وضعیت رعایت پروتکل های بهداشتی در هفته ۹۱ پاندمی کرونا در کشور؛ استفاده ۴۸ درصدی از ماسک در کشور

میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استانهای کشور طی یک هفته گذشته، ۴۸.۳۶ درصد بوده است، میانگین رعایت فاصله گذاری اجتماعی و سایر پروتکلهای بهداشتی هم ۴۷.۴۳ درصد بوده است؛ آمارهایی نگران کننده که بطور قطع برای جلوگیری از شیوع مجدد کرونا، مناسب نمی باشد و می تواند منجر به شدت یافتن بیماری شود.

به گزارش طب اصیل به نقل از ایسنا، طبق آخرین نقشه رنگ بندی کشور، حالا ۲۶ شهرستان در وضعیت قرمز، ۸۷ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهرستان در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. البته باوجود کاهش شهرستان های قرمز نسبت به هفته های گذشته، شرایط رعایت پروتکلهای بهداشتی چندان خوب نیست و میانگین رعایت شیوه نامه های بهداشتی در کشور تا ۲۶ آبان ماه، ۴۷.۴۳ درصد است؛ آماری که بطور قطع برای جلوگیری از شیوع مجدد کرونا در پهنه کشور، مناسب نمی باشد و می تواند منجر به شدت یافتن بیماری شود.

بر اساس اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در کشور در هفته منتهی به ۲۶ آبان ماه، ۴۷.۴۳ درصد است.

روند رعایت پروتکلهای بهداشتی را از ۱۹ تا ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰ می توانید در نمودار زیر مشاهده کنید:

کمترین و بیشترین میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی
همچنین وضعیت رعایت پروتکلهای بهداشتی به تفکیک استانهای کشور از تاریخ ۱۹ تا ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰ در نقشه زیر قابل مشاهده می باشد و همانطور که می بینید بالاترین میزان رعایت پروتکل ها در استان همدان و آذربایجان غربی و خراسان شمالی با میزان رعایت ۵۰ تا ۶۱ درصدی بوده است. پایین ترین میزان رعایت پروتکل ها در ۱۰ استان کشور و بین ۴۱ تا ۴۳ درصدی بوده است.

در عین حال بنا بر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، میانگین رعایت پروتکلهای بهداشتی در اماکن عمومی استانهای کشور از ۱۹ تا ۲۶ آبان ماه ۴۷.۴۳ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت پروتکلهای بهداشتی در اماکن عمومی را با ۶۱.۴۳ درصد در آذربایجان غربی و پایین ترین میزان آنرا با ۴۰.۶۵ درصد در بوشهر مشاهده می نماییم.

میانگین میزان رعایت بهداشت فردی مناسب در اماکن عمومی استانهای کشور در بازه زمانی ۱۹ تا ۲۶ آبان ماه، ۵۲.۴۲ درصد بوده است. در این شاخص هم بیشترین میزان رعایت در ارتباط با استان خراسان شمالی با ۸۱.۳۷ درصد رعایت است و پایین ترین میزان رعایت هم در ارتباط با استان بوشهر با ۴۲.۵۱ درصد است.

همچنین میانگین رعایت تهویه مناسب در اماکن عمومی استانهای کشور از ۱۹ تا ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰، ۵۰.۶۶ درصد بوده است. در عین حال بیشترین میزان رعایت در این شاخص در ارتباط با استان خراسان شمالی با ۸۰.۷۵ درصد بوده و پایین ترین میزان رعایت هم در ارتباط با استان هرمزگان با ۴۲.۲۹ درصد رعایت بوده است.

میانگین استفاده از ماسک در اماکن عمومی استانهای کشور هم در هفته ای که گذشت، ۴۸.۳۶ درصد بوده است که بیشترین میزان استفاده از ماسک در اماکن عمومی با ۸۰.۷۰ درصد در ارتباط با استان هرمزگان و پایین ترین میزان استفاده از ماسک در ارتباط با استان کرمان ۴۱.۶۶ درصد است.

میانگین درصد رعایت پروتکل فاصله گذاری در اماکن عمومی استانهای کشور از ۱۹ تا ۲۶ آبان ماه، ۴۷.۴۳ درصد بوده است که استان خراسان شمالی با ۷۱.۹۳ درصد بیشترین میزان رعایت و بوشهر با ۴۰.۶۵ درصد پایین ترین میزان رعایت را داشته اند.

در عین حال طبق اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، بر مبنای اقدامات ناشی از تشدید بازرسی ها از تاریخ ۱۹ تا ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰، از تعداد ۳۵۷۷۸۰۷ مراکز تهیه، توزیع و عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی تحت پوشش، بالغ بر ۲۳۳۸۲۸ مورد بازرسی انجام شده است.

همچنین طی این مدت تعداد ۳۳۶۱۳ مرکز از مراکز تهیه، توزیع، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و واحدهای کارگاهی اخطار گرفته و به مراجع قضایی معرفی شده اند و ۱۱۳۰ مورد از این مراکز هم پلمب شده اند.

باید توجه کرد که به ترتیب سوپرمارکت ها و خواروبارفروشی ها، نانوایی ها و رستوران ها رتبه های اول تا سوم دریافت اخطار و معرفی به مراجع قضایی را در بین اماکن عمومی از تاریخ ۱۹ تا ۲۶ آبان ماه به خود اختصاص داده اند و پس از آن فروشگاه های زنجیره ای، بانک ها، مطب ها، ادارات و سازمان ها، اماکن متبرکه، تالارهای پذیرایی، مراکز ورزشی، پیشخوان و پلیس +۱۰، آرامستان ها، داروخانه ها، پاساژها و پایانه های مسافربری درون شهری قرار دارند.

در حوزه صنایع هم به ترتیب کارگاه ها و صنایع کوچک، کشاورزی، دامپروری و معادن، صنایع تولید، نفت، گاز و انرژی و سایر، صنایع ساخت و ساز و مراکز شماره گذاری و معاینه فنی بیشترین اخطار و معرفی به مراجع قضایی را طی مدت ۱۹ تا ۲۶ آبان ماه ۱۴۰۰ دریافت کرده اند.

منبع: