ویروسی بسیار مسری تر از امیکرون

طب اصیل: خراسان رضوی هم اکنون ویروسی بسیار مسری تر از اُمیکرون در مدارس ایالات متحده درحال گسترش است.
به نقل از بیزینس نیوز، دکتر رجینالد واشنگتن، مدیر ارشد پزشکی در بیمارستان کودکان ایالات متحده اظهار داشت: هم اکنون ویروس سنسیتیال تنفسی (RSV) بر سویه اُمیکرون در دنور و اطراف آن غالب است.
وی اظهار نمود: این ویروس بسیار مسری است و در سیستم مدرسه همین طور در سرتاسر مهدکودک ها و خانه ها بسیار شایع است.
ویروس سنسیشیال تنفسی موجب ایجاد عفونت در ریه ها و مجاری تنفسی فرد می شود. این ویروس می تواند موجب بیماری شدید در بعضی از افراد ازجمله نوزادان، نوزادان نارس، افراد مسن و افرادی شود که از شرایط پزشکی زمینه ای رنج می برند.
این ویروس علائمی مشابه علایم کووید مانند آبریزش بینی، سرفه خشک، گلودرد و سردرد دارد. موارد شدید ممکنست موجب مشکل در تنفس، تنفس سریع، ذات الریه یا برونشیت شود.
مبتلاشدن به کووید در کودکان ممکنست منجر به علایم خفیف شود و مبتلاشدن به ویروس سنسیتیال تنفسی می تواند بطور قابل توجهی ایمنی کودکان را کاهش و خطر مبتلاشدن به سویه اُمیکرون ویروس کرونا را افزایش دهد.
طبق گفته کلینیک مایو، فرد می تواند هم زمان به ویروس سنسیتیال تنفسی و کووید مبتلا شود که ممکنست منجر به علایم بدتر شود.
ویروس سنسیتیال تنفسی سالانه سبب مرگ ومیر ۱۰۰ تا ۵۰۰ کودک زیر ۵ سال می شود.
داده های مرکز کنترل و پیش گیری از بیماریها نشان میدهد که در بین بزرگسالان بالای ۶۵ سال، سالانه حداقل ۱۴ هزار نفر بر اثر ویروس سنسیتیال تنفسی جان خودرا از دست می دهند.
با وجود افزایش تعداد موارد مبتلاشدن به ویروس سنسیتیال تنفسی، مقامات بهداشتی همچنان از والدین می خواهند که در صورت منفی بودن آزمایش کووید-۱۹ فرزندشان و وجود علایم مشابهی با این ویروس مراقب باشند.
خیلی از پزشکان و پژوهشگران در اواخر ماه گذشته گفتند که هنوز شواهدی در خصوص خطرناک تر بودن سویه اُمیکرون برای کودکان نسبت به سایر سویه های کووید-۱۹ مشاهده نکرده اند با این وجود، تعداد عفونت های کودکان بطور پیوسته بالا رفته است.

منبع: