معاون وزیر بهداشت: دز سوم واکسن کرونا حتما تزریق شود

به گزارش طب اصیل معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اظهار داشت: با تزریق دز سوم واکسن، در صورت مبتلاشدن به کرونا افراد عارضه کمتری خواهند داشت و علائم این بیماری در آنها تشدید نمی گردد.
به گزارش خبرنگار بهداشت و ایرنا، کمال حیدری روز چهارشنبه در یک نشست خبری مجازی اضافه کرد: حالا امیکرون در کشور می تازد و به بیماران سفارش می شود در چند روز اول مبتلاشدن به این بیماری از مراجعه به مراکز بهداشتی و درمانی خودداری کرده و در منزل بمانند اگر بهبودی در آنها حاصل نشد برای درمان های بعدی به این مراکز مراجعه کنند.
وی گفت: تزریق دز سوم واکسن کرونا بسیار حیاتیست و همه افراد واجد شرایط باید نسبت به تکمیل روند واکسیناسیون خود اقدام نمایند، البته ممکنست افراد واکسینه شده نیز به امیکرون گرفتار شوند که علائم بیماری در آنها شدید نخواهد بود.
حیدری اشاره کرد: هم اکنون عمده واکسن های مورد نیاز در کشور تولید می شود و می توانیم برای ساخت سایر واکسن ها همچون واکسن های کرونا، برمبنای منابع لازم، اقدام نماییم و ایران جایگاه بالایی در منطقه از لحاظ علمی و پزشکی دارد و حرف های زیادی برای گفتن داریم.

تولید واکسن کرونا از با اهمیت ترین دستاوردهای حوزه سلامت بود
معاون وزیر بهداشت، درمان وآموزش پزشکی اشاره کرد: تولید واکسن کرونا از با اهمیت ترین دستاوردهای حوزه سلامت بوده و این مسئله بحث توانمندی دانشمندان کشورمان را نشان میدهد و امیدواریم به سرعت توانایی مان را در زمینه ارتقای سلامت بیشتر نماییم.

وی درباره فیلم پخش شده در فضای مجازی درباره واکسن زدن خانم ها به آقایان، اظهار داشت: معاونت بهداشت دستورالعمل انطباق را به تمام مراکز واکسیناسیون ارسال کرده است که برمبنای آن رعایت انطباق هنگام واکسیناسیون الزامی است.

پیش بینی بستری یک میلیون نفر
معاون وزیر بهداشت پیش بینی کرد: در شیوع امیکرون حدود یک میلیون نفر بستری شوند در حالی که زدن ماسک موجب می شود از این تعداد حدود ۳۵۰ هزار نفر نیاز به بستری شدن نداشته باشند و مرگ و میر نیز کاهش پیدا می کند.

بگفته حیدری، استفاده بیش از ۸۵ درصد مردم از ماسک لازم است و میزان مبتلاشدن به امیکرون را بسیار می کاهد.

وی اشاره کرد: باتوجه به شیوع امیکرون و برگزاری مسابقات در ورزشگاه ها سلامت جسمی و روانی افراد برای ما مهمست و دستوالعمل ها نیازمند ضمانت اجرائیست و مدارس، متصدیان ورزشگاه ها، جشنواره فجر و غیره باید به تعهدات خود در وضعیت کرونائی عمل کنند.

وی ادامه داد: شرایط را برای برقراری عادی امورات باز می گذاریم و اگر خدشه ای به تعهدات رعایت شیوه نامه های بهداشتی وارد شد، لطمه خواهیم دید.

حیدری اشاره کرد: تعدادی از مدارس شیوه نامه های بهداشتی را به دقت اجرائی کردند و بعضی دیگر رعایت نکردند.

معاون بهداشت با اعلان اینکه امیکرون با سویه های قبلی متفاوت تر است، اظهار داشت: سرعت انتشار این سویه بسیار بالاست بطوریکه در سویه های قبلی نمودارهایمان سرعت انتشار با زاویه ۲۰ تا ۴۰ درجه بود در حالی که نمودارهایمان حالا ۱۴۰ تا ۱۵۰ درجه است و این مساله برایمان نگران کننده است.

حیدری اشاره کرد: پوشش واکسیناسیون در کشور ما خوب است و استقبال از تزریق دز سوم واکسن کرونا در یک هفته گذشته ۲ برابر شده و از مردم می خواهیم هر چه سریعتر برای دریافت این دز اقدام نمایند.

وی با اشاره به این که مراکز بهداشتی و درمانی آمادگی کامل برای واکسیناسیون دارند، اظهار داشت: در موج سوم مراکز واکسیناسیون بالا رفته و ۲ هزار و ۲۰۰ مراکز جامع سلامت نیز دراین زمینه توسعه دادیم که امید است مردم مراجعه نموده و واکسن خودرا دریافت نمایند.

ابراز نگرانی از ابتلای کودکان به امیکرون
معاون وزیر بهداشت با اشاره به ابراز نگرانی از ابتلای کودکان به امیکرون اظهار داشت: واکسیناسیون کودکان مقرر است با رضایت والدین صورت گیرد و با دستور وزیر بهداشت گروه سنی ۵ سال به بالا نیز می توانند واکسن کرونا بزنند برای اینکه امیکرون کودکان را بیشتر درگیر می کند و نگران هستیم.

افزایش تصاعدی بستری ها
حیدری اضافه کرد: در هفته اینده شاهد افزایش تصاعدی بستری ها در مراکز بهداشتی و درمانی خواهیم بود و الان آمار بستری ها حدود سه برابر روزهای قبل است و به طور تصاعدی افزایش می یابد.

راهپیمایی ۲۲ بهمن در شهرهای قرمز و نارنجی به طور خودرویی انجام می شود
وی به راهپیمایی ۲۲ بهمن اشاره نمود و اظهار داشت: راهپیمایی ۲۲ بهمن در شهرهای قرمز و نارنجی به طور خودرویی انجام می شود.

وی با اشاره به عدم همراهی تعدادی از دستگاهها با وزارت بهداشت درباب متصل شدن به سامانه ایران من، گفت: سهل انگاری های زیادی دراین زمینه از طرف برخی نهادها شد در حالی که وزارت خانه های بهداشت و کشور از همه دستگاهها انتظار دارند برای پیش گیری از کرونا و این که مردم به زندگی عادی شان برگردند، به سامانه ایران من متصل شوند.

معاون وزیر بهداشت اشاره کرد: همراهی دستگاهها برای اتصال به سامانه ایران من یک مسئولیت اجتماعی است و باید همه پای کار بیایند.

امید به زندگی به ۷۵ سال افزایش یافت
حیدری در ادامه سخنانش با اعلان اینکه افزایش امید به زندگی در ایرانیان از ۵۵ به ۷۵ سال بالا رفته است، اظهار داشت: باتوجه به افزایش طول عمر افراد، توجه به کیفیت زندگی از دغدغه های اصلی وزارت بهداشت است و باید این مساله مدیریت شود.

وی ادامه داد: دسترسی مردم به اب سالم، واکسیناسیون، آموزش، بهسازی محیط، مراقبت های مادر و کودکان و غیره موجب ارتقای سلامت مردم شده که از فاکتورهای مهم در افزایش امید به زندگی آنها به حساب می آید.

معاون وزیر بهداشت اشاره کرد: همین طور خیلی از بیماریهای واگیر در کشور مهار شده، مردم دسترسی بهتری به خدمات بهداشت و درمان دارند ولی باتوجه به این مسایل باید به کیفیت زندگی آنها توجه اساسی شود.
حیدری اشاره کرد: دسترسی به خدمات بهداشتی، همکاریهای بین بخشی و مشارکت های مردمی ارکان توسعه بهداشتی هستند که خوشبختانه بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا حدود زیادی محقق شده اند و پوشش خدمات بهداشتی در روستاها بهتر و بیشتر از شهرها بوده است چون در شهرها خصوصاً شهرهای بزرگ برخی از مردم ترجیح می دهند مستقیم به متخصص مراجعه کنند.

معاون بهداشت با اشاره به این که با تشکیل پرونده الکترونیک سلامت ارائه خدمات در شهرها و روستاها هدفمند و هوشمند خواهد شد، اظهار داشت: خانه های بهداشت، پایگاه ها و مراکز خدمات بهداشتی و درمانی به برکت انقلاب اسلامی بسیار گسترش یافته و این امر در دسترسی مردم به خدمات و بسط عدالت در سلامت کمک شایانی کرده است.

حیدری در ادامه به خدمات ارائه شده درباب پیش گیری از حاملگی اشاره نمود و اظهار داشت: اقلام پیش گیری از حاملگی رایگان در اختیار مراجعه کنندگان قرار می گیرد.

وی در پاسخ به سووالی در حوزه بستری کودکان مبتلا به امیکرون اظهار داشت: حدود ۲۰ درصد بستری شدگان امیکرون کودکان هستند و از یک ماه قبل مراکز بهداشتی و درمانی به حالت آماده باش درآمدند و بخش های مراقبت های ویژه کودکان نیز مجهز شد.

وی اشاره کرد: طی روزهای آینده تجهیزات دیگری نیز به بیمارستان ها داده می شود و الان کمتر از یک چهارم از تخت های بیمارستانی برای بستری بیماران کرونائی اشغال شده است.

واکسن های کرونا باکیفیت هستند
حیدری افزود: تمامی واکسن های موجود در کشور مقابل کرونا باکیفیت هستد و ایران تنها کشوری است که سوپرمارکت واکسن راه انداخته و آن هم به سبب متنوع بودن سبد واکسن است.

وی اشاره کرد: سفارش می شود افراد با فاصله زمانی ۳ ماه پس از تزریق واکسن، دز بعدی را دریافت نمایند.

حیدری اشاره کرد: هر واکسنی برای هر گروه سنی که بخواهیم اعلام نماییم مجوز توسط سازمان غذا و دارو گرفتن شده و باتوجه به تمام شواهد و تایید سازمان بهداشت جهانی ۲ واکسن سینوفارم و پاستوکووک برای کودکان استفاده می شود.

وی ادامه داد: در مورد زنان حامله فعلا واکسن سینوفارم مجوز تزریق دارد ولی باتوجه به نگرانی هایی که وجود دارد پوشش این بخش چندان بالا نیست و در موج دلتا تعداد فوت آنان بالا رفت و این درحالی است که تزریق واکسن در خانم های حامله لطمه زا نیست مگر در کسی که بیماری زمینه ای پیچیده یا سایر مشکلات را دارد.

او در آخر به غربالگری ژنتیکی نوزادان اشاره نمود و اظهار داشت: پیش نویس این غربالگری تهیه شده و به شورای عالی انقلاب فرهنگی برای اعلام نظر و ابلاغ ارائه شده است.

منبع: