دوم بهمن ماه با آخرین اخبار کرونا در استان ها

متولیان حوزه بهداشت و سلامت بر انجام واکسیناسیون کامل بخصوص تزریق دُز سوم واکسن به منظور پیشگیری از غالب شدن سویه جدید « اومیکرون » تاکید دارند و معتقدند با عنایت به خطر شیوع آن هر اندازه میزان پوشش واکسیناسیون بیشتر باشد، مقاومت افراد در مقابل مبتلا شدن و مرگ و میر افزایش می یابد.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا، سویه جدید کرونا معروف به اومیکرون با سرعتی بالا در جهان درحال گسترش است که بی توجهی به راهکارهای پیشگیرانه برای قطع زنجیره انتقال، همچون استفاده از ماسک و پرهیز از دورهمی ها می تواند در انتشار هر چه بیشر این ویروس اثرگذار باشد.
آمارهای چند روز گذشته از افزایش تعداد مراجعان با علایم مشکوک کرونا به مراکز درمانی و نتایج نمونه گیری های تشخیصی هم از روند صعودی موارد مبتلا شدن به کرونا حکایت می کند، ازاین رو متولیان حوزه سلامت بر افزایش میزان پوشش واکسیناسیون تاکید دارند.
سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مورد روند گردش اومیکرون در کشور خاطرنشان کرد: ارزیابی دقیق میزان گردش اومیکرون در کشور دشوار است.
در توئیت محمد هاشمی آمده است: ارزیابی دقیق میزان گردش اومیکرون در کشور دشوار است؛ برخی صاحب نظران این میزان را حدود ۳۰ درصد بر می شمارند و احتمال این که به زودی به ۴۰ درصد هم برسد را دور از ذهن نمی دانند.
وی اضافه کرد: میزان واکسیناسیون دز سوم بعنوان راهکاری مطمئن در مقابل کرونا هنوز به سطح مطلوبی نرسیده است.
وضعیت کرونا در استانها
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اظهار داشت: یک بیمار مبتلا به کرونا طی شبانه روز گذشته در استان جان باخت و شمار جانباختگان به ۲ هزار و ۶۸۷ نفر است.
دکتر مریم کوشکی اعلام نمود: ۶۱ ابتلای جدید به کرونا هم طی شبانه روز گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۹۶۴نفر رسید.
اکنون تمامی شهرهای استان لرستان در وضعیت آبی انتشار کرونا قرار دارند.
رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم با بیان این که آمار بستری های کرونا در مراکز درمانی استان حالا به ۹۰ نفر رسیده، اظهار داشت: از این تعداد ۳۵ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند و حال هشت نفر آنها وخیم است.
مهدی محمدی ضمن اشاره به این که در شبانه روز گذشته براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان فوتی نداشتیم، اضافه کرد: مجموع جان باختگان از آغاز انتشار کرونا تابحال همان ۲ هزار و ۹۳۷ نفر است.
سخنگوی شورای سلامت کیش اظهار داشت: روند شناسایی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در این جزیره در چند روز گذشته به نسبت هفته های قبل روند افزایشی دارد.
محمدرضا رضا نیا با اشاره به اینکه هرچند شیب افزایشی تعداد بیماران ملایم است اما هشداری در مورد خطر شیوع این ویروس بشمار می رود عنوان کرد: الان در کشور سویه اومیکرون درحال تبدیل به سویه غالب است که عمده بیماران شناسایی شده در کیش هم از این سویه هستند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی چهارمحال و بختیاری هم در خبری اظهار داشت: به جهت شیوع سویه اومیکرون آمار تعداد بیماران سرپایی این استان طی روزهای اخیر چهار برابر شده است.
سید راشد جزایری اضافه کرد: آمار روزانه هشت بیمار سرپایی در استان به روزانه حدود ۳۰ تا ۳۵ بیمار افزایش کرده است که نشان داده است سویه اومیکرون در استان درحال تبدیل گشته به سویه غالب است.
وی افزود: هنوز در مورد تعداد بیماران بستری و مرگ و میرهای ناشی از کرونا تغییری در آمارهای استان رخ نداده و روند ثابتی دارد.
در خبری دیگر به نقل از سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، تعداد بیماران سرپایی دارای علایم کرونا و سرماخوردگی در این استان رو به افزایش و اُمیکرون سویه غالب همه گیری کووید-۱۹ است.
پژمان عقدک با اشاره به اینکه تعداد افرادی که به علت علایم کووید-۱۹ و سرماخوردگی به پزشکان رجوع می کنند بیشتر شده است، عنوان کرد: در ۲ هفته اخیر تعداد موارد ابتلای قطعی و مثبت به کرونا در استان حدودا ۲ برابر شده است.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج هم عنوان نمود که این استان در یک قدمی شیوع گسترده پیک ششم کرونا قرار دارد.
محمد مهدی بانشی عنوان کرد: در صورت رعایت نکردن پروتکلهای بهداشتی به زودی درگیر این مورد خواهیم شد.
در خبری از اردبیل هم آمده است که پایین ترین آمار شاخص فوت، ابتلای جدید و مجموع بستری مبتلایان کرونا در ادامه روند کاهشی شیوع طی سالجاری در استان اردبیل به ثبت رسید.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان اردبیل اعلام نمود: در ادامه روند پایدار شیوع کووید.۱۹ در استان اردبیل، ۱۳ بیمار جدید طی شبانه روز گذشته در مراکز درمانی این استان بستری شده و تحت مداوا قرار گرفتند.
دکتر علی محمدیان اضافه کرد: این میزان بستری روزانه مبتلایان کرونا پایین ترین آمار ثبت شده امسال بوده و ۱۷۶ نفر کمتر از بالاترین رکورد ثبت شده در استان اردبیل است.
استان زنجان هم روز گذشته را بدون فوتی و بستری کرونایی سپری نمود، این مطلب را مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان اعلام نمود و اظهار داشت: در زمان حاضر ۵۱ بیمار مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستان های این استان بستری هستند.
دکتر مصطفی محمدی افزود: الان شمار مبتلایان سرپایی و بستری در استان روند نزولی دارد، اما با عنایت به شیوع سویه جدید” اُمیکرون” شهروندان زنجانی باید همچنان پروتکلهای بهداشتی را تا کنترل بیماری مورد توجه قرار دهند.
در لرستان هم با فوت یک بیمار مبتلا به کرونا شمار جانباختگان استان به ۲ هزار و ۶۸۷ نفر رسید.
مریم کوشکی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی لرستان اعلام نمود: ۶۱ ابتلای جدید به کرونا هم طی شبانه روز گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۱۹۷ هزار و ۹۶۴نفر رسید. همینطور ۹۳ بیمار مبتلا و مشکوک به کرونا در بیمارستان ها و مراکز درمانی این استان بستری هستند.
اکنون تمامی شهرهای استان لرستان در وضعیت آبی انتشار کرونا قرار دارند.

واکسیناسیون و لزوم تزریق دز سوم
تلفات کرونا در هفته های اخیر و بعد از عبور کشور از خیز پنجم کرونا روندی نزولی داشته که بی گمان افزایش واردات واکسن و واکسیناسیون حداکثری جامعه در این راستا بسیار اثر گذار بوده است.
بنا بر اعلام وزارت بهداشت، تا کنون ۶۰ میلیون و ۴۶۵ هزار و ۴۵۲ نفر دُز اول، ۵۳ میلیون و ۵۱۷ هزار و ۵۷۳ نفر دُز دوم و ۱۴ میلیون و ۲۶۹ هزار و ۷۹۹ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۲۸ میلیون و ۲۵۲ هزار و ۸۲۴ دُز رسیده است.

در شبانه روز گذشته هم ۳۲۹ هزار و ۷۵۹ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، میزان واکسیناسیون نوبت اول کرونا در استان را ۹۰ درصد اعلام نمود و اظهار داشت: ۷۸/۶ درصد هم تابحال دُز دوم واکسن خویش را دریافت کرده اند.
دکتر «محمودرضا مرادی» اضافه کرد: ۲۴/۳ درصد جامعه هدف بالای ۱۸ سال یعنی حدود ۳۵۳ هزار نفر هم دوز سوم واکسن را دریافت کرده اند و در مجموع تابحال حدود سه میلیون و ۱۰۰ هزار دُز واکسن در استان کرمانشاه تزریق شده است.
براساس رنگ بندی جدید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی شهرستان های اسلام آبادغرب و گیلانغرب از ۱۴ دیماه در وضعیت زرد و شهرستان های کرمانشاه، قصرشیرین، دالاهو، روانسر، صحنه، ثلاث باباجانی، هرسین، سنقروکلیایی، پاوه، جوانرود، سرپل ذهاب و کنگاور هم در وضعیت آبی کرونایی قرار گرفت.
رئیس کارگروه اطلاع رسانی ستاد دانشگاهی مقابله با کرونا در آذربایجان غربی هم اظهار داشت: با وجود همراهی خیلی خوب مردم استان در جهت گسترش پوشش واکسیناسیون، هنوز بیشتر از ۲۷۰ هزار نفر در این استان واکسن تزریق نکرده اند که این تعداد شامل حدود ۹.۹ درصد جمعیت هدف واکسیناسیون در آذربایجان غربی شامل افراد بالای ۱۲ سال می شود.
علی افشانی اضافه کرد: تابحال بیشتر از ۹۰.۱ درصد مردم دز نخست و حدود ۷۹.۵ درصد مردم استان ۲ دُز واکسن کرونا را تزریق کرده اند.
وی بیان نمود: طبق آخرین آمار، تابحال نزدیک به ۴۶۴ هزار نفر معادل حدود ۱۷ درصد افراد حائز شرایط آذربایجان غربی هم دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان هم با اشاره به اینکه روند واکسیناسیون در این استان کُند پیش می رود اظهار داشت: عرضه خدمات به مردم منوط به تزریق واکسن شود.
فاطمه ترکمان اسدی در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا اضافه کرد: تزریق و همراه داشتن کارت واکسن برای ورود به اماکن عمومی، ورزشی و پاساژها، باشگاه ها و دیگر اماکن الزامی شود تا مردم بدانند در صورت تزریق نکردن واکسن نمی توانند از یکسری خدمات بهره مند شوند.
وی عنوان کرد: ۲ میلیون و ۷۶۳ هزار و ۲۶۶ دُز واکسن تا سی ام دیماه سال جاری در استان همدان تزریق شده است و هم اینک روزانه هفت هزار و ۹۱۶ دز واکسن در این استان تزریق می شود.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان همدان اظهار داشت: ۹۱.۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال نوبت اول، ۷۹.۱ درصد نوبت دوم و ۲۰ درصد دُز سوم را تزریق کردند که آمار تزریق واکسن دُز سوم مطلوب نبوده با این وجود از میانگین کشوری بالاتر هستیم.

گزارش کرونایی
خروج کرونا از لیست دغدغه اصلی مازندرانی ها
تغذیه و کرونا

کرونا در ایران؛ ۳۰ نفر دیگر قربانی کرونا شدند
روابط عمومی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمود: ۳۰ نفر دیگر طی ۲۴ گذشته بر اثر مبتلا شدن به کرونا فوت کردند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۲ هزار و ۲۰۲ نفر رسید.
به گزارش طب اصیل به نقل از خبرگزاری ایرنا از وزارت بهداشت، از دیروز(جمعه) تا امروز شنبه دوم بهمن ماه ۱۴۰۰ و بر مبنای معیارهای قطعی تشخیصی، سه هزار ۵۰۳ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۴۲۶ نفر از آنها بستری شدند.

مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۲۴۵ هزار و ۳۴۶ نفر رسید و تا کنون ۶ میلیون ۷۸ هزار و ۲۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.
محققان آفریقای جنوبی گونه ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی نمودند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می شود و دارای جهش های چندگانه است.
سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را بعنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر مبنای ترتیب الفبای یونانی، آنرا «اومیکرون» نام گذاری کرده است.
کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدید ترین نسخه جهش یافته این ویروس می باشد.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا را در ایران تایید نمود. نخستین مورد او میکرون ۲۴ نوامبر (سوم آذر ماه ۱۴۰۰) در آفریقای جنوبی شناسایی شد. سازمان جهانی بهداشت این گونه جدید را بعنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر مبنای ترتیب الفبای یونانی، آنرا «اومیکرون» نام گذاری کرده است. کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدید ترین نسخه جهش یافته این ویروس می باشد.
بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت موارد مبتلا شدن به اومیکرون در هر ۳۶ تا ۷۲ ساعت ۲ برابر می شود که این امر نشان داده است این سویه جدید از «مزیت رشد قابل توجهی» نسبت به نوع دلتا که حالا گونه غالب بوده، برخوردار می باشد.
سویه اومیکرون دارای ۵۰ جهش ژنتیکی است که ۳۷ جهش آن در پروتئین اسپایک است که برای چسبیدن و حمله به سلول استفاده می شود. این تعداد جهش غیرعادی است و می تواند توجیهی برای توسعه سریع این گونه باشد. این سویه، قادر به آلوده کردن افراد واکسینه شده و هم بهبودیافتگان است. در مقایسه با اومیکرون، گونه دلتا تنها دارای ۱۳ جهش ژنتیکی در پروتئین تاجدار خود است.

منبع: