زنان از هفته دوازدهم حاملگی واکسن کرونا بزنند

به گزارش طب اصیل متخصص و عضو انجمن زنان و مامایی ایران با تکیه بر این که مادران آبستن باید از هفته دوازدهم حاملگی نسبت به واکسیناسیون اقدام نمایند، اظهار داشت: سطح آنتی بادی خون نوزادی که از مادر واکسینه شده متولد می شود بالا و از مبتلا شدن به بیماری در امان است.
سوزان پیروان روز جمعه در گفتگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، با تکیه بر این که شدت درگیری بیماری کرونا در افرادی که به نحوی سیستم ایمنی آنان ضعیف عمل می کند بیشتر است، تصریح کرد: در مورد زنان آبستن هم این مورد صادق است و احتمال مبتلا شدن و شدیدتر شدن بیماری و بستری شدن آنان نسبت به بقیه افراد عادی بیشتر است چونکه حاملگی سبب ضعیف شدن سیستم ایمنی می شود. در واقع زنان آبستن بیشتر در ریسک مبتلا شدن قرار دارند.
وی اضافه کرد: ضمن این که مبتلا شدن مادر آبستن به کرونا عوارضی هم برای حاملگی آنان به وجود می آورد تا آنجایی که امکان دارد منجر به زایمان زودرس شود. به همین علت به آنان شدیدا سفارش می شود که ضد کووید ۱۹ واکسینه شوند.
پیران تصریح کرد: واکسیناسیون همانطور که از تعداد بستری شدن افراد عادی می کاهد در مورد زنان آبستن هم علاوه برکاهش احتمال بستری شدن، احتمال درگیری شدید و استفاده از ونتیلاتور و دستگاههای تنفس مصنوعی در مادر آبستن را به شدت می کاهد.
تزریق واکسن کرونا به مادر آبستن از چند هفتگی سفارش می شود؟
متخصص زنان و مامایی با یادآوری این که عمده نگرانی رجوع کنندگان به ما ایمن بودن یا نبودن واکسن است، توضیح داد: معمولاً مادر آبستن از ما می پرسد که واکسن زدن برای جنین مشکلی به وجود می آورد یا خیر که باید به آنان گفت مشاهدات بالینی و علمی در مورد انواع مختلف واکسنی که مورد تایید سازمان جهانی بهداشت قرار گرفته تا کنون هیچ نوع عوارضی بر روی مادر آبستن و جنین نشان نداده است.
وی خاطرنشان کرد: البته این واکسن همانند هر واکسن دیگری امکان دارد در محل تزریق، تورم یا درد ایجاد نماید یا گاه تب بیاورد اما هیچ ضرر یا مشکلی برای مادران آبستن ندارد و تزریق آن به شدت سفارش می شود.
پیروان در مورد زمان واکسیناسیون مادر آبستن عنوان کرد: بنا به سفارش وزارت بهداشت، مادران آبستن می توانند از هفته دوازدهم حاملگی به بعد نسبت به واکسیناسیون اقدام نمایند اما هم اکنون که واکسن به وفور نیست مادران آبستن از هفته ۲۸ حاملگی یعنی در اواخر حاملگی حتما باید واکسن بزنند اما به صورت کلی با فراوان شدن واکسن، از هفته دوازده به بعد می توانند واکسن بزنند.
مادران آبستن چه نوع واکسنی تزریق کنند؟
عضو انجمن زنان و مامایی ایران در پاسخ به این که چه نوع واکسنی برای مادر آبستن بهینه است، اظهار داشت: واکسنی که به مادر آبستن پیشنهاد می نماییم واکسن سینوفارم است چونکه علاوه بر این که نسبت به واکسن های دیگر تعداد آن بیشتر است بلکه از ویروس غیرفعال ساخته شده است. البته واکسن آسترازنکا هم مناسب می باشد فقط این که تزریق این واکسن تب و علایم بیشتری دارد و مادران آبستن باید این موارد را مدنظر داشته باشند.
پیروان تصریح کرد: واکسن ها به هیچ عنوان بیماری زایی ندارند و این ذهنیت و شایعه به وجود آمده که فلانی واکسن زده بیمارتر شده حقیقت ندارد. فقط افراد باید بدانند که وقتی برای تزریق واکسن رجوع می کند باید به لحاظ سلامتی در حالت خوبی باشد به این معنا که اگر احساس تب یا حالت سرماخوردگی دارند امکان دارد کرونا باشند و نباید به سراغ واکسیناسیون بروند.
وی خاطرنشان کرد: مادر آبستن هم اگر در هفته دوازدهم حاملگی قرار دارد و هیچ علامتی ندارد می تواند واکسن بزند.
آیا آنتی بادی یا پادتن مادر آبستن به جنین منتقل می شود؟
متخصص زنان و مامایی ضمن اشاره به این که یکی از خوبی های واکسیناسیون این است که وقتی نوزاد از مادری که واکسینه شده و آنتی بادی دارد به دنیا می آید تا مدتی آنتی بادی در بدن او وجود دارد، خاطرنشان کرد: این نوزاد با حالتی به دنیا می آید که تا چند وقت سطح آنتی بادی در خون او بالا است و از مبتلا شدن به بیماری در امان است.
وی تصریح کرد: پس مادر آبستن با واکسیناسیون سلامتی خود و نوزاد خویش را تضمین می نماید پس مادر آبستن به جای نگران بودن از عوارض واکسن، باید نگران خود بیماری کرونا باشد چونکه کسانی که واکسن نزده و به این بیماری مبتلا می شوند گرفتار بیماری شدیدتر و درگیری زیاد ریه یا بستری شدن در بیمارستان می شوند.
پیروان به تمامی مادران آبستن سفارش کرد: اگر در اولویت واکسیناسیون قرار گرفته اید در حق خود و فرزند خود که مقرر است بعنوان نوزادی سالم در خانواده سالم رشد کند کم کاری نکنید. ضمن این که فراموش نکنید علائم بیماری کرونا در زنان آبستن همانند افراد عادی شامل بدن درد و خستگی و گرفتاری دستگاه تنفسی فوقانی یعنی بینی تا درگیری ریه است.

۱۳۵۲
منبع: