وزیر بهداشت: ایران علاقمند به آموزش دانشجویان خارجی بخصوص کشورهای منطقه است

به گزارش طب اصیل وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با اشاره به اینکه روند پذیرش دانشجویان بین المللی بخصوص در ۵ سال گذشته صعودی و ۶ برابر افزایش پیدا کرده است، اظهار داشت: ایران علاقه مند است، رسالت خویش را در حوزه آموزش دانشجویان خارجی بخصوص کشورهای منطقه و دوست انجام و این همکاری ها را ادامه دهد.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا از وبدا، بهرام عین اللهی در دیدار با بسام ابراهیم بشیر، وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی جمهوری عربی سوریه اضافه کرد: نقش سوریه و ایران بعنوان اعضای برجسته محور مقاومت، ایجاب می کند، همچون گذشته، همکاریهای مشترک و نزدیک دو کشور ادامه پیدا کرده و تقویت شود.
وی اضافه کرد: یکی از بهترین همکاریهای مشترک ایران و سوریه در حوزه علمی است. در حوزه سلامت و آموزش پزشکی که از وظایف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است، آمادگی کامل همکاری با سوریه را داریم. وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جمهوری اسلامی ایران پس از انقلاب، یکی از کم نظیرترین وزارت خانه ها در سطح دنیا است و این تشکیلات توانسته در نهادهای آموزش پزشکی جهان، بعنوان یک الگو مطرح و خیلی از نیازهای ایران را تأمین کند.
وزیر بهداشت تصریح کرد: با فعالیت وزارت بهداشت توانسته ایم همه بیماران را در کشور درمان کرده و باوجود تحریم های ناجوانمردانه ضد ایران خوشبختانه خدمات درمانی مناسبی به بیماران در کشور عرضه می شود.
عین اللهی اظهار داشت: در ایران حدود ۲۰ هزار عضو هیات علمی در سطح دانشگاه های علوم پزشکی فعالیت داشته و ۲۲۰ هزار دانشجو هم در رشته های مختلف علوم پزشکی درحال تحصیل هستند که این دانشجویان در رشته های علوم پایه و بالینی در تمامی سطوح تا فلوشیپ تربیت می شوند. هم اکنون در کشور ۳۰۰ رشته و ۹۰۰ مرکز تحقیقاتی در حوزه سلامت و پزشکی با دانشمندان پرارزش ایرانی فعال می باشند.
وی خاطرنشان کرد: ایران همکاریهای خیلی خوب و نزدیکی با سازمان بین المللی WFME دارد و در استانداردسازی آموزش پزشکی در دنیا با این سازمان همکاری داریم و ایران از جانب این سازمان بعنوان یکی از مراکز بسیار معتبر در سطح جهان شناخته می شود و ما در اعتباربخشی این سازمان، نقش بسیار مهمی را داریم.
وزیر بهداشت خاطرنشان کرد: ایران هم همانند دیگر کشورها گرفتار کرونا شد اما با تلاش دانشمندان و نیروهای بهداشتی و درمانی و وجود تجهیزات و زیرساخت ها، توانستیم به تمامی بیماران کووید۱۹ خدمات درمانی عرضه نماییم و باوجود تحریم های ناجوانمردانه این خدمات به خوبی به بیماران ارئه شد.
عین اللهی افزود: در ایران حدود یک هزار بیمارستان با ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی وجود دارد که بخش عمده ای از آنها در عرضه خدمات به بیماران کووید۱۹ مورد استفاده قرار گرفتند. در بخش واکسیناسیون هم تا کنون حدود ۹۷ میلیون دُز واکسن در کشور تزریق شده و حدود ۸۳ درصد از جمعیت هدف دُز اول و ۶۰ درصد هم دُز دوم واکسن را دریافت کرده اند.
وزیر بهداشت اظهار داشت: تعداد زیادی از دانشجویان سوری هم اکنون میهمان ایران هستند و ۶۰ درصد از آنها بورسیه و سایرین، شهریه پرداز هستند. این دانشجویان در دو دانشگاه بزرگ، معتبر و بین المللی علوم پزشکی یعنی تهران و ایران تحصیل می کنند و این دانشگاه ها آمادگی گسترش همکاریهای علمی با سوریه را دارند.
عین اللهی تصریح کرد: یکی از نمودهای همکاریهای مشترک ایران و سوریه، راه اندازی نخستین بخش پیوند سلول های بنیادی در دمشق بوده و آموزش نیروی انسانی این بخش هم انجام شده است. امروزه خیلی از بیماری ها با استفاده از روش سلول های بنیادی که متد جدیدی در دنیا است، درمان می شود و ایران هم یکی از کشورهای پیشتاز در این حوزه بوده و امید است که بزودی شاهد فعال شدن این بخش مهم در دمشق باشیم.
وی همینطور در حاشیه این دیدار اظهار داشت: همکاریهای بین ایران و سوریه سابقه تاریخی دارد و الان دانشجویان بسیاری در دانشگاه های علوم پزشکی تحصیل می کنند. آمادگی داریم که دانشجویان علاقه مند سوری به ایران بیایند و در اغلب رشته ها میزبان آنها باشیم. هم اکنون حدود ۶۰ دانشجوی سوری، بورسیه ایران هستند اما برای دانشجویان غیر بورسیه ای و شهریه پرداز سوری، محدودیتی نداریم البته ما هم می توانیم متقابلا برخی از دانشجویان سوریه را بورسیه نماییم.
امضای بیشتر از ۱۶ سند همکاری بین دانشگاه های ایران و سوریه
محمد حسین نیکنام، مدیر کل همکاریهای بین الملل وزارت بهداشت هم در دیدار وزرای بهداشت و آموزش عالی سوریه اظهار داشت: دشمنان همواره کوشیده اند که کشور سوریه به علت نقش مهمی که در محور مقاومت ایفا می کند را از ایستادن در کنار ایران بر حذر دارند تا جبهه مقاومت را تضعیف کنند.
وی اضافه کرد: باوجود خواست دشمنان، همکاریهای بین ایران و سوریه همواره قوی بوده و رو به ارتقا پیش می رود. سابقه نشان داده است که بیشتر از ۱۶ سند همکاری بین دانشگاه های ایران و سوریه امضا شده و تبادل استاد و دانشجو همواره فعال بوده است. برنامه های آموزش زبان فارسی در دمشق، لاذقیه و حلب در حال انجام می باشد.
نیکنام تصریح کرد: امضای تفاهمنامه همکاری در زمینه آموزش عالی و تحقیقات علمی بین سوریه و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی ایران در تیرماه سال ۱۳۹۷ انجام شده و امروز این تفاهمنامه تمدید و باردیگر امضا می شود. مشارکت در بازسازی حوزه دارو و تجهیزات پزشکی سوریه برنامه هایی در دست اقدام بوده و مشارکت در بازسازی در حوزه درمان، از همکاریهای مشترک دو کشور است.

ایران در دشوارترین شرایط در کنار جمهوری عربی سوریه ایستاده است
وزیر آموزش عالی و تحقیقات علمی سوریه هم در این دیدار ضمن اشاره به این که ایران و سوریه روابط بسیار نزدیکی با یکدیگر دارند، اظهار داشت: دولت و ملت سوریه از مقام معظم رهبری، دولت و ملت ایران تشکر می کنند که از ۱۰ سال پیش تا کنون و در دشوارترین شرایط در کنار جمهوری عربی سوریه ایستاده است.
بسام ابراهیم بشیر عنوان کرد: جنگ در سوریه نتایج بسیار بدی همچون ویرانگری، جان باختن و مجروحیت تعداد قابل توجهی از مردم داشت و به بخش های اقتصادی، صنعتی، آموزشی و بهداشتی، خسارت های زیادی وارد کرد و منجر به تحمیل تحریم ها و محاصره اقتصادی سوریه شد.
وی اضافه کرد: ایستادگی کشورهای دوست بخصوص جمهوری اسلامی ایران در کنار سوریه در محافل بین المللی در سطح سیاسی و اقتصادی و حتی بخش های آموزشی و بهداشتی سبب شد که باوجود ادامه جنگ، زندگی در سوریه ادامه پیدا کند.
وزیر آموزش عالی سوریه ضمن اشاره به بازدیدهای خود از دانشگاه ها و دیدار با وزیر علوم، تحقیقات و فناوری جمهوری اسلامی ایران، افزود: برنامه های همکاریهای علمی با وزارت علوم به امضا رسید و حضور ما در وزارت بهداشت هم در جهت فعال کردن همکاری علمی، بهداشتی و درمانی است و همکاری وزارت بهداشت و وزارت آموزش عالی سوریه در سال های گذشته هم وجود داشته که امروز یکبار دیگر تمدید و البته بخش ها و بندهای جدیدی به آن اضافه می شود.
ابراهیم بشیر اظهار داشت: همکاریهای مشترک ایران و سوریه، محدود به مبادله بورس های دانشجویی و پیگیری امور دانشجویان سوری در ایران نمی گردد بلکه بر گسترش مراکز و پروژه های علمی مشترک بین دو کشور تاکید داریم و همینطور به مبادله اساتید، برگزاری کنفرانس ها و سیمنارهای مشترک و انجام پژوهش های علمی و تحقیقاتی، توجه داریم.
وی افزود: از دانشگاه علوم پزشکی بعنوان یکی از معتبرترین دانشگاه های ایران بازدید کردیم و تفاهمنامه ای بین روسای این دانشگاه و دانشگاه دمشق به امضا رسید. همینطور از دانشگاه امیرکبیر بعنوان یک دانشگاه برجسته صنعتی و مهندسی بازدید کردیم و این دانشگاه هم موافقت نامه هایی با دانشگاه های سوریه دارد. درخواست ما تقویت همکاریهای در حوزه پارک های علم و فناوری است.
وزیر آموزش عالی سوریه تصریح کرد: سبب افتخار و مباهات است که جمهوری اسلامی ایران در حوزه های علمی و فنی پیشرفت های بسیار خوبی داشته و این پیشرفت ها با تاکید بر توان داخلی این کشور بوده است. در حوزه های مختلف علمی و پزشکی بخصوص سرطان و غدد و روش های درمانی، ایران پیشرفت های قابل توجهی داشته است. علاقه مندیم که همکاریهای دانشگاه های سوریه و ایران تقویت و این فرصت برای دانشجویان سوری فراهم گردد که به ایران سفر کرده و در دوره های تخصصی حضور پیدا کنند.
وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران تخصص زیادی در زمینه های فناوری های پزشکی و سلول های بنیادی داشته است. ازاین رو کشور و دانشگاه های سوریه احتیاج به این تخصص ها دارند و تجربیات ارزشمند اساتید ایرانی می تواند به سوریه کمک زیادی کند. همینطور آمادگی داریم تا برای برگزاری آموزش های کوتاه مدت برای اساتید و پزشکان سوری و فعالیتهای علمی و پژوهشی مشترک بین ایران روسیه، یادداشت تفاهم همکاری امضا نماییم.
ابراهیم بشیر همینطور در حاشیه این دیدار اظهار داشت: روابط بین ایران و سوریه برادرانه و مستحکم است. دانشگاه های ایران در حوزه پزشکی، برجسته و معتبر هستند و وجود تعداد زیادی دانشگاه علوم پزشکی، یک هزار بیمارستان و ۹۰۰ مرکز تحقیقاتی حوزه سلامت در ایران، نشان دهنده اراده و پیشرفت جمهوری اسلامی ایران است.
وزیر آموزش عالی سوریه در انتها هم تصریح کرد: ایران در زمینه ساخت تجهیزات پزشکی، یکی از کشورهای برجسته است و برای وارد کردن این تجهیزات در مراکز بهداشتی و دانشگاه های پزشکی سوریه، اقدام شده و بعضی از پیشرفت های ایران در این عرصه ها بخصوص پزشکش و مهندسی را از نزدیک در پارک های علم و فناوری مشاهده کرده ام. ایران گام بسیار بلندی در زمینه های علمی، تحقیقاتی و پزشکی برداشته است و برای ایران پیشرفت و کامیابی بیشتر را خواستاریم.

۱۳۵۲
منبع: