با تشریح آخرین وضعیت کرونا در کشور، تاکید شد لزوم پایش کرونا در مدارس

رئیس کمیته کشوری اپیدمیولوژی کرونا ضمن تشریح وضعیت کرونا در کشور و سفارش به شکل گیری نظام پایش و مراقبت کرونا در مدارس، اظهار داشت: واکسیناسیون بخصوص بر کاهش موارد مرگ و بستری موثر است، ولی به تنهایی کافی نیست و با این که پوشش واکسیناسیون در حال افزایش است ولی هنوز متاسفانه حدود ۴۰۰ مرگ کرونا مثبت در کشور داریم که بیشتر در مناطق غربی و شمال غربی کشور رخ می دهد.
دکتر حمیدسوری – رئیس تیم واکنش سریع کووید-۱۹ وزارت بهداشت در گفتگو با ایسنا، با اشاره به این که اغلب منحنی های کشوری نشان میدهد که از پیک پنجم عبور کردیم، اظهار داشت: البته این به مفهوم آن نیست که در همه کشور این اتفاق افتاده است. در مناطق غرب و شمال غربی کشور همچنان مناطقی داریم که وضعیت نگران کننده ای دارد و هنوز تخت های خیلی از بیمارستان ها توسط بیماران کرونائی اشغال است.
وی ادامه داد: علیرغم نگرانی ها اما آنچه که حالا مهمست این است که روند بستری بیماران درحال کاهش است؛ البته میزان مرگ و میر به کندی درحال کاهش است و این نشان میدهد آنگونه که انتظار داشتیم افزایش واکسیناسیون نتوانسته به سرعت اثر مفهوم داری بر مرگ ها داشته باشد و تغییر سریعی بوجود آورد، اما امیدواریم با افزایش تیراژ واکسیناسیون، سایر مداخلاتی هم که باید صورت گیرد مورد غفلت واقع نشود و با بسته تلفیقی از اقدامات موثر در کاهش موارد مرگ و بستری، سرعت بهبود شرایط را بیشتر نماییم.
وی ادامه داد: معنای این اطلاعات این است که واکسیناسیون بخصوص بر موارد مرگ و بستری موثر است ولی به تنهایی کافی نیست و با آنکه پوشش واکسیناسیون در حال افزایش است ولی هنوز متاسفانه حدود ۴۰۰ مرگ کرونا مثبت در کشور داریم که بیشتر در مناطق غربی و شمال غربی کشور رخ می دهد.
نگرانی بروز واریانت های جدید کرونا همچنان وجود دارد این اپیدمیولوژیست درباره بروز پیک ششم کرونا، بیان کرد: علیرغم این که واکسن چندان تابع تغییرات جزئی آب و هوایی نیست ولی معمولاً با سرد شدن هوا مردم بیشتر به فضاهای بسته پناه می برند و در این فضاها احتمال مبتلا شدن به بیماری کرونا بیشتر از فضاهای باز است. حال در این شرایط اگر مدارس هم بازگشایی شوند، تراکم بچه ها در مدارس و انتقال عامل بیماری زا توسط آنها به خانواده و افراد پرخطر بیشتر می شود. از طرفی نگرانی بابت بروز واریانت های جدید کرونا در کشور همچنان وجود دارد؛ بخصوص آنکه در کشورهای همسایه هم روئیت شده است و ممکنست در کشور ما هم واریانت هایی مثل “لامبدا” و “مو” وجود داشته باشد، اما هنوز آنقدر نیست که تصور نماییم واریانت غالب است.
پیک جدید در آبان؛ سرنوشت قطعی نیست او افزود: علاوه بر موارد ذکر شده، بزرگ ترین فاصله بین دو پیک کرونائی در کشورمان را بین پیک سوم و چهارم دیدیم که طرح شهید سلیمانی اجرایی شد. با این حساب این که آبان ماه بطور قطع منتظر پیک ششم باشیم سرنوشت قطعی نیست و همه چیز به رفتار ما و تمهیدات و اقدامات موثری که انجام می دهیم وابسته است. پیش بینی ها برمبنای شرایط موجود صورت می گیرد ولی می توانیم شرایط موجود را با مداخلات موثر و هدفمند به شرایط مطلوب تغییر دهیم.
دچار عادی انگاری نشویم مدارس اختیارات بومی داشته باشند سوری درباره خصوصیت های نرمال سازی شرایط زندگی با گسترش واکسیناسیون کرونا، اظهار نمود: طبیعی است که همه جوامع در تلاش هستند که به سمت شرایط عادی پیش بروند. کوشش برای رسیدن به شرایط عادی با عادی انگاری شرایط متفاوت است؛ باید برای عادی شدن شرایط تلاش نماییم اما نباید گرفتار عادی انگاری شویم. مرز بین این دو این است که چه ساز و کاری فراهم شده باشد تا کمترین خطر ما را تهدید کند. برای مثال باید نظام پایش و مراقبت مستمر در مدارس دایر نماییم که بمحض این که تغییرات و آشفتگی هایی رخ داد، واکنش سریع داشته باشیم. مدارس باید اختیارات بومی بیشتری داشته باشند، درست است که وضعیت بیماری در کشور الگوی کلی دارد ولی تنوع عوامل مختلف در کشور سبب می شود خیلی به یک بخشنامه واحد برای کل کشور امیدوار نباشیم و انتظار نداشته باشیم در همه جا یک پاسخ واحد بگیریم.
اعمال دستورالعمل ها با نظارت و حسن اجرا باشد وی ادامه داد: اقداماتی مثل پایش واریانت های جدید ویروس کرونا بسیار مهم می باشد، هنوز در مورد برخی واریانت ها اطلاعات دقیق نداریم که بر کودکان چه تاثیری می گذارد، چه برسد به این که واریانت های جدید دیگری هم وارد شود. اعمال دستورالعمل ها باید با نظارت و حسن اجرا باشد. یعنی ضابطینی برای حسن اجرای دستورالعمل ها تعریف شوند و مرتبا زنگ خطر مدارس بگوش باشد تا بمحض بروز خطر بتوانیم واکنش سریع و موثری اعمال نماییم.
نگرانی باردیگر برای آنفلوآنزا سوری درباره همزمانی شیوع آنفلوآنزا و کرونا در فصل سرد سال هم بیان کرد: علت این که سال قبل شیوع آنفلوآنزا در کشور ما و جهان بالا نبود به خاطر این بود که مردم برای جلوگیری از مبتلا شدن به کرونا ماسک داشتند و همان ماسک سبب می شد احتمال مبتلا شدن به آنفلوآنزا هم کم شود. سال جاری اگر پروتکل ها به اندازه سال قبل باشد بازهم امید داریم که آنفلوآنزا شیوع بالایی در کشورمان نداشته باشد اما چون درصد رعایت ها نسبت به سال قبل کم شده است، همچنان این نگرانی وجود دارد.
همزمانی تزریق واکسن کرونا و آنفلوآنزا؛ آری یا خیر؟ وی درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا و این که تزریق این واکسن بعد از تزریق واکسن کرونا محدودیتی دارد یا خیر، اظهار داشت: واکسن آنفلوآنزا پلت فرم و ساختار متفاوتی دارد و چون تعامل بین دو واکسن کرونا و آنفلوآنزا را نمی دانیم، طبیعتا سفارش های جهانی این است که تا آن زمان که ایمنی کافی در فرد ایجاد نشده است، این اتفاق نیفتد. واکسن آنفلوآنزا درخواست داوطلبانه دارد و می توان زمان تزریق آنرا چند هفته به تاخیر انداخت. بدین سبب سفارش کلی این است که افراد تا چند هفته پس از تزریق دوز دوم واکسن کرونا، واکسن آنفلوآنزا تزریق نکنند. هرچند که احتیاج به مطالعات بیشتر است اما بهتر است تا ۴ هفته بعد از تزریق دوز دوم صبر کنند و سپس واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.
الزامات حضور در راهپیمایی اربعین حسینی سوری درباره راهپیمایی اربعین هم اظهار نمود: پیامد هر مواجهه ای با ویروس می تواند بروز بیماری باشد؛ چونکه ویروس به دنبال بدن هایی جهت استقرار می گردد؛ بدین سبب این رفتار ما است که ممکنست پذیرای ویروس باشد. یکی از این رفتارها حضور در اجتماعات و تجمعات است. طبیعتا باید بدانیم واکسیناسیون به تنهایی کافی نیست که بگوییم فرد دیگر به ویروس مبتلا نمی گردد یا دیگر حامل عامل بیماری زا نخواهد بود. از طرفی سفرها بخصوص سفرهای برون مرزی می تواند الگوی ژنتیکی ویروس را تغییر دهد. بدین جهت در صورت سفر باید برخی اقدامات صورت گیرد. اول آنکه به حداقل ممکن برسد. خیلی از کشورها سفرهای غیرضروری و مستحب را ممنوع کردند.
او در آخر، اضافه کرد: در کشور ما هم محدودیت هایی به وجود آمده است که باید در حد اعلای خود اجرایی شود. افراد باید حتما دو دوز واکسن تزریق کرده باشند و قبل از سفر آموزش ببینند و تلاش کنند از حضور در اماکن متراکم اجتناب کنند و بدانند که آلودگی در کشور عراق هم کم نیست و هنگام برگشت هم باید بلافاصله تست PCR بدهند و در صورت مثبت بودن تست تا دو هفته در قرنطینه باشند که سبب شیوع بیماری در کشور نشوند.