خواسته می شود پیش بینی انجام دهند.
وی درباره احتمال بروز پیک ششم کرونا، اظهار نمود: اگر به اندازه کافی واکسیناسیون انجام نشود این امر که پیک ششم با همین واریانت دلتا یا با واریانت جدیدی مانند لامبدا رخ دهد دور از انتظار نیست. تنها کار مهم در این میان انجام سریع و گسترده واکسیناسیون است. فواصل بین دو پیک کرونا عدد مشخصی ندارد برای اینکه وابسته به شرایط و متغیرهای گوناگون است.

منبع: