قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور خبر داد ظرفیت پذیرش در دو رشته پرطرفدار علوم پزشکی افزایش می یابد

به گزارش طب اصیل قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور از موافقت با افزایش ظرفیت پذیرش در دو رشته پزشکی و دندانپزشکی تا ۵ سال آینده اطلاع داد و اظهار داشت: برای خروج از بحران سرانه پزشک در کشور طی پنج سال آینده بایستی حداقل در رشته پزشکی در سال، ۳۰۰۰ نفر و در رشته دندانپزشکی هم حداقل ۵۰۰ نفر در یکسال، به دانشجویان ورودی دانشگاه های کشور اضافه شود.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، دکتر منصور کبگانیان در حاشیه یکصد و پنجاه و چهارمین جلسه ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور به دستور جلسه ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور اشاره نمود و اظهار داشت: دستور اصلی جلسه امروز مبحث سرانه پزشکی بود، به سبب این که در سند آمایش آموزش عالی، حوزه سلامت یک بخش مهم شمرده می شود، نگرانی هایی در مورد تعداد رو به افول پزشکان کشور وجود دارد. از طرفی ما با پیری جمعیت مواجه هستیم و نگرانی هایی دراین زمینه داریم. همین مساله شورایعالی انقلاب فرهنگی را بر آن داشت که نسبت به این مورد حساس شود.
وی تصریح کرد: ازاین رو اقدامات کارشناسی بسیار دقیقی با حضور دستگاههای ذیربط انجام شد به صورت مشخص تهدیداتی که در این عرصه وجود دارد در چند محور است که اولین آن بحران پیری جمعیت است. البته در سنین بالا نیاز کشور به خدمات پزشکی بالاتر می رود. همینطور دومین محور و تهدید بازنشستگی پزشکان بویژه فارغ التحصیلان دهه شصت است چونکه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی و در دهه شصت جهشی در جذب دانشجویان پزشکی داشتیم که این گروه در شرف بازنشستگی هستند.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اظهار نمود: تهدیداتی همچون مهاجرت بخشی از جامعه پزشکان به خارج از کشور و گردشگری سلامت از دیگر علل ورود شورایعالی انقلاب فرهنگی به مبحث سرانه پزشکی است که با عدم رسیدگی به این مورد این حوزه بطور حتم گرفتار لطماتی خواهد شد. البته برخی در رسانه ها اعتراضاتی به ورود شورایعالی انقلاب فرهنگی به بحث سرانه پزشکی در کشور داشته اند. این افراد بدانند که ما با بررسی های دقیق علمی و میدانی به این مساله ورود کرده ایم.
کبکانیان اشاره کرد: هم اکنون به سبب آمارهای متناقض میزان موجود و مطلوب پزشک در کشور باید ارزیابی شود، میزان مطلوب و نحوه جبران این میزان کمبود باید ارزیابی شود. در واقع میزان پزشکان موجود طبق آمار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نقشه راه درمان حدود ۱۰۰ هزار نفر است که این آمار اختلافاتی با آمار سازمان نظام پزشکی دارد که حدود ۱۴۷ هزار نفر است و به نظر در بعضی آمارها تنها پزشکان دارای مجوز محاسبه شده اند.
وی با اعلان اینکه بر مبنای اسناد مصوب وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که مورد استفاده ما هم بوده است، اظهار داشت: اگر بخواهیم میزان مطلوب تعداد پزشک در کشورمان را در مقایسه با کشورهای منطقه مورد سنجش قرار دهیم، این عدد باید از ۱۰۰ هزار نفر موجود حدوداً به ۱۸۰ هزار نفر افزایش یابد همینطور اگر بخواهیم در ۱۰ سال آینده جزو کشورهای پیشرفته باشیم که این بطور حتم یکی از اسناد و اهداف شورایعالی انقلاب فرهنگی است، این میزان باید به ۳۰۰ هزار نفر افزایش یابد.
قائم مقام ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور اضافه کرد: به همین دلیل و برای خروج از بحران سرانه پزشک در کشور طی پنج سال آینده بایستی حداقل در رشته پزشکی در سال ۳۰۰۰ نفر و در رشته دندانپزشکی هم حداقل ۵۰۰ نفر به دانشجویان ورودی دانشگاه های کشور اضافه شود. البته برخی اعضا در این نشست امروز معتقد بودند که بایستی بیشتر از اعداد مذکور دانشجویان ورودی رشته پزشکی به دانشگاه ها را شاهد باشیم بنا بر این هنوز تصویب نشده است اما ما کار را آغاز کرده ایم و به سبب اهمیت مبحث در جلسه بعدی هم این مورد برای رسیدن به جمع بندی نهایی ادامه خواهد داشت.

منبع: