۲۰ بهمن ماه و آخرین خبرهای کرونائی استانها

آمارها نشانگر این است که هم اکنون توجه سویه اومیکرون کرونا به سبب انجام نشدن واکسیناسیون در رده سنی کودکان، در پیک ششم، گروه سنی اطفال را بیشتر از بزرگسالان درگیر کرده است.
سویه اومیکرون اواخر آذرماه در تهرانِ پایتخت مشاهده شد و پس از مدتی در استانهای مختلف کشور سرایت کرد. اما بعد از یک ماه از رخ نمایی اومیکرون، آمارهای مبتلایان به کرونا آرام آرام روند صعودی گرفت تا جایی که رنگ قرمز و نارنجی جایگزین نقشه سراسر آبی کشورمان شد.
بسیاری در اوایل اومیکرون را کم خطر می دانستند اما برمبنای آمار اعلام شده از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در خصوص این که ۲۰ درصد شمار بستری بیمارستان ها را کودکان می سازند می توان اظهار داشت که این سویه رویه درگیری خودرا نسبت به کودکان و افرادی که واکسن نزده اند معطوف کرده است.
تا چند روز پیش تعداد مبتلایان روزانه به کرونا در کشور حدود هزار نفر بود اما با ورود سویه اومیکرون به کشور حدودا هر روز هزار نفر به تعداد مبتلایان شناسایی شده افزوده شد و الان به بالای ۳۹ هزار نفر رسیده و همچنان رشد انفجاری دارد و تعداد مبتلایان رو به افزایش است.
ساده انگاری، عدم رعایت پروتکلهای بهداشتی و تکمیل نکردن واکسیناسیون یکی از عوامل شیوع سویه اومیکرون است که این مساله می تواند درسی باشد برای جامعه که تا کنترل همیشگی ویروس کرونا باید سفارش کارشناسان را برای حفظ سلامت رعایت و با آن بسادگی برخورد نکنند تا کرونا نتوان بسادگی جانی را بگیرد و خانواده ای را داغدار کند.
براساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، ۱۲۰ شهرستان در وضعیت قرمز، ۱۵۳ شهرستان در وضعیت نارنجی، ۱۶۷ شهرستان در وضعیت زرد و تنها هشت شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند.
پیش بینی می شود تا ۲ هفته دیگر به پیک ششم برسیم بدین سبب رعایت دستورالعمل های بهداشتی پیش گیری از مبتلاشدن و انتشار ویروس کرونا شامل استفاده از ماسک، رعایت فاصله فیزیکی، شست و شوی مرتب دست ها باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

آغاز واکسیناسیون کرونا در کودکان ۵ سال و بالاتر
کمال حیدری معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار داشت: دستورالعمل شروع واکسیناسیون کرونا در کودکان ۵ سال و بالاتر به دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی سراسر کشور ابلاغ گردیده و از امروز رسما واکسیناسیون این گروه سنی در کشور شروع می شود.
وی اضافه کرد: باتوجه به موافقت وزیر بهداشت و نیز تصویب ستاد ملی مقابله با کرونا، در مرحله اول واکسیناسیون گروه سنی بالاتر از ۹ سال شروع شد و از امروز نیز واکسیناسیون گروه سنی بالاتر از ۵ سال در کشور انجام می شود و انتظار داریم که والدین، نسبت به تزریق واکسن به فرزندان شان اقدام نمایند.

به گفته وی واکسن های مورد تایید برای گروه سنی بالاتر از ۵ سال در کشور، پاستوکووک و سینوفارم است و میزان تزریق و فاصله بین دو نوبت، مشابه گروههای سنی بالاتر و بالغین است.
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سفارش کرد: با تزریق دز سوم واکسن، در صورت مبتلاشدن به کرونا افراد عارضه کمتری خواهند داشت و علائم این بیماری در آنها تشدید نمی گردد.
وی گفت: تزریق دز سوم واکسن کرونا بسیار حیاتیست و همه افراد واجد شرایط باید نسبت به تکمیل روند واکسیناسیون خود اقدام نمایند، البته ممکنست افراد واکسینه شده نیز به امیکرون گرفتار شوند که علائم بیماری در آنها شدید نخواهد بود.

۲ رقمی شدن تعداد مرگ و میر کرونا در خراسان رضوی بعد از چهار ماه
دکتر محمد پهلوان رئیس کمیته رسانه و اطلاع رسانی قرارگاه مدیریت کرونا در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از ۲ رقمی شدن تعداد مرگ و میر کرونا در استان خراسان رضوی بعد از چهار ماه و افزایش تعداد بستری شدگان ناشی از ابتلای به کووید ۱۹ در این استان آگاهی داد.
وی اضافه کرد: طی چهار ماه گذشته حتی در بعضی از روزها میزان مرگهای ناشی از این بیماری صفر بوده است. خوشبختانه در موج ششم اوجگیری کرونا تا حالا فوتی ناشی از کووید ۱۹ در میان کودکان نداشته ایم اما مبتلاشدن در میان کودکان در این موج زیاد است و حدود ۲۰ درصد موارد را شامل می شود.
به گفته وی از پنجم بهمن ماه امسال وارد موج ششم کرونا شده ایم که اومیکرون سویه غالب این موج است. هم اکنون هزار و ۴۷ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستانهای خراسان رضوی بستری هستند که ۲۱۴ نفر از این تعداد در بخشهای مراقبتهای ویژه تحت مراقبت و بستری قرار دارند.
پهلوان تعداد بستری شدگان روزانه کرونا در خراسان رضوی طی روز گذشته را ۳۶۴ نفر عنوان نمود که ۲۶۶ نفر از این تعداد متعلق به دانشگاه علوم پزشکی مشهد است

تازه ترین اخبار از وضعیت شیوع اومیکرون در استانها
رنگ بندی جدید شهرستان های آذربایجان شرقی روز گذشته، اعلام گردید و برمبنای آن، شهرستان های مراغه، ملکان و هشترود در جنوب استان بار دیگر در وضعیت قرمز قرار گرفت.
۹ شهرستان استان در وضعیت قرمز گرفت که مراغه، هشترود و ملکان نیز در بین آنها قرار دارند و این مساله زنگ خطری در حوزه پیک ششم کووید ۱۹ در جنوب استان بشمار می رود.
از آذربایجان شرقی خبر رسیده که هم اکنون ۱۴۷ بیمار کرونائی مبتلا به اومیکرون در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها و مراکز درمانی آذربایجان شرقی بستری هستند.
افزایش سه برابری موارد شناسایی شده مبتلایان به اُمیکرون در آذربایجان شرقی طی روزهای اخیر شیوع این سویه از ویروس کرونا در سطح استان شدت بیشتری به خود گرفته است.
اکنون تعداد ۹ شهرستان شامل آذرشهر، مراغه، هشترود، ملکان، شبستر، اهر، سراب، هریس و جلفا در وضعیت قرمز کرونائی قرار گرفته اند و انتظار می رود با روند فعلی تعداد این شهرها روز به افزایش بگذارد.
امروز همین طور خبری از وضعیت کرونائی مردم اردبیل انتشار یافته که در ادامه روند صعودی شیوع ویروس کرونا اکنون ۲۰۸ نفر بیمار مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان اردبیل بستری بوده و درحال مداوا هستند.
طی شبانه روز گذشته ۵۶ فرد مبتلا به کرونا در مراکز درمانی استان پذیرش و بستری شدند. با جان باختن ۲ نفر دیگر از مبتلایان کرونا طی شبانه روز گذشته مجموع جان باختگان بیماری کووید.۱۹ در استان اردبیل طی ۲ سال قبل به رقم ۲ هزار و ۶۴۲ نفر رسید.
در همین حال در استان کهگیلویه و بویراحمد شمار قربانیان کرونا با فوت یک بیمار کرونائی به یک هزارو ۵۴ نفر رسید. اکنون ۱۰۵ بیمار در بیمارستان های معین کرونائی این استان بستری هستند که از این تعداد ۳۴ بیمار مبتلای قطعی و ۶ بیمار به سبب وخامت حالشان در بخش مراقبت های ویژه خدمات درمانی دریافت می کنند.
از مجموع یک هزارو ۷۳ نمونه دریافت شده از آزمایشگاه های سلولی مولکولی یاسوج و دهدشت، حدود ۵۶ درصد موارد بیش از ۶۰۰ نفر مثبت بوده است.
اما درباره آخرین وضعیت کرونائی در استان مرکزی گزارش شده که ۶۹۵ بیمار جدید کووید ۱۹ برمبنای آخرین یافته های آزمایشگاهی طی شبانه روز اخیر در استان مرکزی شناسایی شد.
که ۶۸ نفر از بیماران جدید شناسایی شده برای پیگیری امور تخصصی درمانی در بیمارستان ها بستری شدند. ۶۲۷ نفر از این افراد نیز خدمات درمانی سرپایی دریافت کرده و باید تا زمان منفی شدن جواب آزمایش و درمان نهایی در منزل قرنطینه باشند.
۳ مورد فوتی کرونا در این بازه زمانی گزارش شده و شمار فوت شدگان کووید ۱۹ در استان مرکزی تا حالا ۲ هزار و ۲۸ نفر رسیده است.
در کرمانشاه هم آمار روزانه شناسایی بیماران مبتلا به کرونا از مرز ۵۰۰ نفر گذشت که ۵۳۲ نفر شامل ۴۷ بیمار مثبت بستری و ۴۸۵ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل ۷۷ نفر بیشتر است.
آمار بستری های کرونا در مراکز درمانی استان نیز اکنون ۲۴۹ نفر است که این تعداد نسبت به روز قبل ۱۵ نفر بالا رفته و از این تعداد ۵۳ نفر در بخش مراقبت های ویژه بستری هستند که حال هفت نفر آنها وخیم است.
خبر دیگر این که در استان لرستان این که ۶۲۸ مبتلای جدید به کرونا طی شبانه روز گذشته در استان شناسایی شد و شمار مبتلایان به ۲۰۵ هزار و ۷۲۹ نفر رسید. در شبانه روز گذشته هیچ موردی از مرگ بر اثر کرونا در لرستان ثبت نشده و مجموع جانباختگان همچنان ۲ هزار و ۶۹۹ نفر است.
وضعیت کرونا حالا در خرم آباد قرمز، در شهرستان های بروجرد، سلسله و الیگودرز نارنجی است و بقیه شهرستان های لرستان در وضعیت زرد کرونائی قرار دارند.
همچنین سه بیمار بدحال کووید۱۹ طی ۲۴ ساعت گذشته در البرز جان باختند و ۸۳ بیمار دیگر در بیمارستان ها بستری شدند. حالا ۴۲۸ بیمار کووید۱۹ در بیمارستان های استان البرز تحت مراقبت پزشکی قرار دارند و با فوت سه بیمار کووید۱۹ در البرز شمار کل جانباختگان این بیماری به ۶ هزارو۵۲۲ نفر در این استان رسید.
از سویی دیگر شمار مبتلایان روزانه کرونا در استان ایلام در شبانه روز گذشته از مرز ۵۰۰ نفر گذشت و با ابتلای ۵۵۴ نفر مجموع مبتلایان استان به ۷۱ هزار و ۳۲۳ نفر افزوده شد.
فوتی ناشی از کرونا در شبانه روز گذشته ثبت نشده و مجموع فوت شدگان استان تا این لحظه یک هزار و ۱۸۲ نفر است. همین طور در شبانه روز گذشته ۴۰ بیمار جدید کرونائی در مراکز درمانی بستری شدند و مجموع بستری های استان به ۹۱ نفر افزوده شد.
اما درباره آخرین وضعیت کرونائی در استان فارس گزارش شده که سویه اومیکرون با افزایش موارد مبتلاشدن و بستری در بیمارستان ها به نقطه اوج نزدیک می شود.
با بررسی آمارهای بیماری کووید۱۹ در استان فارس، به افزایش موارد بستری بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان های استان طی روزهای گذشته و بستری ۲۶۸ بیمار جدید در بیمارستان های فارس طی ۲۴ ساعت گذشته را هشداری جدی برای اوج گیری کرونا در استان است.
همچنین در کرمانشاه در شبانه روز گذشته چهار نفر براثر ابتلای قطعی به کووید ۱۹ در استان فوت کردند و مجموع جان باختگان از شروع شیوع ویروس کرونا تا حالا به ۲ هزار و ۹۴۹ نفر رسیده است.
۵۹۰ نفر شامل ۴۷ بیمار مثبت بستری و ۵۴۳ بیمار سرپایی مبتلا به کرونا در شبانه روز گذشته در سطح استان شناسایی شدند که این تعداد نسبت به روز قبل ۵۸ نفر بیشتر است.
خبر دیگر این که مراجعه بیماران سوش جدید کرونا (اومیکرون) در بیمارستان گناوه در چند روز اخیر در مقایسه با ماه قبل بالا رفته است. در ماه گذشته مراجعه کننده کرونائی سرپایی به این بیمارستان صفر بود اما هم اینک به روزانه حدود ۴۰ تا ۵۰ نفر رسیده است.
در همدان هم با مرگ چهار بیمار دیگر در ۲۴ ساعت گذشته، آمار متوفیان کرونا در این استان از شروع شیوع این ویروس تا حالا به سه هزار و ۱۷۶ نفر رسید.
همین طور با شناسایی ۸۲۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته در استان همدان، مجموع بیماران بستری مثبت به ۳۱ هزار و ۵۳۵ و بیماران سرپایی مثبت به ۱۰۶ هزار و ۲۰۲ نفر رسید. تعداد مراجعان سرپایی به اورژانس بیمارستان های این استان با علایم تنفسی مشکوک به کرونا در ۲۴ ساعت گذشته یک هزار و ۵۰۰ مورد بود که از این تعداد ۸۲۵ بیمار جدید شناسایی شدند که ۷۶۶ نفر از آنها سرپایی مداوا و ۵۹ نفر بستری شدند.
از استان آذربایجان غربی گزارش شده که هر یک دقیقه، یک نفر در آذربایجان غربی کرونا می گیرد و طی ۲۴ ساعت گذشته، هزار و ۳۲۲ نفر در آذربایجان غربی به بیماری کووید ۱۹ مبتلا و ۱۰۹ نفر هم در مراکز درمانی بستری شدند و با اضافه شدن این تعداد، کل بستری شدگان سندرم حاد تنفسی در استان به ۴۱۶ نفر رسید که از شروع زمستان بی سابقه است.
فوت چهار نفر در آذربایجان غربی که سه نفر در ارومیه و یک نفر در مهاباد بر اثر مبتلاشدن به کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

تداوم واکسیناسیون عمومی در کشور

تا کنون ۶۱ میلیون و ۲۹۲ هزار و ۷۷۱ نفر دُز اول، ۵۴ میلیون و ۶۶۶ هزار و ۲۵۹ نفر دُز دوم و ۲۰ میلیون و ۵۱۶ هزار و ۴۷۸ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۳۶ میلیون و ۴۷۵ هزار و ۵۰۸ دُز رسید.
در شبانه روز گذشته ۳۹۴ هزار و ۸۶۴ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.
از خراسان رضوی خبر رسیده که سعید فردین فر مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماریهای دانشگاه علوم پزشکی مشهد از شروع واکسیناسیون کودکان پنج تا ۹ سال در مناطق زیر پوشش این دانشگاه با ۲ نوع واکسن سینوفارم و پاستوکووک آگاهی داد.
به گفته وی اکنون بیش از ۹۵ درصد جمعیت بالای ۱۲ سال در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد دُز اول واکسن کرونا، ۸۳ درصد دز دوم و ۲۷ درصد دز سوم را دریافت کرده اند.
وی افزود: طبق تحقیقات انجام شده افرادی که ۲ دُز واکسن کرونا را زده اند ۶۵ درصد و افرادی که سه نوبت را زده اند ۹۶ درصد در مقابل سویه جدید ایمنی دارند.
همچنین در خوزستان هم دکتر عرفان مردانی مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی اهواز از شروع واکسیناسیون کودکان پنج سال به بالا در خوزستان آگاهی داد.
کلیه مراکز تجمیعی در استان خوزستان آماده پذیرش و تزریق واکسن برای این گروه سنی هستند و والدین می توانند نسبت به این مساله اقدام نمایند. واکسن های مورد تایید برای این گروه سنی سینوفارم و پاستو کووک بوده و میزان تزریق و فاصله بین ۲ نوبت مشابه گروه سنی بالاتر است.
از سویی دیگر سید محمد علوی رئیس مرکز بهداشت خوزستان اعلام نموده که که پوشش نوبت اول واکسیناسیون زنان حامله در خوزستان بالای ۸۵ درصد است اما پوشش نوبت دوم و سوم آنها مطلوب نمی باشد.
وی بیان کرد: تزریق سه دُز واکسن ایمنی خوبی در مقابل اُمیکرون به وجود می آورد و حتی در صورت ابتلا، نیازی به بستری وجود ندارد. اکنون ۱۵ درصد افراد بالای ۱۲ سال استان هنوز نسبت به تزریق واکسن اقدام نکرده اند.
رییس مرکز بهداشت خوزستان اظهار داشت: مراجعه افراد جامعه هدف برای تزریق دُز سوم واکسیناسیون در خوزستان مطلوب نمی باشد به شکلی که ۵۷ درصد افراد هنوز دُز سوم خودرا دریافت نکرده اند و حدود ۱۵ درصد نیز در تزریق دُز دوم تأخیر داشته اند.
خبر دیگر از چهارمحال و بختیاری این که ۲۷.۳ درصد جمعیت هدف شهرستان بروجن دُز سوم واکسن کرونا را دریافت نمودند.
محمدحسن کرمی رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بروجن اشاره کرد: همین طور تا حالا ۷۸ درصد جمعیت هدف بالای ۱۸ سال شهرستان بروجن موفق به دریافت دُز دوم و ۸۶ درصد موفق به تزریق دُز نخست واکسن مقابل ویروس کرونا شده اند.
وی اضافه کرد: در مرحله سوم تزریق واکسن مقابل ویروس کرونا در شهرستان بروجن ۲۹ هزار و ۵۰۵ نفر، در مرحله دوم ۸۴ هزار و ۳۶۱ نفر و در اولین مرحله ۹۲ هزار و ۸۲۷ نفر واکسن را دریافت و تزریق کردند.
خبر دیگر این که بیش از سه هزار نفر طی یک روز در دومین روز و از طرح ضربتی واکسیناسیون، سه هزار و ۲۱۰ نفر در چابهار واکسن کرونا تزریق کردند.
عبدالرسول خدمتی رئیس مرکز بهداشت شهرستان چابهار با اشاره به اجرای یکپارچه طرح ضربتی واکسیناسیون در تمامی مراکز خدمات جامع سلامت، پایگاه های بهداشتی و خانه های بهداشت سطح شهرستان چابهار از واکسینه شدن بیش از سه هزار نفر در دومین از اجرای این طرح آگاهی داد.
در همین حال احمد در گچساران از شروع طرح واکسیناسیون برای مقابله با ویروس کرونا تا حالا ۲۱۱ هزار و ۳۹۷ دُز واکسن به گروههای هدف این شهرستان تزریق شده است.
در این مدت ۹۱ هزار و ۲۸۹ نفر دُز نخست و ۸۵ هزار و ۷۹ نفر دُز دوم و ۳۵ هزار و۲۹ شهروند گچسارانی دُز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده اند. همین طور تا حالا ۲۰ هزار و ۱۰۳ دُز واکسن به دانش آموزان ۱۲ تا ۱۸ سال در این شهرستان تزریق شده است.

گزارش های کرونائی استان ها
اومیکرون امان نمی دهد
کرونا در مراغه، ملکان و هشترود بار دیگر صورت سرخ کرد
شیرخوار تا سالخورده؛ دایره نامحدود پاندمی کرونا اُمیکرون
کیش از آبی تا قرمز
آخرین اطلاعات درباره وضعیت کرونائی کشور /فوت ۱۱۶ نفر از هموطنان
مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام نمود: در ۲۴ ساعت گذشته، ۱۱۶ بیمار کووید۱۹ جان خودرا از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۳۳ هزار و ۱۶۴ نفر رسید.
از روز گذشته تا امروز ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ و برمبنای معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۹ هزار و ۸۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که دو هزار و ۹۰۲ نفر از آنها بستری شدند و مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۶۹۶ هزار و ۹۲۷ نفر رسید.
تا کنون ۶ میلیون ۲۱۵ هزار و ۹۰۹ نفر از بیماران، بهبود یافته و یا از بیمارستان ها ترخیص شده اند، دو هزار و ۸۵۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان ها تحت مراقبت قرار دارند. ۴۵ میلیون و ۷۰۷ هزار و ۵۱۸ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.