گیلان در راه روزهای تلخ بستری های کرونایی به ۴۳۹ نفر رسید

به گزارش طب اصیل در ادامه روند صعودی انتشار کرونا در موج ششم آمار بستری های مبتلا به کرونا در بیمارستان های گیلان نسبت پایین ترین میزان خود چندماه اخیر با افزایش حدود ۳.۵ برابری امروز یکشنبه به ۴۳۹ نفر رسید که از بازگشت روزهای تلخ موج های قبل حکایت دارد.
به گزارش طب اصیل به نقل از ایرنا، سویه اومیکرون اواخر آذرماه وارد کشور ما شد، در این زمان به آرامی به استانهای مختلف کشور راه پیدا کرد حالا به قدرت انتشار یافته و هر روز افراد زیادی را مبتلا می کند. خواستگاه این ویروس آفریقای جنوبی عنوان شد و سازمان بهداشت جهانی از همان ابتدا سویه اومیکرون را بعنوان یک گونه نگران کننده معرفی نمود. اومیکرون حالا سویه غالب در همه کشورها همچون ایران و استان گیلان شده است.
اومیکرون بعد از ورود به ایران نیمه های ماه گذشته در گیلان مشاهده شد. کمتر از ۱۰ روز از رخ نمایی این ویروس از اواخر دیماه گذشته شمار بستری های مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان روند صعودی را شروع کرد و در این زمان آمار بسترها به بیشتر از ۳.۵ برابر رسید. بسترهای روزانه مبتلا به بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان های گیلان هم افزایشی است و طی ۲۴ ساعت گذشته با ۱۵۰ بستری به بیشترین میزان طی ماه های اخیر رسیده است.
با افزایش آمار روزانه مبتلایان به کرونا و روند صعودی بستری های مبتلا به این بیماری، تعداد بیماران بدحال در مراقبت های ویژه هم فزونی یافته و برپایه آخرین آمار امروز “یکشنبه” ۵۵ بیمار بدحال تحت مراقبت ویژه هستند.
در صورت علایم سرماخوردگی از دیگران دوری کنید
مدیرگروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان با تکیه بر پرهیز از حضور در مکان های شلوغ برای جلوگیری از مبتلا شدن و انتشار اومیکرون به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با عنایت به سرعت بالای انتشار اومیکرون، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از حضور در مکان های شلوغ و دورهمی ها می تواند مانع از شیوع سویه جدید کرونا در استان شود.
دکترحسن رخ شاد ضمن اشاره به روند تصاعدی مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ در این استان عنوان کرد: این روند کاملا در آمارهای روزانه مشاهده می شود، ازاین رو توجه جدی تر به سفارش های بهداشتی بسیار اهمیت دارد، حالا باید بیشتر از هر زمان دیگری به پروتکلهای بهداشتی عمل شود.
وی اضافه کرد: به علت سرعت انتشار اومیکرون ابتلای خانوادگی بیشتر مشاهده می شود ازاین رو پرهیز از دورهمی های خانوادگی و عدم حضور در مکان های تجمعی بیشتر از پیش مورد تاکید است.
مدیرگروه بیماری های مرکز بهداشت گیلان بیان داشت: واکسیناسیون کامل “دریافت هر سه دز واکسن” و رعایت پروتکلهای بهداشتی شامل استفاده از ماسک و رعایت فاصله فیزیکی در کنترل و جلوگیری از شیوع امیکرون بسیار اثرگذار است.
رخ شاد با اشاره به اینکه مبتلا شدن به اومیکرون علائمی شبیه سرماخوردگی دارد، اضافه کرد: افراد در صورت مشاهده سردرد، گلودرد و خستگی در خود از سایر افراد یا اعضای خانواده دوری کرده و خویش را قرنطینه کنند.
هم حالا پنج شهرستان لنگرود، لاهیجان، آستانه اشرفیه، ماسال و رودبار در رنگ بندی قرمز کرونایی قرار دارند و شهرستان های رشت، خمام، فومن، تالش، صومعه سرا، شفت، سیاهکل، رودسر، رضوانشهر، بندرانزلی، آستارا و املش نارنجی هستند.
گیلان دومین استان درگیر بیماری کووید ۱۹ است.