بیانیه مشترک روسای هیات مدیره ها و اعضای شورای عالی نظام پرستاری

طب اصیل: روسای هیات مدیره ها و اعضای شورای عالی نظام پرستاری در پی برگزاری اجلاسیه خزرآباد ساری، بیانیه مشترکی را درباره مسائل روز جامعه پرستاری منتشر نمودند.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا و به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پرستاری، متن این بیانیه به این شرح است:
با سلام و درود به ارواح طیبه شهدای مدافع سلامت و با سلام بر صبر زینب گونه خانواده های این شهدای عزیز که چونان ستارگانی بر تارک تاریخ و سیستم سلامت کشورمان می درخشند.
درود لایتناهی بربیش از دویست و پنجاه هزار پرستار، این فرشتگان رحمت الهی و سپید جامگان پاک سیرتی که در نهایت ایثار و از خود گذشتگی، در طول دوسال دفاع مقدس در مبارزه با کرونا همچون همیشه زندگی خود و تاریخ این مرز و بوم نجات دهندگان جان مردم و تامین کنندگان آرامش روحی و روانی خانواده های امت اسلامی ایران عزیز هستند.
فرشتگان نجاتی که از خود، لذات زندگی، علایق، خانواده و حتی عزیزان خود گذشتند تا از حیات و سلامت مردم، آن هم در خطرناکترین شرایط، مراقبت کنند و در لحظات فوق بحرانی و نفسگیر بین مرگ و زندگی، نفس ها و جان های خودرا تقدیم دوام جان و نفس های ملت ایران کردند.
بااینکه کرونای منحوس تمام پرستاران بالین را حداقل یک یا دو بار مبتلا و درگیر کرد و تعداد زیادی را از ادامه خدمت در این شغل مقدس محروم کرد و موجب شهادت تعداد زیادی از بهترین پرستاران این مرز پر گهر شد به شکلی که ۱۴۳هزار مبتلا، ۸۵۰۰ جانباز کرونائی و بیش از ۱۵۰ شهید پرستار، گواه روشن و سند زرین از جان گذشتگی های این جامعه خدوم، مظلوم و ایثارگر است.
حالا که با استعانت از ذات اقدس حضرت احدیت و براثر رشادت های مدافعان سلامت، شرایط کشور اندکی بهتر شده و اجازه داده تا ضمن رعایت پروتکل های بهداشتی کرونائی، حضور فیزیکی روسای محترم هیات مدیره ها و اعضای محترم شورای عالی فراهم گردد، به فضل رحمت الهی شاهد حضور چشم گیر و بی سابقه نمایندگانی از بیش از ۱۲۵ هیات مدیره و اعضای شورای عالی با جمعی باشکوه در اجلاسیه حضوری خزر آباد بودیم و همین طور از طرفی هم در آستانه روز پرستار سال ۱۴۰۰ می باشیم و هم در شرف تدوین بودجه ۱۴۰۱ و نیز تهیه مقدمات برنامه هفتم توسعه کشور هستیم.
پرستاران ایران اسلامی با استعانت از عنایات حضرت ثامن الائمه (ع) و نیز کرامات حضرت زینب کبری (س) می روند تا با شروعی دیگر، از روز پرستار امسال، بیش از پیش به مردم و سیستم سلامت ایران عزیز در قالب مراقبتهای پرستاری در سطوح و لایه های مختلف سیستم سلامت و در طیف زندگی از سلامتی کامل تا بیماری شدید و در زنجیره های گوناگون خدمت از پیشگیری گرفته تا بازتوانی با رویکرد های حقیقی، مجازی، الکترونیک و… خدمت نمایند و به خدمات بی بدیل و جایگزین ناپذیر خود افتخار کنند.
در این ماموریت عمیق، وسیع و خطیر، که وارث سال ها تلاش، ایثار، رنج، مرارت، سختی، آسانی، خوشی، امیدواری و… گذشتگان و نیز ارثی متنوع، برای آیندگان است و تاریخ مقدسی را به بلندای عمر بشریت، همراه و همزاد بشر از شروع تا اختتام تاریخ را شامل می شود.
لیکن در این مقطع تاریخی که انجام این ماموریت مقدس بر عهده ما خادمان ملت، مردم و پرستاران عزیز در این سالهای پر فراز و نشیب می باشد، بخش اعظمی از صاحبان علم و عمل مراقبت های پرستاری و نمایندگان قانونی این خانواده ۲۵۰ هزار نفری پرستاری در اجلاسیه ای مشترک گرد هم آمدند و دست در دست هم و در میثاق و عهدی مشترک در نهایت اتحاد، همدلی و همزبانی بار دیگر برهویت مستقل و اقتدارحرفه ای خود پای فشرده و موارد ذیل را باردیگر مطرح و بدون ذره ای عدول از مواضع تا حصول نتیجه، پیگیری می کنند.
باشد که همراهی و همگامی مسئولین محترم کشور در قوای سه گانه، خصوصاً روسای محترم دولت و مجلس که بارها و بارها بر حق مسلم پرستاران تاکید و بر تعلق و تحقق عملی آنها اصرار ورزیده اند، تا روز پرستار، حداقل با تحقق قسمتی از این موارد، گام های عملی و عملیاتی تری بردارند و ما و خودشان را شرمنده مدافعین و ایثارگران سلامت و از جان گذشتگان این خطه مقدس نکنند و موجب شوند تا کسانی که با از خودگذشتگی از پس کرونا برآمدند و از با اهمیت ترین و عزیزترین سرمایه های زندگی خود و خانواده شان گذشتند و به سلامت مردم پرداختند، امروز که نزد خانواده هایشان می روند، بتوانند با انگیزه و با شور و شعور ناشی از قدر شناسی مسئولین کشور با عزیزان خود رو به رو شوند.
و اما انتظارات حداقلی جامعه خدوم پرستاری:
۱- اجرای سریع و فوری قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری از سه ماهه سوم همین امسال بااینکه قانون آن در سال ۱۳۸۶ به تصویب مجلس محترم شورای اسلامی رسیده و در سال قبل هم به مناسبت روز پرستار، مقام عظمای ولایت و رهبری، صراحتا و اکیدا دستور فرمودند و مسئولین را مکلف کردند که این قانون اجرا شود و به دنبال آن با پیگیری این سازمان، بخشنامه اجرائی آن در شورای عالی بیمه به تصویب رسید و یکماه بعد، همان بخشنامه بدون تغییر در هیئت محترم دولت وقت مصوب گردید و هم اکنون فقط منتظر اجرای عملی است و البته جزو قول های پیش از انتخابات و نیز در دوره انتخابات رییس جمهور محترم، است که انتظار می رود دولت مردمی، انقلابی و ولایی، حضرت آیت الله رئیسی این قانون را از روز پرستار سال جاری اجرائی و عملیاتی کند. چونکه هم تمام زیر ساختهای اجرای این قانون برقرار است و هم با هیچ بهانه و با هیچ استدلالی تاخیر بیش از این؛ قابل پذیرش افکارعمومی جامعه پرستاری و نمایندگان آنها در هیات مدیره ها و شورایع الی نظام پرستاری نیست.
۲. تسری و پرداخت سریع فوق العاده خاص به تمامی مدافعین سلامت آن هم بدون تعارف با اولویتی بالاتر از دستگاههایی که به هیچ عنوان به لحاظ ریسک خطر مبتلاشدن به انواع بیماریها؛ فرسودگیهای شغلی؛ خشونت های شغلی؛ فرسودگیهای روحی، روانی؛ ساعات کاری، سنگینی وظایف و مسئولیت ها و… ابدا قابل مقایسه با یک روز از خدمات مدافعین مظلوم سلامت خصوصاً پرستاران عزیز نیستند.
لیکن متاسفانه باوجود توافق چند جانبه وزارت بهداشت؛ نظام پرستاری وسازمان برنامه و بودجه در اواخر تیر و اوایل مرداد ماه ۱۴۰۰ و ارسال توافقات مذکور به ستاد ملی کرونا اما هنوز درباره آن چهارموضوع توافق و ارسال شده یه ستاد ملی کرونا، منتظر تصمیم ستاد مذکور هستیم. امیدواریم هرچه سریعتر اعضای محترم این ستاد به آن توافقات احترام گذاشته و هر چه زودتر هر چهار توافق مذکور تصویب، اعلام و اجرا شود.
۳. تعیین و ابلاغ سند استاندارد نیروی انسانی گروه پرستاری، برمبنای شرایط واقعی کشور و نیاز مردم و برنامه ریزی برای جذب و استخدام پرستاران بر طبق این سند برای جبران کمبود شدید کادر پرستاری و همین طور تبدیل وتغییر وضعیت پرستاران شرکتی؛ تمدید طرح ؛ ۸۹ روزه ؛ قراردادی و… که حقیقتا در دو سال قبل جانانه و شجاعانه در خط مقدم دفاع از سلامت مردم جهاد کردند و از پس آزمونی بر آمدند که با نثارجان خویش آزموده شدند و هیچ آزمونی حتی با یکساعت خدمت این عزیزان در این دوسال نفسگیر و طاقت فرسا برابری نمی نماید. خوشبختانه در این راه اکثریت قاطع مسئولان محترم در وزارت بهداشت، دولت و مجلس هم عقیده و همراه هستند، لیکن تسریع در امور تغییر وضعیتها مورد انتظار عاجل است.
۴. اجرای کامل و بدون قید و شرط و بدون تفسیرهای شخصی و سلیقه ای تمامی بندهای قانون ارتقاء راندمان برای تمامی پرستاران شامل دانشگاهی، تامین اجتماعی، بخش خصوصی ؛ نیروهای مسلح و…
به ویژه حل مشکل و موضوع استفاده پرستاران عزیز از مزایای سخت و زیان آور شناخته شدن شغل پرستاری و باز نشستگی قبل از موعد که مدتی است به دلیل برخی اعمال نفوذ های مسئولین قبلی تامین اجتماعی، مشکلات جدی برای پرستاران محترم تامین اجتماعی به وجود آمده است. و الان توسط این سازمان هم در دست پیگیری است.
۵. اجرای قوانین و بخشنامه های صادره از دولت و سازمان برنامه و بودجه همچون افزایش حقوق ناشی از فصل دهم قانون خدمات کشوری و فوق العاده ویژه برای تمامی پرستاران بخش های غیر دولتی و نیروهای شرکتی بخش دولتی، تامین اجتماعی، خصوصی و نیروهای مسلح و برای تمامی پرستاران شامل رسمی، قراردادی، شرکتی و…
۶- تکمیل زنجیره ارائه خدمات و گسترش خدمات پرستاری به خارج از محیط های بیمارستانی در بخش های پیشگیری، نوتوانی و بازتوانی، مراقبت در منزل و در یک کلام گسترش خدمات پرستاری جامعه نگر و پوشش بیمه ای خدمات مذکور که خدمات سلامت و مراقبتهای پرستاری برای ملت عزیز؛ در دسترس تر؛ ارزان تر؛ کیفی تر؛ ایمن تر و پاسخگوتر از وضع فعلی باشد.
۷- استفاده از ظرفیت و توانمندی های پرستاران و پیراپزشکان در سطوح کلان مدیریتی و سیاستگذاری ستادی سلامت و سطوح تصمیم گیری در وزارتخانه ها و نهادهای مربوط مانند وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی؛ دانشگاههای علوم پزشکی و وزارت کار، رفاه و تامین اجتماعی و… از ستاد تا صف، به شکلی که یکجانبه گرایی؛ استاد سالاری و فوق تخصص مداری ؛ تعارض منافع و… متوجه مسئولان ارشد و نیز جایگاهها و پستهای مدیریتی سیستم سلامت نشود و عدالت در سلامت، اندکی معنا یابد و محقق شود.
۸. توجه ویژه و بسیار زیاد به خانواده های معظم شهدای سلامت دوره کرونا که حالا بیشتر آن عزیزان، بلا تکلیف و گله مندند و نیز رسیدگی عاجل به لطمه دیدگان جدی از کرونا که با عوارض آن دست و پنجه نرم می کنند و گذراندن سریع مصوبه حمایت های شبه ایثارگری از پرستاران و سایر مدافعین سلامت در ستاد ملی کرونا که دو سال از عمر خودرا در بد ترین شرایط در بخش های ویژه کرونائی و سانتر های کرونا گذراندند و به مفهوم واقعی ایثار گر سلامت محسوب می شوند و نیز اعطای سریع مزایا و فوق العاده سختی کارهای کرونائی مشابه سایر کشور ها و از همه مهم تر، اعطای یک ماه مرخصی الزامی به ازای هر سال خدمت در دوره کرونا و فراهم سازی امکان مسافرت الزامی تفریحی به همراه عزیزان و خانواده های کسانی که هرآن ممکنست به علت حجم لطمه های ناشی از مراقبت از بیماران بد حال و فوت شدگان، گرفتار عوارض «جبران ناپذیری شوند».
پس کلیه پرستاران و مدافعین سلامت وبویژه نمایندگان قانونی این جامعه بزرگ در هیات مدیرهها و شورای عالی نظام پرستاری، با توجه به مسائل و مشکلات فوق الذکر، منتظر رفع موانع خدمتی خود بوده و از سویی نیز شایسته است همگان بطور منسجم و با پرهیز از برخی حواشی، مجموعه قضایا را با کمک هم، از مسیر ها و مجاری قانونی حل و فصل نماییم.
از خداوند متعال سلامت و توفیقات مضاعف تمامی دلسوزان نظام جمهوری اسلامی و کشور عزیز و محبوبمان را خواستاریم.
اعضای شورای عالی- روسای هیات مدیره های سراسر کشور
آبان ماه ۱۴۰۰

منبع: