پیام تکمیل ظرفیت واکسن کرونا در کرمان و توضیح مسئولان

طب اصیل: ایرنا- این روزها شهروندان ساکن در کرمان وقتی برای ثبت نام واکسن کرونا به سامانه وزارت بهداشت مراجعه می کنند، با پیام ظرفیت تکمیل است مواجه می شوند.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا افراد حائز شرایط ثبت نام برای کرونا به ویژه در شهر کرمان طی روزهای اخیر امکان ثبت نام و تزریق واکسن را نداشتند که مسئولان علوم پزشکی علت را کمبود واکسن دریافتی از وزارتخانه اعلام می دارند و می گویند بمحض دریافت سهمیه واکسن، ظرفیت به تعداد سهمیه مراکز تجمیعی و ایستگاه های تزریق واکسن باز می شود.
به گفته مسئولان علوم پزشکی کرمان، هفت مرکز تجمیعی و هرکدام با چند ایستگاه تزریق واکسن کرونا در شهر کرمان امکان سنجی و عملیاتی شده اما درصورت تحویل سهمیه واکسن، سامانه را باز می کنند تا مردم به این مراکز مراجعه نکنند و دست خالی بازنگردند.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان که روز پنجشنبه (دیروز ) در جمع اعضای شورای اطلاع رسانی استان حاضر شده بود تا آخرین وضعیت کرونا را تشریح کند، در پاسخ به پرسش ها درباره چرایی تکمیل ظرفیت سامانه تزریق واکسن در کرمان توضیحاتی ارائه و بیان کرد که چون سهمیه واکسن کرونا طی دو هفته گذشته بیشتر صرف نوبت دوم واکسن شهروندان شد، برای تزریق نوبت اول با کاهش سهمیه رو به رو شده اند.
دکتر مهدی شفیعی توضیح داد: از آنجائیکه واکسن در اختیار نداریم، بجای آنکه سامانه باز باشد و شهروندان ثبت نام کنند و احیانا به دنبال ثبت نام و دریافت پیام به مراکز واکسیناسیون مراجعه کنند و بدون تزریق واکسن مجبور به بازگشت به منزل شوند، سامانه را باز نکرده ایم تا مردم در ایستگاه ها معطل نشوند و بمحض دریافت واکسن، به میزان سهمیه هر مرکز باز خواهد شد.
وی اظهار داشت: در بعضی نقاط ممکنست بعد از باز شدن سهمیه، در ساعات اولیه سهمیه تمام شود، پس شهروندان در این مواقع روزهای بعد یا هفته بعد را انتخاب کنند تا بعد از دریافت واکسن مشکل تزریق نیز حل شود.
این مسئول می گوید این وضعیت بیشتر به شهر کرمان که جمعیت بیشتری از استان را دارد مربوط می شود و در سایر نقاط استان با چنین شرایطی مواجه نمی باشند یا کمتر مواجهند.
شفیعی درباره تعداد مراکز تجمیعی و ظرفیت آنها نیز توضیح داد: ابتدا بر طبق برنامه وزارت بهداشت قرار بود دو سه مرکز تجمیعی در شهر کرمان داشته باشیم که ما با هدف افزایش میزان دسترسی شهروندان، مراکز را افزایش دادیم و هر مرکز ۶ تا هفت ایستگاه دارد.
به گفته وی هر ایستگاه روزانه ظرفیت تزریق ۱۵۰ تا ۲۰۰ واکسن را در روز دارد که امکان نوبت دهی نیز بر طبق ظرفیت موجود ایجاد می شود.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: حوزه جنوب و دیگر شهرستان های کرمان کمتر درگیر این مساله هستند و بیشترمربوط به مراکز تجمیعی شهر کرمان است.
این مسئول با اشاره به اینکه بیشترین جمعیت استان در شهر کرمان است، اذعان کرد: حدود ۵۰ درصد جمعیت استان در زمینه دانشگاه علوم پزشکی کرمان و از این ۵۰ درصد نیز حدود ۵۰تا ۶۰ درصد آن در شهرستان کرمان است.
به گفته وی، مشکلی در ظرفیت تزریق وجود ندارد اما به تعداد موردنیاز و ظرفیت تزریق، سهمیه داده نمی گردد.
شفیعی یکی از دیگر دلیلهای این وضعیت را تزریق دز دوم واکسن طی چند هفته اخیر بیان و اعلام نمود: عمده واکسنی که دو هفته گذشته تزریق شد مربوط به دز دوم شهروندان بود که باید آنها را در اولویت قرار می دادیم.
به گفته وی از شنبه بخش جدید واکسن می رسد و می توان قسمت عمده آنرا به نوبت اول شهروندان اختصاص داد و ظرفیت سایت را بالا برد.
سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اظهارداشت: در روستا و مناطق دیگر غیر از کرمان واکسیناسیون به شکل فراخوان انجام می شود و آنجا این مشکلات وجود ندارد.
به گفته این مسئول، شهرهای گلباف، چترود، ماهان و دیگر مناطق شهرستان کرمان مراکز تجمیعی با نوبت دهی نیستند و برمبنای جمعیت زیرپوشش خود به شکل تلفنی فراخوان می شوند و مردم گاهی فکر می کنند.
شفیعی اظهار داشت: بعضی افراد فکر می کنند می توانند از کرمان به این مناطق بروند و واکسن بزنند درحالی که چون جمعیت زیرپوشش آنجا نیستند امکان دریافت واکسن ندارند.
وی اظهارامیدواری و پیش بینی نمود که طی روزهای آتی با ورود محموله های جدید واکسن به کشور و استان، سهمیه تزریق نیز در کرمان و دیگر نقاط استان افزایش یابد.
وی در این نشست همین طور از برخی رویکردها در فضای مجازی مقابل واکسیناسیون انتقاد نمود و اظهار داشت که باهر هجمه مقابل واکسیناسیون شاهد ریزش در مراجعه به مراکز هستیم که رسانه ها در این حوزه مسئولیت خطیری برعهده دارند.
منبع: